Planlægning af USA-tur

USA er et stort land, så du kan ikke nå det hele på en gang.

Forberedelse og planlægning af turen til USA

Nedenfor er link til fire artikler, der gennemgår den planlægning jeg havde forud for min roadtrip i august 2017.
Artiklerne gennemgår mine overvejelser vedr. tidspunkt på året turen skulle foregå og ikke mindst området den skulle foregå i. Hvilken lufthavn der passede bedst til området. Valg af lejebil til området, og ikke mindst ruten samt nogle af de oplevelser der var planlagt på forhånd.

Mange ser sig blind på en bestemt lufthavn, selvom de skal rundt i et større område. Ved at kigge nærmere på dine valg, før du bestiller, kan der være gode penge sparet på fly eller bil.

Tidspunktet for turen.

Flybilletten til turen.

Billeje til turen.

Ruten, overnatninger og oplevelser på turen .

Områder og regioner i USA

Der er forskellige definitioner af, hvordan USA skal deles op i regioner. Her er min inddeling, efterfulgt af de stater de indeholder. Du kan klikke på nogle af staterne og se de oplevelser jeg har haft i dem.

New England
Connecticut, Maine, Massachusetts, New Hampshire, Rhode Island, Vermont

Mid Atlantic
Delaware, Maryland, New Jersey, New York, Pennsylvania

The South
Alabama, Arkansas, Georgia, Kentucky, Louisiana, Mississippi, North Carolina, South Carolina, Tennessee, Virginia, West Virginia, Florida

Midwest
Illinois, Indiana, Iowa, Michigan, Minnesota, Missouri, Ohio, Wisconsin

Great Plains
North Dakota, South Dakota, Nebraska, Kansas, Oklahoma

Rocky Mountains
Colorado, Idaho, Montana, Wyoming

Southwest
California, Arizona, Nevada, Utah, New Mexico, Texas

Pacific Northwest
Washington, Oregon

Alaska

Hawaii

Din roadtrip tager tid

En af de største udfordringer i planlægningen af din roadtrip, er at få tid til det hele.

For at få den bedste oplevelse, er du nødt til at begrænse dig lidt og planlægge en smule.

Du kan godt bruge google maps til at trække de store streger til din roadtrip, men vær opmærksom på, at tiden google maps oplyser ikke passer.

Kyst til kyst roadtrip

Tidsmæssigt kan du godt køre på tværs af USA på en tre ugers roadtrip, men jeg vil ikke anbefale det.

Den korteste rute er sjældent den mest seværdige, så for at få de store oplevelser med, skal der zig-zagges en del. Det gør turen meget længere end du kan gøre på tre uger.

Generelt vil jeg sige du skal afsætte 4-5 uger til en kyst-til-kyst roadtrip. Den klassiske rute på vestkysten alene, skal du bruge tre uger til. Skal du have noget ud af resten af turen, er du nødt til at afsætte tid til oplevelser. Ellers kan du lige så godt spare pengene og nøjes med den klassiske rute på tre uger. Der får du mere value for money.

Speciel årsag til din roadtrip

Er der et fast tidspunkt man skal/vil derover, så planlæg omkring det.
Jeg har været i USA både Jul/Nytår, Påske, sommer og efterår. Jeg har prøvet New York ved højtiderne, 4th fo July i Chicago og Florida uden for sæsonen og giver lidt råd til fordele og ulemper ved disse tidspunkter.

Når du kender tid, sted og type ferie, så er der rigtig mange ting du kan gå igang med for at sikre sig at man får en god ferie.
Er det storbyferie, kan du undersøge om der sker noget spændende i byen mens du er der. De fleste større byer har mange arrangementer sommeren over. Festivaller, State fairs, koncerter og events.
4. Juli er stor i alle amerikanske byer, lille som stor, og de fleste byer har denne dag events dagen igennem som afsluttes med et fyrværkeri.

Information om saterne

Nedenfor er en liste med links til alle de officielle turist sider som staterne bruger til at promovere sig selv.
Langt de fleste tilbyder en gratis ferieguide + det løse som de kvit og frit sender til din adresse. Også selvom man bor i Danmark.

Jeg benytter mig af dette tilbud så snart jeg ved hvilke stater jeg skal besøge. En travel guide indeholder en masse annoncer om alt muligt som staten tilbyder. Der er rigtig mange små og finurlige ting imellem som du ikke ville være faldet over, hvis man kun havde googlet staten.
Når du bestiller kan du oftest også få tilsendt et detaljeret vejkort over staten – hvoraf flere indeholder informationer om specielle naturskønne ture (scenic routes) som er værd at planlægge turen efter.

