Prisen på Roadtrip 2009

{lang: 'da'}

En tur til USA behøver ikke koste mere end en tur til Gran Canaria eller Thailand. Den endelige pris afhænger selvfølgelig af tid, sted og hvilken form for budget du rejser på.

Der er nogle faste udgifter du ikke kan gøre så meget ved (fly, forsikring), men der er rigelig med mulighed for at justere på stort set alt andet, så du kan holde turen inden for et givent budget.

USA er ikke super billigt, men indenfor nogle områder rækker pengene rigtig langt f.eks. billeje, overnatning og til dels mad.

På min roadtrip 2009 førte jeg det mest detaljerede regnskab til dato. Grunden til det var, at rigtig mange spørger mig når jeg kom hjem hvad turen kostede. Det er både nemt og svært at svare på. Alt inklusiv står 3 uger i USA ca. i kr. 25.000, men det er et tal som indeholder så mange variabler, at det ikke er rimeligt at bruge som udgangspunkt for, om andre skal tage af sted eller ej.

Derfor har jeg i 2009 holdt øje med de enkelte udgifter og vil nedenfor gøre rede for hvad poster som fly, forsikring, billeje, benzin, overnatning, mad, underholdning og diverse består af og udgjorde for mig.

Flybillet

Flybilletten til Boston kostede kr. 4656
Valg af sted og ikke mindst tid på året har utrolig stor indflydelse på billetprisen. Juni, juli og august er dyre at rejse i. Eksempelvis kostede vores flybillet til Denver i 2008 kr. 7200.
Venter du til midt September og frem, kan du flyve til ex. New York for kr. 3300-3500.

Rejseforsikring

Rejseforsikring hos europæiske for personer under 35 kostede kr. 484
Det gule sygesikringskort dækker ikke i USA, så jeg vil ikke anbefale at tage af sted uden en forsikring.

Medmindre andet står nævnt, var vi 2 personer om at dele de følgende udgifter.

Billeje

Billeje for 3 uger kostede kr. 7000
Du kan sagtens leje en stor bil (Ford Mondeo størrelse) i 3 uger i USA til kr. 3500-4000.
Til denne tur havde vi bevidst valgt en SUV for at få den oplevelse med. I 2008 gav vi endnu mere for en Ford Mustang cabriolet.

Benzin

Benzin, som dækkede 5653 km kørsel, kostede kr. 1805
Havde vi valgt en mere økonomisk størrelse bil, så havde den udgift været mindre.
Dog skal det siges, at amerikanske biler generelt ikke har den bedste benzinøkonomi, men til gengæld koster benzin kun 1/3 af hvad du giver i Danmark.

Overnatninger

21 overnatninger kostede kr. 15.300. Det er en gennemsnitlig overnatningspris på kr. 732.
Det kunne vi sagtens have gjort billigere, men vi valgte mange steder bekvemmelighed (tæt på bymidte/attraktioner) frem for billigst muligt.
Du skal dog også lægge til ovennævnte pris, at man kunne have overnattet 4 personer til den samme udgift, da de fleste værelser bestod af 2 dobbeltsenge med plads til i alt 4.
Vores dyreste overnatninger i 2009 var i Bar Harbor hvor vi betalte 209$ for en nat og i Boston hvor vi betalte 234$, men sidstnævnte var inkl. parkering.

Mad

Udgiften til mad udgjorde kr. 5900 fordelt på kr. 1600 til frokost og kr. 4300 til aftensmad (begge inklusiv drikkepenge som er 15-18% i USA). De fleste overnatningssteder havde morgenmad inkluderet i prisen.
Du kan gøre dette meget billigere ved at kun spise ved fastfoodkæderne.
Ved at vi havde en køletaske med på turen, havde vi mulighed for at lave vores egen frokost og nogle dage også vores aftensmad.
Mange værelser har køleskab og mikroovn, så du kan spare nogle udgifter ved ikke at skulle ud og spise hver aften.
Den dyreste middag vi spiste var på Fogo de Chao hvor vi betalte 130$ for 2 personer med alt inklusive.

