Santa Elena Canyon og Big Bend National Park

Mandag kørte jeg fra Marfa via Presidio til Lajitas. Jeg var også i Lajitas året før. Det er en by på kortet, men i virkeligheden er det et ferieresort som byder på alverdens aktiviteter. Bl.a. en golfbane, som jeg desværre ikke kom rundt på.

Jeg blev i Lajitas nogle dage for at få lidt ro på. Havde kørt lidt vel meget de sidste par dage så nu skulle der kobles af.
Inden jeg tog afsted havde jeg forsøgt at komme med på en sejltur ned af Rio Grande og ud gennem Santa Elena Canyon. Der var desværre fuldt booket de dage jeg var i området. I stedet tog jeg selv ned til Santa Elena Canyon og fik så meget af stemningen med som man nu kan ved at gå et stykke ind i den.

Jeg kørte ind i parken fra vest siden og lige efter indgangen kørte jeg ind på Old Maverick Road. Det er en grusvej og der står godt nok “high clearance” på skiltet, men jeg kørte den også sidste år, så jeg var tryg ved at tage min Mustang den vej.
Der var nogle enkelte steder hvor der kom nogle grimme lyde, men den klarede det med bravour og eneste tegn på turen var en tynd foundation af støv alle steder.

Nede ved Santa Elena Canyon pakkede jeg lidt vand i rygsækken og gik så langt ind man kan komme på gåben. Der er godt en kilometer derind på en let fremkommelig sti.
Der var (også) varmt denne dag, men inde i bunden kunne man finde lidt skygge og nyde livet og de imponerende omgivelser.

Den korteste ved tilbage til Lajitas var via Old Maverick Road, men selvom den var sjov at køre, så valgte jeg den længere og mere seværdige tur ud af parken og gjorde holdt lidt forskellige steder og nød udsigten.

Se alle indlæggene fra påskens roadtrip

Læs om forberedelserne, ankomst og immigration, alle oplevelserne, inklusiv ridetur, skydning, racerløb, udkants-kunst mm., min lejebil, madoplevelser m.fl.

Annual Pass til nationalparker

Du kan spare penge på adgangen til nationalparkerne ved at købe et annual pass (årskort). Skal du besøge flere nationalparker på din roadtrip, kan udgiften til entre godt løbe op. Skal du rundt på den klassiske roadtrip på vestkysten, inkluderer den ofte 3-4 af de store nationalparker. Det løber op i mere end 100 dollars i entre. Et annual pass koster 80 US dollars (pris i 2024) og giver adgang til mere end nationalparkerne..

Caddo Lake og byen Uncertain

Caddo Lake er verdens største cypress lake forest. En sejltur på søen er en imponerende oplevelse, både vinter og sommer.

Canyon X tur afbrudt af regn

Canyon X er et fint alternativt hvis Antelope Canyon er udsolgt, eller du vil prøve noget nyt. Mindre grupper gør turen populær.