Dry Tortugas oplevet med vandflyver og snorkel

Dry Tortugas hører ikke til de mest kendte af USAs nationalparker, men det er nok en af de mest idylliske. Der er ikke så meget at lave derude andet end at slappe af og snorkle, men er du tosset nogle fede omgivelser at gøre det i.

31. dec, 2011

Dry Tortugas National Park

112 km vest for Key West ligger nationalparken Dry Tortugas. Det er et gammelt militær fort (verdens største bygningsværk af mursten blev guiden ved med at sige) som kun kan opleves hvis man sejler (to timers sejllads) derud eller tager en vandflyver (35 minutter). Pga. dette besøges stedet ikke af særlig mange mennesker (ca. 200 om dagen) så man bliver del af en eksklusiv klub når man har været der. 3.2 millioner besøger Yellowstone hvert år. Under 90.000 besøger Dry Tortuga.

Med vandflyver til Dry Tortugas

Turen ud til Dry Tortugas havde jeg bestilt på forhånd. Jeg var ude 8 dage i forvejen og det var kun med nød og næppe jeg kom med, så skal du afsted i højsæson, så bestil i god tid.
Fordi jeg havde været sent på den (kunne kun komme afsted den 31. december), så kunne jeg komme med kl 08:00. Det måtte jeg jo tage til takke med. Heldigvis fik jeg en mail kort efter tilmelding hvor de ville høre om jeg ville med kl 10:00 istedet, da de havde fået en afmelding. Sweet. Den sprang jeg på.

Jeg skulle være i Key West lufthavn kl 09:30. I stedet for at rode med parkering omkring mit hotel når jeg kom tilbage, så tog jeg en taxi derud og ar der lige på minuttet. Tjek ind bestod i, at mit navn blev krydset af p åen liste.

Da alle var mødt op (5 havde meldt fra i sidste øjeblik) gik vi ud på flyvepladsen og over til et lille kontor. Her udfyldte vi en ‘jeg-er-klar-over-jeg-sætter-mig-op-i-en-vandflyver-og-flyver-langt-væk-og-hvis-der-sker-mig-noget-så-er-det-hele-mit-eget-ansvar’. Her fik man også udleveret svømmefødder og snorkel samt en køletaske med is, som man kunne få fyldt med vand og sodavand som man lystede.

Til sidst fik vi vist på et kort hvor man fik de bedst oplevelser med snorkel. Jeg havde ikke prøvet at snorkle før, så fik en lille instruktion i hvordan og hvorledes.

Med det på plads gik vi ud til vandflyveren. Vi fik pakket vores bagage og snorkeludstyr væk bagest i flyet og kunne så sætte os hvor vi ville, når nu vi kun var 5 personer (plads til 10 i flyet). Havde vi været 10, så skulle vi benytte samme plads ud og hjem, da de ting vi så på højre side ud ville komme på venstre side hjem.

Take off i vandflyver – fra land

Vi lettede fra Key West International Ariport fra den regulære landingsbane (asfalt). Alene flyveturen op over byen Key West og udsigten rundt i horisonten er turen værd (kan man ikke afsætte tid til en tur ud til Dry Tortugas så er der flere muligheder for at komme op og flyve, bl.a. med dobbeltdækker).

Selvom man føler man er kommet helt ud for enden af Florida når man er i Key West, så er der faktisk en hel del flere øer længere mod vest. På nær en enkelt privatejet ø, så er alle en del af Key West Wildlife Refuge. Der er offentlig adgang med båd til nogle af dem og er et yndet udflugtsmål for dem som vil slappe endnu mere af end inde i Key West.

Skibsvrag og dyreliv

Selvom der skal flyves med en vis højde over wildlife refuge, så er man ikke højere oppe end at man godt kan se alt det der bliver udpeget. Udenfor zonerne med restriktioner flyver vi endnu lavere og der er mulighed for at spotte dyreliv som delfiner, stingrays og skildpadder mm. Jeg spottede kun nogle skildpadder da det var for sent, så ingen billeder.

På vej derud kommer man forbi to skibsvrag. Pga den lave vanddybde, så ses de tydeligt fra flyet. Det ene er et gammelt krigsskib som i lang tid blev brugt som bombe-trænings-mål og blev endeligt sænket i 1983.

Det andet er et skib tilhørende en kendt skattejæger, som gennem mange år har fundet værdifulde skatte rundt om i The Keys. Der var ingen dramatik da skibet gik ned. Det var i sørgelig stand og nærmest forventeligt. Det sank på lavt vand og i mange år stod det så man kunne se masten og styrehuset stikke op. En orkan tog sig dog af det for nogle år siden.

Begge vrag er idag yndede mål for dykkerudflugter.

Indflyvning til Dry Tortugas National park

Efter en strækning med vand til alle sider dukkede Dry Tortugas op. Det er tre øer, hvor den største har et tydeligt bygningsværk.
Med vandflyver ud til Dry Tortugas får man et helt unik view af øerne og ved indflyvningen kan man få nogle gode billeder.

Oplevelser på Dry Tortugas

Efter min første landing på vand blev flyet bakket op på stranden og vi kunne gå i land.
Med vandflyver derud har man 2.5 timer til sig selv. Den første lille halve time brugte jeg inde i og ovenpå Fort Jefferson. Det er et gammelt militær fort som var imponerende i sin tid (1860´erne) hvor henved 2000 mennesker havde deres daglige gang på fortet. Det har været brugt til forskellige formål (fort, fængsel mm.) helt frem til 1930. I 1935 blev stedet erklæret et National Monument. Det blev ændret til National Park i 1992.