Underholdning

Entré og aktiviteter på denne tur dækker over ting som hval-safari, indgang til nationalparker, museer, biografer og andre turistattraktioner. Vi brugte kr. 4300 på denne tur.

I alt

Kr. 7000 + 1805 + 15300 + 5900 + 4300 = 34305

Divideret med 2 personer = 17.152 + flybillet og forsikring.

I alt kr. 22.292

Jeg vil skønne du med et andet valg af bil, billigere overnatning og en mere økonomisk tilgang til mad, vil kunne sænke prisen med kr. 3000-4000. Det kan opnås med en mere detaljeret planlægning hjemmefra. Vores tur 2009 bar meget præg af, at vi ikke havde lagt så stramme linjer og mange overnatninger blev nærmest booket dag for dag, hvilket kan hæve prisen.

Diverse

Det er ca. de faste udgifter pr. person på Roadtrip 2009 i USA.
Dertil skal lægges en sjat, da det ikke er alt vi har holdt styr på (drikkelse og snacks hist og her, toll road, parkering og et stop-over på Island).
For den enkelte skal der også lægges udgifter til souvenirs.
I 2009 må jeg indrømme at det tog lidt overhånd for mig og jeg brugte for godt kr. 2000, primært på souvenir t-shirts.

Det bringer min samlede udgift for Roadtrip 2009 op på kr. 25.000.

Mange penge? Måske, men da jeg har været af sted hvert år siden 2003 og ved jeg skal af sted igen næste år, så bliver der sparet lidt sammen henad vejen og nogle af udgifterne falder lang tid på forhånd (bl.a. fly og bil bookes/betales flere måneder i forvejen) så det føles ikke så vildt som det lyder.

Se prisen for min roadtrip i 2010.

Opdateret 4. juni 2010

Vurder indlægget!
Hvis du synes om indlægget, så vil jeg sætte pris på en vurdering nedenfor. Du skal blot klikke på det antal stjerne du synes det fortjener. På forhånd tak.

GD Star Rating
loading...
Prisen på Roadtrip 2009, 5.0 out of 5 based on 3 ratings
{lang: 'da'}

Kommentarer til “Prisen på Roadtrip 2009”

  1. Nichlas Danielsen 18/01/2011 at 23:26 #

    Hej Rene.

    Vi er to fyre der tager til USA på roadtrip til sommer, vi skal være der i 3 måneder og regner med at købe en bil, vi har 120.000 til deling, flybilletterne er købt. 15/6 Kastrup-New york = 2500 og 15/9 Los angeles – kastrup = 2000. Vil høre om du mener dette bugdet er nok? selvom du bruger 25000 for under en måned, så vil vores udgifter vel falde, når vi ikke har bilkøb og flyrejse at regne med til de næste måneder, desuden regner vi ikke med at bo så dyrt som i gør.
    Vi søger desuden Visum for at få lov at eje en bil, har du nogen erfaringer med evt. bilkøb i USA?
    Og hvad synes du om vores Bugdet?

    GD Star Rating
    loading...
    • René Frederiksen 24/01/2011 at 19:28 #

      @ Nichlas

      Mine 25.000 for 3 uger er alt inklusiv. Det kan godt gøres billigere med en anden bil og nogle andre overnatningssteder.

      Peters tal på overnatning mm. ser fine ud, så 6000 kr hver om måneden, 18000 i alt pr. person.
      Mht. benzin så brugte jeg 0,46 kr pr. kilometer i sommers. Det var ikke i en særlig benzinøkonomisk bil, så med et andet valg havde det nok heddet 40 eller 37 øre pr. km.
      Det vil bringe jer på ca. 2000 kr for benzin i alt.

      Medmindre i kun vil fra øst til vest, så tror jeg dog regnestykket skal ændres lidt. Med 90 dage vil det ikke engang være 70 km om dagen i skal køre for at krydse USA, så mon ikke i kommer til at zig-zagge rundt en del?
      Når i har en idé om, hvilken rute i vil tage, så kan i regne benzinen ud igen.

      Diverse mad, drikke, snacks mm. kan gøres til 120-150 kr. om dagen, så 12.500 på den bekostning.

