Guidet bustur i Miami

En hel dag til lands og til vands fik mig rundt til Cocnut Grove, Coral Gables, The Biltmore Hotel, Little Havana og Bayside Park.

Miami Tour Company

Med relativt kort tid i Miami og South Beach (godt et døgn) så ville jeg klemme så meget ind på så kort tid som muligt. Den bedste måde at gære det, var ved at tage med på en guidet tur af Miami. Valget faldt på Miami Tour Company (højt rangeret på Tripadvisor) og så havde de en kombi deal hvor man kom med bussen rundt og senere sejlede rundt om de kendte øer i byen.
Dette indlæg dækker mine oplevelser i Miami med bussen.

De fleste ture i Miami (rundt i byen, ud til everglades mm.) er lavet på en sådan måde, at man kan blive samplet op (stort set) på sit hotel. Der er opsamling og afsætning rigtig mange steder. Så hvis man ikke lige bor på et hotel på listen, så er der ikke langt at gå til et opsamlingssted. Turen var fra 09:40 til 14:15. Derefter en bådtur på 90 minutter og så retur til South Beach, hvor jeg var tilbage på hotellet omkring kl 18. Så en heldagstur fyldt med masser af indtryk.

Opsamling på hotellet

Jeg var heldig at bo på Cardozo Hotel hvor der var opsamling kl 09:40. Der kom en mindre hvid bus med store reklamer på siden og hentede mig. Der var plads til godt 25 i bussen, som er indrettet med fladskærme i loftet så man hele tiden kan se vejen foran busssen. Der er også store panorama vinduer i bussen så man kan skyde billeder til begge sider, underordnet af hvor man sidder. Sproget i bussens højttalere er på engelsk, men man kan få nogle hovedtelefoner og vælge mellem 7 andre sprog.
Bagest i bussen står en køletaske med vand til fri afbenyttelse.

South of Fifth – SOFI

Efter et enkelt stop mere efter mig, var bussen fuld og turen gik i gang. Den startede da vi krydsede 5th street, hvor området populært kaldes SOFI (SOuth of FIfth). Her slutter den lange række af hoteller og restauranter og ud mod vandet er der ikke længere park. Området er mere residential og strandene ikke så crowdede. Af de mere populære (og eksklusive) steder i SOFI er Nikki Beach Club.
Vi kørte helt ned på spidsen af South Beach hvor der er god udsigt til den dyre og berømte Fisher Island fra South Pointe Park.

Holocaust Memorial

Fra det sydligste punkt i South Beach kørte vi ad Washington Avenue op til 19th street og Holocaust Memorial. På vejen derop fik vi lidt info og historie om området vi kørte igennem. Der var en automatisk fortælling som kom med en masse fakta undervejs og udpegede byginger langs ruten. Ind imellem bidrog chaufføren med lidt bonus info. Bl.a. om mange af de celebrities der fra tid til anden opholder sig i South Beach.
På turen rundt i Miami kommer man ud af bussen fem-seks steder afhængig af årstid. Holocaust Memorial er et af dem (de andre er Coconut Grove, The Biltmore Hotel, Venetian Pool, Little Havana og Bayside Park). Holocaust Memorial var desværre under megen ombygning da vi var der, så man kunne ikke komme ind i den inderste del.

Mod Miami

Fra Holocaust Memorial (som iøvrigt ligger tæt på Miami Beach Botanical Garden) kørte vi ad Ocean Drive, gennem art deco området og ned til MacArthur Causeway som krydse over fra øen (som Miami Beach er) og over til Miami by. Fra broen er der adgang til øerne Star Island og Palm- og Hibiscus Island. Husene er dog så tæt pakket bag mure, porte og høje træer og palmer, at der ikke er noget at se fra vejen inde på øen. Det bedste view er fra vandet.
Mens vi suste forbi Miami downtown skyline, fik vi lidt historie om byen og info om hvordan byen er gået fra at være USAs farligste by, med lig i byens kanaler mm. til hvad den er i dag, nemlig en up-and-coming storby som er sikker og økonomiks overkommelig for de fleste. Rygtet med at være en drug-runner by har Miami fået lagt bag sig, men byen opfattes stadig som et sted hvor pensionister tager hen i deres livs efterår, men faktisk er der rigtig mange unge familier som flytter til byen.

Coconut Grove

Fordi det var en mindre bus vi kørte i, så kunne vi komme ind lidt flere steder og vi kom derfor ad mindre veje i bl.a villakvarterer. Inden vores næste stop svingede vi ind forbi et hus som Sylvester Stalone tidligere boede i og et som Madonna tidligere ejede. Begge huse var gemt godt af vejen og ses bedst fra vandet. Husene ligger på en blind vej og rygtet er, at Sylverster prøvede at få gjort det til et gated community, men der ligger en public park ned til vandet på vejen, så den gik ikke.