Fort Jefferson

Der er masser af historie og gode fortællinger gemt i Fort Jefferson, men mit primære mål for dagen var snorkling i det klare vand. Jeg brugte dog noget tid på at kigge lidt på fortet og det er en god måde at komme lidt op i højden og se området lidt bedre.

Klik på billedet for fuld størrelse

Snorkling på Dry Tortugas

Efter en hurtig omklædning var det tid til at få snorklet lidt. Jeg havde forinden fået vist og fortalt på et kort hvor man fik de bedste oplevelser. Jeg startede ud på den strand der lå længst væk og hvor der var færrest mennesker.
Selvom jeg ikke havde snorklet før, så tog det ikke mange minutter at blive fortrolig med udstyr og hvordan man bedst oplevede de rev og fisk som var i området.
Jeg havde købt en engangs-undervands-kamera. Ikke verdens bedste kvalitet, men fet lykkedes mig at få nogle OK billeder af omgivelserne.

Da jeg følte der var ved at være styr på det, gik jeg om til den anden strand hvor lyset langs ydermuren til fortet var bedre. Fordi fortet er gammelt, så er der i dag vokset en hel del koraller mm langs muren.

Det bedste sted at snorkle på Dry Tortugas er ved de gamle kaj anlæg.

Afgang fra Dry Tortugas

De 2.5 timer på Dry Tortugas er perfekt til at opleve øen. Men oplevelsen slutter ikke der hvis man er med vandflyver. Take-off fra vand og view af øen og scenic flyvetur tilbage til Key West ventede. Efter vi havde pakket vores ting ned, taxiede vi ud fra stranden, lettede og fløj op til endnu en godt view af Dry Tortugas.

Cubanske bådflygtninge

Vi fløj forbi de samme ting på vej tilbage til Key West og fordi der ikke var så mange med, kunne vi skifte fra side til side og få det hele med.

Da vi nåede tættere på Key West fortalte piloten om ´wet feet, dry feet policy´ som port fort alt betyder, at hvis en cubansk flygtning får fast land under fødderne, så ekspederes de hurtigt igennem systemet og gives opholdstilladelse. Opsamles de derimod på vand, så sendes de tilbage til Cuba eller til et tredje land.
Piloten udpegede steder på tilbagevejen hvor vi kunne se både brugt af cubanske flygtninge. I stedet for at forsøge at komme helt til Key West, hvor chancen for at blive opdaget inden de nåede i land var større, så benyttede de sig af de mange øer i The Keys. Selv ude ved Fort Jefferson kom der bådflygtninge i land.
Vores pilot fortalte også, at han nogle måneder forinden havde set en båd i brand. Den var oppe på land og det var flygtninge som var kommet i land på en af øerne som brændte båden af for at gøre opmærksom på dem selv.

Landing i Key West

Under indflyvning til Key West fortlte piloten om et fly som vi ville kunne se holde i den ene ende af lufthavnen. Det var fra Cuban Air og historien var, at det bad om lov til at nødlande for nogle åt tilbage. De fik tilladelse, men næsten inden flyet stod stille, så havde piloter og passagerer skyndt sig ud på landingbanen for at drage fordel af wet feet, dry feet politiken. Flyet kan ses i videoen nedenfor lige inden landing.

Vi fik vores eget drama da vi skulle lande. Hvad der burde være en rutine ting for piloten, nemlig at lande (de flyver turen 4-5 gange om dagen) blev til en ekstra tur op over Key West. Er rimelig sikker på at piloten glemte at sænke hjulene på flyet og som du kan se af videoen nedenfor, så kom vi helt ned og kysse asfalten, men kun med gondolerne, så vi måtte op igen. Larmen og bumpet kan godt virke dramatisk, men har faktisk prøvet ligende bump med store rutefly. Da vi endelig kom tilbage efter en runde og landede med hjulene nede, så var det en af de blødeste landinger jeg har prøvet.

Priser og muligheder

Jeg havde undersøgt mulighederne med både vandflyver (Key West Seaplane Charters) og båd (Yankee Freedom) inden jeg bookede. Med fly koster det 265 $ (+5 $ i indgang til parken). Med båd koster det 165 $, inkl indgang til parken. Begge priser ex. sales tax.

De 100 dollars kan lyde af meget, men jeg valgte at se på det som en udgift til flere oplevelser og for at bruge tiden mere effektivt.
Med båd skal man møde til afgang kl 07:15 og er tilbage i Key West ca. 17:15.
Med fly møder man en halv time før afgang og er tilbage 4 timer efter take-off. Med fly fik jeg altså den bedste udnyttelse af tiden samt nogle utrolige views af Key West, The Keys og ikke mindst Dry Tortugas.

Annual Pass til nationalparker

Du kan spare penge på adgangen til nationalparkerne ved at købe et annual pass (årskort). Skal du besøge flere nationalparker på din roadtrip, kan udgiften til entre godt løbe op. Skal du rundt på den klassiske roadtrip på vestkysten, inkluderer den ofte 3-4 af de store nationalparker. Det løber op i mere end 100 dollars i entre. Et annual pass koster 80 US dollars (pris i 2024) og giver adgang til mere end nationalparkerne..

Trolley tour i Key West

Key West er mere end Duval Street og Sloppy Joes. Tag en guidet trolley tour og lær om Key Wests historie samt op og nedture.