      Så alt i alt ser jeres budget ud til at holde så rigeligt.

      Det med at købe bil har jeg ikke erfaring med, men jeg kan ikke se fordelen i at gøre det for så kort et ophold.
      I kan leje en Dodge Charger i 90 dage for 25.000 kr (kan gøres billigere, men der tilkommer et envejs gebyr).
      I kan garanteret godt gå ud og købe en bil billigere end det, men læs lige om bilkøb i USA før i gør det.
      Det med visum for at købe bil ved jeg ikke om er nødvendigt hvis i er der i under 3 mrd.

      GD Star Rating
      loading...
  2. Søren V. Kristensen 03/04/2010 at 02:19 #

    Hej Rene

    Så er vores roadtrip fuldt igang – og det er super fedt. Og tak for din hjælp.
    Jeg vil lige dele et råd med andre rejsende, i denne budget orienterede tråd. Hvis man, hver gang man kryder en statsgrænse kører ind på et visitorcenter – som regel den første rasteplads efter statsgrænsen. Her får man udleveret et par “kuponbøger”, som indeholder rabat kuponer til stort set alle hoteller i hele staten. Vi har oplevet at spare helt op til 40 $ pr nat! I disse bøger kan man også se hvad hvert enkelt hotel har at byde på. Eksempelvis, morgenmad, fitnesscenter mm.

    God tur til jer alle sammen!

    GD Star Rating
    loading...
  3. Halltóra 28/03/2010 at 23:32 #

    Hej René!

    Fed hjemmeside:)
    Vi skal har lejet en autocamper fra Las Vegas og 1 uge frem. Destination er California.
    Mit spørgsmål går på, har du nogen erfaring med campingpladser; hvilke kan du anbefalde?

    GD Star Rating
    loading...
  4. David 04/03/2010 at 01:18 #

    Hej René,

    super godt initiativ, og god information omkring road-trips i USA!

    Jeg skal her d. 25 marts på road-trip i 3 måneder med 3 andre drenge, og vi har faktisk styr på det hele. Vi mangler bare at få styr på bilen som vi har tænkt os at købe i New York. Vi er ikke sådan helt sikre på hvordan det fungere, men det er noget med at bilen både skal registreres og forsikres, hvilket ikke er noget problem i sig selv, men at man også skal opgive en midlertidig adresse, hvor man ikke rigigt ved hvor lang tid der går før man får tilsendt registreringspapirerne dertil er et problem, da vi ikke sådan har planlagt vores rute specielt præcist. Hvis der er nogen som har 100% styr på det på de meget gerne sige om jeg tager helt fejl, eller hvis de kender en metode til at undgå at være tvunget til at vente på ubestemt tid i en bestemt by på en bestemt adresse til papirerne kommer ind af døren.

    Desuden er det en god idé at have medlemsskab hos AAA, og mit spørgsmål er så om der er nogen som ved om det kan betale sig at melde sig ind i FDM, og der igennem få rabat ved medlemsskab hos AAA, samt nogle andre rabatter på alt muligt forskelligt, men som sagt er der nogen der ved om det kan betale sig at blive medlem hos FDM for 4 drenge på 20 år, der er villige til at bruge penge for at få den bedste oplevelse ud af det, men samtidig vil bruge mindst muligt penge når det kommer til overnatning. Altså at vi har tænkt os at bo på billige hostels/vandrehjem.

    Vi starter i New York, og tager derfra sydpå mod Miami (key west), og derfra nord-vest på mod Missouri, og videre vest på hen mod Califonien og nationalparkerne, las vegas, san diego, los angeles, san fransico, og derfra nordpå mod Seattle. Mit sidste spørgsmål er så om du kan opremse nogle ting som er essentielt at opleve på den tur? Jeg ved du har sagt noget om IMAX, Jet-ski osv., men kan du nævne nogle flere ting?

    Jeg kan sige at vi er nogle drenge som især godt kan lide strand, surfing(alt på vand med fart), natteliv osv. (alt hvad unge godt kan lide!) :)

    Hvis du kunne svare mig på dette, ville jeg være meget taknemmelig. Tak.