I Coconut Grove var der frokost stop, så der var en halv times tid til at strække benene. Coconut Grove er en hyggelig (og mere stille) bydel i Miami. Vi blev sat af i byens shopping og café/restaurant distrikt som havde en meget afslappet stemning over sig. Området skulle dog vågne til liv om aftenen og det er et hip sted at gå ud om aftenen.
Ovenpå min store morgenmad nuppede jet blot en smoothie til frokost.

Coral Gables

Nu begyndte en snoet vej gennem nogle af de smukkeste beboelsesområder i Miami som ligger i Coconut Grove og Coral Gables. Her bor utrolig rig dør-om-dør med utrolig fattig. Gaderne var grønne alléer hvor træerne flere steder var vokset sammen henover vejen.
I et af de mere fattige områder i Coconut Grove ligger Coconut Grove Bahamian Cemetery. Det var her Michael Jackson optog dele af musivideoen til Thriller.

Dele af Coral Gables er super idyllisk og forsøges holdt sådan for fremtiden også. Det betyder bl.a. at man ikke må parkere en pick-up foran eller i indkørslen til sit hus. Ejer man en truck, så skal den parkeres i en lukket garage. Det samme gælder både mm. Der er heller ingen gadelygter i nogle af områderne for at bevare originaliteten.

Et af de mere specielle huse i Coral Gables er det berømte CIA boat house. Skulle efter sigende være blevet brugt flittigt under den kolde krig og specielt i forbindelse med Cuba krisen. Man skal knipse billedet når man kører over en bro (ud af højre side på bussen). Vores chauffør holdt dog stille nogle sekunder så alle kunne nå og se huset.

The Biltmore Hotel

Næste stop var The Biltmore Hotel. Et hotel og resort tilbage fra 1926. Det er et luksuriøst sted men alligevel meget tilgængelig. Vi havde tid til at gå en tur rundt på hotellet og fik bl.a. set den imponerende pool til hotellets gæster. Bag hotellet ligger en golfbane og der er også tennis mm.
Hotellets lobby er imponerende med højt til loftet, søjler og hvælvinger. Der står to meget fancy fuglebure i lobbyen.

The Venetian Pool

Det er en public pool som er meget extravagant udført. Her gjorde vi ikke stop, da stedet er lukket om vinteren (jep, 20-25 grader er vinter på disse kanter) og poolen er tømt.

Little Havana

På vej mod Little Havana skiftede omgivelserne fra det idylliske til det mere traditionelle amerikanske, med snorlige veje, plasteret til med reklamer og fast food restauranter mm.
Der begyndte dog at komme en overvægt af reklamer og skilte på spansk, så helt almindeligt var det dog ikke.
På vej til vores stop ved en dominoklub kom vi forbi Versailles. Det er en cubansk restaurant som udover at servere noget af det bedste eksil cubanerne har at byde på, også fungere som et samlingssted når noget stort med relation til Cuba foregår.
Vi havde 20 minutter til at kigge os omkring, få en smagsprøve på cubansk kaffe, købe cubanske cigarer eller nå på toilet ved McDonalds.
Jeg startede med et besøg i cigarbutikken. Der måtte ryges derinde og en enkelt patron sad og checkede mail mens han pulsede på en af de helt tykke cigarer. Udover lugten fra hans cigar, var der en lettere sødlig duft af tobak. Bgaest i lokalet var der en arbejdspult hvor man kan være heldig at se dem lave håndrullede cigarer. Der var et godt udvalg i alle prisklasser plus en hel masse ekstraudstyr som cutters, torches og humidorer.

Stereotypen af en eksil cubaner i USA er en cigarrygende og dominospillende pensionist. Der var dog ingen cigarer ved dominobordene, men pensionisterne var der i hobetal. Der var en masse aktivitet og det fløj gennem luften med spanske gloser afbrudt af høje grin i ny og næ. Altsammen med lyden af de hårde plastikbrikker der enten blev blandet eller klasket i bordet rundt omkring.

Sidste stop var Bayside Park. Her skiftede jeg bussen ud med en båd og kunne fra første parket se de rige og de kendtes store kasser og velplejede haver.

Overnatning i Miami

Miami er en storby lidt a la LA, hvor der er flere områder og dermed flere niveauer mht. overnatning afhængig af hvad du skal i Miami of Florida. Her finder du flere detaljer om Miami og hvor du finder de billige overnatninger i Miami.

Tabasco factory tour på Avery Island

Tabasco hot sauce produceres af en gammel familiedrevet virksomhed i det sydlige Louisiana. På Avery Island kan du komme på fabriksrundtur og smage de mange varianter.

2 Comments

1. Hej Rene,

Jeg har nydt godt af dine mange gode råd – tak for dem.

Jeg skal til USA (Florida) d. 22. februar og 14 dage frem med min datter på 15 år. Nu, er der pludselig en som siger, at det kan være problematisk at komme ind som aleneforsørger. Min datter har ingen kontakt med sin far og har aldrig haft det. Han står på fødselsattesten, men har ingen forældremyndighed. Jeg kan IKKE skaffe dokumentation med underskrift m.v. – vil vi have et problem?? Hendes efternavn er det samme som mit.