    GD Star Rating
    loading...
    • René Frederiksen 05/03/2010 at 18:12 #

      Hej David,

      Tak for ros.

      Har absolut ingen erfaring med at købe bil og alt det der. Kunne være fedt hvis du gad skrive om det når i er tilbage.

      FDM har et samarbejde med AAA. Jeg ved ikke hvor meget man henter, men på FDMs side er der en oversigt. Så kan i begynde at regne på, hvad et medlemskab koster ct. hvad i får ud af det.
      http://www.fdm.dk/rabat-europa-usa?tid=10644&addtid0=0

      Mht. vandrehjem og hostels, så er der ikke altid meget at spare. Når i først kommer ud på ‘the road’ så er prisen for moteller (og i nogle tilfælde hoteller) fuldt konkurrencedygtige.
      Inde i de allerstørste byer kan der være noget at spare, men check op på det, for der er ofte lidt flere ammenities (eks. morgenmad) på et motel inkluderet til samme pris.
      Jeg har boet på hostel i New York (HI-NY). Her koster en seng (køjesenge i 8-12 mands rum) 28 dollar + tax. Læg dertil et par dollars hvis man ikke er medlem (et eller andet hostel kort man vist kan købe hjemmefra).

      Hvad angår ting så kunne det evt. være en skyde bane. De er jo glade for våben derover og mange steder kan man komme ind fra gaden og skyde.
      På 3 mrd. burde i også kunne finde nogle sports events i kan se. Nede i syden er der nogle crazy nogle ud over den helt store NASCAR. Kig efter et demolition derby eller nogle af deres mud-races.
      Et rodeo er også lidt af en oplevelse. Mange state faris har også nogle interessante ting som tractor pulling mm.
      Ved rigtig mange af de store søer kan i leje enten både eller jetski og det kan man godt få en dag på vandet til at gå med.
      Find nogle Route 66 strækninger og oplev den klassiske rute af alle. Der er ofte nogle road side attraktions med masser af gamle minder.

      Du skriver i er 20 og i gerne vil have noget natteliv. Jeres alder og alkohol er en svær konstellation. Grænsen for at få serveret alkohol er 21 og de checker ID rigtig mange steder. Ikke kun på skøn men på alle. Også i supermarkeder. Nogle steder kan i end ikke komme ind hvis i ikke er 21.
      Skulle i få fat på nogle øl mm. så bemærk, at det er forbudt at have åben alkohol i bilen (ved ikke om det gælder alle stater) – også selvom det er passagererne der drikker det.
      I Las Vegas er det også forbudt at spille når man er under 21.

      Når ruten ikke er mere specifik er det svært at komme med input uden at det bare bliver en lang smøre. Spørg hellere hvis der er nogle konkrete steder ting i vil vide mere om.

      GD Star Rating
      loading...
  5. Peter B. Juul 01/03/2010 at 16:12 #

    Hvis man ikke kører med livrem og seler kan man spare lidt flere penge på overnatningerne.

    Motellerne ligger typisk i klynger og jeg har endnu aldrig oplevet, at der ikke var ledige værelser et sted i sådan en klynge i de ca. 10 uger jeg har roadtrippet i USA. Det har dog været lige på kanten enkelte gange, så det ER et gamble.

    Ankommer man hen på aftenen – sådan ved 20-tiden eller gerne senere – er alle de reserverede værelser typisk afhændet, og personalet på motellet har en del værelser, de skal have afhændet. Da der er en del konkurrence på området (indenfor sådan en klynge) vil de fleste hellere give en klækkelig rabat end risikere at stå med et tomt værelse. Man skal selvfølgelig spørge pænt om det er den bedst mulige pris, og så skal man være klar til at sige “mange tak, jeg prøver lige at spørge et andet sted” og så gå sin vej og mene det. Nogle gange “kommer de i tanke om” en bedre pris, mens man går. Andre gange ikke.

    Det betyder også en del, hvilket niveau man vil have. Motelværelser er ret ens, men der kan være forskel på rengøring, internetadgang osv, og det betyder at et værelse hos en kæde let kan koste det halve af et fuldkommen tilsvarende værelse hos en anden kæde – der bor lige ved siden af.

    I en del af klyngerne står der skilte udenfor flere af motellerne med “Rooms from “, og der giver det god mening at køre en tur og se, hvem der er billigst. Også selv om man aldrig får et værelse til den der “from”-pris, som er ren marketing.

    GD Star Rating
    loading...
    • René Frederiksen 01/03/2010 at 18:14 #

      Gode input Peter. Enig i der kan være gode penge at spare ved at tage chancen. Man skal langt ud på landet før man ikke har flere valgmuligheder på hånden.
      Typisk ligger disse klynger tæt ved interstate eller High way til- og frakørsler.

      Men en gang imellem vil jeg klart anbefale at booke lidt frem. Det kan man læse mere om under Overnatning.

      GD Star Rating
      loading...
  6. Mette 18/02/2010 at 13:50 #

    Hej Rene
    Mange tak for en super god hjemmeside – vildt imponerende så meget arbejde du har lagt i den! :)
    Jeg har selv haft stor glæde af http://www.fdm-travel.dk/usa/koer-selv-tips/ i min egen planlægning.

    Håber du får en fantastisk tur og glæder mig til at følge med i det hele her på bloggen.
    mvh
    Mette

    GD Star Rating
    loading...
  7. Anne Madsen 14/02/2010 at 00:09 #

    Hej Rene,

    Det er en fantatisk hjemmeside, og du har en masse gode informationer.

    Ja, har lige et spørgsmål, min mand og jeg overvejer tage på roadtrip sommer 2010, og vil på den tur som minder meget om den du tog i 2005, dvs. California med Las Vegas m.m.

    Vi har tænkt på at afsætte 3 uger til turen, vil det være nok?
    For det andet, hvor meget skal vi spare op, vil 25.000 kr være nok pr. person, selvfølgelig ikke for indkøb, men mere fly, overnatning, billeje, forsikring og de store seværdigheder samt mad.

    På forhånd tak,

    Med venlig hilsen

    Anne Madsen

    GD Star Rating
    loading...
    • René Frederiksen 16/02/2010 at 20:27 #

      Hej Anne,

      Tak for ros.

      Vi havde ‘kun’ 2 uger i 2005, så med 3 uger kan i sagtens få en masse ud af det område i har valgt. Skulle jeg gøre noget om fra min tur, så ville jeg bruge en halv dag mere i Death Valley (vi kørte fra Las Vegas gennem Death Valley til Bishop på én dag og det var i underkanten) og en dag mere i Yosemite (Igen havde vi for travlt og kørte fra Bishop til San Francisco på én dag).

      Mht. prisen så er det svært at sige. Flybilletten er afhængig af tidspunktet i skal afsted på.
      Forsikring kan i checke allerede nu. 3 uger i USA koster typisk (under 35 år) 400-500 (over 35 år) 800-1000.
      Billeje er i selv herre over hvor meget i vil betale. En god størrelse bil kan fåes for ca. 4000 for 3 uger hele året.
      Overnatning kan man godt klemme ned på en gennemsnitspris på 500, men jeg vil nok nærmere sige 600-700 for ikke at gå for meget på kompromis med komfort (og her tænkes ikke på luksushoteller, men beliggenhed).
      Seværdigheder er ikke den store udgift, medmindre i vil i alle forlystelsesparker. De fleste andre ting koster ikke alverden.
      Mad er heller ikke dyrt og igen noget man kan justere efterhånden. Vi brugte (2 voksne) ca. 6000 på frokost of aftensmad i 3 uger.

      Læs mere om budgettet og prisen på en roadtrip.

      GD Star Rating
      loading...
  8. Søren V. Kristensen 09/02/2010 at 19:38 #

    Hej Rene

    Ja, jeg kan godt se budgettet er lidt stramt så, men så må vi jo sætte lidt mere af til turen. Vi er dog 3 den sidste måned af turen, hvilket gør det lidt billigere. Det er ihvertfald dejligt med lidt konkrete tal fra en der er erfaren, så det ,i højere grad, kan justeres hjemmefra.

    Og tusinde tak for gode råd – dem vil vi helt sikkert selv følge. Tak for hjælpen

    GD Star Rating
    loading...
  9. Søren V. Kristensen 06/02/2010 at 17:59 #

    Hej igen – vi har også lige et spørgsmål mere :)

    Vi lander i NYC og skal aflevere bilen i LA, så er turen er sådan forholdsvis planlagt fra NYC. Den går ned til Washington, ned af blueridge parkway, Atlanta, hvorefter vi kører ud til kysten, ned til key west og om til New Orleans. Hefra ved vi så bare ikke rigtig hvad vi skal, vi vil gerne opleve Las Vegas, Yellow Stone SF og highway 1 ned til LA – men hvordan syntes du vi skal planlægge den rute – og er der andre ting man skal se der??

    mvh Søren

    GD Star Rating
    loading...
    • René Frederiksen 07/02/2010 at 19:53 #

      Hej Søren,

      Tak for ros.

      Afhængig af jeres valg af overnatningssteder kan det godt gå hen og blive et snævert budget at tage afsted for i 3 måneder. Som jeg skriver nedenfor, så er der en simpel, billig overnatningsmulighed i kan benytte jer af for at holde budgettet.

      Benzin:
      Vi kørte 5600 km for 1800 kr i 2009. Det var i en tørstig bil (3.5 liters V6 med 270 heste). Et meget forsigtigt regnestykke hedder 5500 km for 2000 kr inkl. valutaudsving mm.
      Det er længere end der er fra New York til Los Angeles. Så selvom i planlægger at zig-zagge rundt i landet, skal i nok ikke regne med en udgift på mere end 2000 kr om måneden til benzin.

      Overnatning:
      Det er klart den største udgift. Vi flottede os i 2009 og vores gennemsnitspris pr. døgn endte på 732 kr. Det kan man godt gøre billigere og jeg vil skyde på at man godt kan holde 500 kr. i gennemsnit. Specielt når man kan drage fordel af den store mængde overnatninger i har.
      Med 500 kr ser regnestykket således ud: 90 overnatninger * 500 = 45000 / 2 personer = 22500 / 3 mrd = 7500 kr om måneden pr. person.
      Det er prisen hvis i ‘betaler’ for alle overnatningerne. Da i har så mange overnatninger, så kan i rent faktisk optjene gratis overnatniger. De store hotel og motel kæder har bonusprogrammer som i helt klart skal benytte jer af. Typisk optjener man 10 point for hver 1$ man bruger. Hos de mindre moteller ‘koster’ en gratis overnatning omkring 6000 point.
      I skulle nok kunne skrabe en 8-10 gratis overnatninger sammen på jeres tur.
      Jeg benytter det selv meget og er bl.a. medlem af disse:
      Wyndham Rewards
      Priority Club
      Gold Crown Club
      Choice Privileges

      Det er en fordel at booke online (ofte billigst) og der kan være gode penge at spare ved at booke nogen tid i forvejen. Det kan være lidt svært når man tager den på lykke og fromme.
      Når i har muligheden for det, så kryds statsgrænsen på motorvejen. Her ligger der store visitor centre som har et hotel katalog liggende. Inde i det er der flere steder tilbudskuponer på billige overnatninger.
      Fordi i er afsted så lang tid, så kan i også drage fordel af billigere overnatninger midt på ugen, eller ved at tage 2 eller flere overnatninger det samme sted.
      Alternativt er der også mulighed for at tage nogle af overnatningerne på camping pladser hvis budgettet er ved at skride.

      HUSK! Der er gode penge sparet på morgenmad ved at vælge en overnatning hvor morgenmad er inkluderet.

      Mad:
      Her kan man lave det super billigt og holde sig til fastfodd kæderne som MacD, Burger King, Taco Bells mm.
      Vi gjorde lidt af hvert på vores sidste tur brugte 3000 kr på frokost og aftensmad pr. person. På jeres tur svarer det til 4200 kr om måneden pr. person.
      Pga. jeres turs længde har i ‘stordriftsfordele’. Køb en køletaske en af de føste dage og find ud af at udnytte den. I kan fylde frisk is i den hver dag, da der er ismaskiner på alle hoteller og moteller.
      Med en køletakse har man mulighed for at skære gevaldigt ned for udgifterne til mad. Muligheden for at smøre sig en sandwich til frokost er ikke kun billigere i længden, det giver også større frihed mht. hvor man kører hen, da man kan køre ud i ingenting (store nationalparker) og spise sin frokost der.
      Når i booker overnatning, så kig efter værelser med køleskab/mikroovn. Tro det eller ej, men man bliver træt af at skulle ud og spise hver dag. Med en mikroovn kører man i et supermarked og køber en færdigret og så har man sparet penge og ikke mindst tid.

      Med de 3 ting ovenfor har vi overskredet jeres budget på 10.000 kr. pr person om måneden og vi har slet ikke kigget på forlystelserne. Som sagt er der mulighed for klippe en hæl og tå hist og pist.
      Jeg er lidt for meget et luksus-dyr til at kunne rådgive om en skrabet tur der kan holde jeres 10K om måneden, men er sikker på, at hvis i virkelig vil, så kan i komme rigtig langt for dem. Men min erfaring er, at man ikke skal gå for meget på kompromis med oplevelserne før man ærger sig bagefter.

      Hvad angår jeres rute, så har i mulighed for at at zig-zagge rundt til rigtig mange ting. Fra New Orleans ville jeg tage via Texas nordvest til Colorado og Wyoming. Med udgangspunkt i Pikes Peak kan i tage turen rundt i de to stater a la jeg gjorde i 2008.
      Når Yellowstone er overstået kan i kører mod syd og nuppe de store national parker i Utah inden i rammer Nevada, Las Vegas og Grand Canyon.
      Da i sikkert planlægger at besøge en masse nationalparker, så er der penge at spare ved at købe et årskort. Det koster 80$ og giver adgang til (næsten) alle parker. I de store koster det typisk 20-25$ for en bil at komme ind, så i skal ikke ind i mange før de 80 er givet godt ud.

      Mht. steder at se, så kan jeg kun fortælle om dem jeg selv har set. Dem kan i læse mere om på min side. I key West må i ikke snyde jer selv for en jet-ski tur rundt om øerne og en øl/mad på Sloppy Joes på Duval St.

      Ned af highway 1 er Hearst Castle en utrolig oplevelse. Ødselhed og rigdom som kun amerikanerne kan. Solvang er også seværdig.

      Find en drive-in på jeres tur og oplev en ærke amerikansk aften.

      Tag i en IMAX biograf og se en film. Alice in Wonderland 3D har premiere den 5. marts. Selvom vi har store, fine biografer i DK, så er der intet der stikker en IMAX oplevelse.

      Når i kender lidt af jeres rute, så undersøg om der er state fairs eller ligende på jeres vej. Det er en super måde at opleve small town america på.

      Prøv en segway tur (typisk kun muligt i de større byer, men check her).

      I stedet for de sædvanlige bus-ture med hovedtelefoner mm. så tag en walking-tour hvis den er på programmet. Meget bedre udbytte.

      GD Star Rating
      loading...
  10. Søren V. Kristensen 04/02/2010 at 21:02 #

    Hej Rene.

    Helt fantastisk side du har dig her, med meget nyttig information og inspiration! Jeg selv og en kammerat planlægger et roadtrip, nu her 11 marts-11 juni 2010. Hjemmefra har vi betalt for billeje+flybilletter+forsikring. Vi skal altså bruge penge på overnatning, mad, entrepriser og benzin. Her har vi lavet et forsigtigt udkast på 60.000, dvs 10.000 kr pr mand pr måned, tror du det er nok?

    På Forhånd tak – Søren

    GD Star Rating
    loading...
  11. Christina 02/11/2009 at 19:55 #

    Selv hvis man booker hotel 1-2dage i forvejen kan man faa gode rabatter paa feks hotels.com
    Hvis man har FDM kort saa giver det ogsaa rabat paa nogle hoteller, theme-parker osv i USA via AAA.

    GD Star Rating
    loading...

Skriv en kommentar eller stil et spørgsmål


Send mig en besked når der kommer en ny kommentar.
Du kan også følge med uden at skrive en kommentar selv.