AlabamaMaineOhio
ArizonaMarylandOklahoma
ArkansasMassachusettsOregon
CaliforniaMichiganPennsylvania
ColoradoMinnesotaRhode Island
ConnecticutMississippiSouth Carolina
DelawareMissouriSouth Dakota
FloridaMontanaTennessee
GeorgiaNebraskaTexas
IdahoNevadaUtah
IllinoisNew HampshireVermont
IndianaNew JerseyVirginia
IowaNew MexicoWashington
KansasNew YorkWest Virginia
KentuckyNorth CarolinaWisconsin
LouisianaNorth DakotaWyoming

Har du set hvordan du kan spare tusindvis af kroner på billejei USA?

Sidst opdateret 9. jun, 2015

Hjælp med at hjælpe andre

Dit bidrag er værdsat og du kan hjælpe andre ved at give lidt igen. Jeg vil sætte stor pris på du benytter de links jeg har til billeje og overnatning her på siden. Ikke kun i din research, men også når du skal lave din endelige bestilling.
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com

Andre roadtrip oplevelser:

45 Comments

  1. Hej René
    Min søn på 18 år og jeg planlægger en tur til Miami i julen. Vi vil være nogle dage i Miami. Herefter tage på et par endagsture med bussen til henholdsvis Everglades og Key Westh. Derefter vil vi med bussen fra Miami til Fort Lauderdale, besøge Inter Miami (cykle rundt og mægtig gerne se en kamp hvis de spiller i den periode eller blot besøge stadionen?). Til sidst vil vi slutte turen af med bus eller tog til Orlando hvor vi vil være et par dage?

    Så du skrev et sted at der var åbent i påsken, hvad med julen? (Kan kun finde kampe frem til oktober??)

    Kan læse at USA primært er et bil land, hvad med bustransporten. Ved du om busser fungerer på de nævnte strækninger?

    På forhånd mange tak
    Vh Dorothea

    1. @ Dorothea

      I kan godt flyve til Miami og tage en taxi/bus ind til et hotel i byen eller ved stranden. Til nærmiljøet kan i nok godt bruge en cykel, men det vil nok ikke være optimalt at køre alt for langt. De har ingen (eller kun meget få) cykelstier (og ikke som i DK).
      I Fort Lauderdale ville jeg nok ikke tage cyklen til stadion. Der er 16 km hver vej, hvis i bor i Ft. Lauderdale ved vandet. Der kører et lokaltog, men ikke fra stranden.

      Der er begrænset med offentlige transportmuligheder. Mellem byerne er der måske busser, men toget er også en mulighed med den nyåbnede Brightline strækning.

      Du kan tjekke spilleplan for Inter Miami her.

      1. Mange tak for svarene og for links.

        Cyklen er kun til bybrug på strækninger hvor man typisk vil gå (og som altid bliver til flere km end ventet) 🤪

        Ved du om der er lukket i julen?

        Vh Dorothea

        1. @ Dorothea

          Forvent at nogle butikker og spisesteder er lukket den 25. dec, men ellers er det business as usual i USA – og specielt Florida, som har turist højsæson på den tid.

  2. Hej René.

    Først (igen) stort tak for din fine hjemmeside og at du tager dig tid til at svare alle os USA-fans 🙂

    Vi har nu booket flybilletter til Los Angeles til juli ’18, så nu begynder planlægningen for alvor.

    Vi er 2 voksne samt 2 børn på hhv. 3 og 5 år.

    Trods grundig research på din hjemmeside, så vil jeg lige høre dig hvor du mener vi skal bruge lidt mere tid end allerede planlagt, da vi faktisk har 2 dage i overskud indtil videre 🙂

    1. dag – ankommer og kører direkte til Joshua Tree (ankommer nok kl. 23)
    2. dag – besøge Joshua Tree og derefter køre små 300km til Lake Havasu City
    3. dag – køre mod Grand Canyon (400km) og se Grand Canyon Caverns på vejen.
    4. dag – Se mere Grand Canyon og efter middag køre mod Antelope Canyon (230km) og så overnatte i Lake Powell
    5. dag – besøge Horseshoe Bend og derefter køre 240km til Bryce Canyon
    6. dag – se lidt af Bryce Canyon og efter middag køre til Zion (140km)
    7. dag – se Zion (hel dag?
    8. dag – ??
    9. dag – ?? – køre til Las Vegas over middag
    10. dag – Las Vegas
    11. dag – Køre til Los Angeles
    12-16. dag – Bade, Disneyland mv inden hjemrejse

    Vi har altså 2 dage, som vi kan benytte ekstra inden vi ankommer til Las Vegas…
    Ungerne kunne nok også godt bruge en “fridag”, men spørgsmålet er bare hvor det er givet bedst ud…

    Hvornår tænker du de er bedst brugt? 1 hel dag i Zion? Grand Canyon? Eller?

    Ellers kommentarer til planen?
    Eller gode inputs til hoteller i hhv. Las Vegas og LA med børn? Jeg har læst dine indlæg om dette:)

    På forhånd tak,

    Mvh Morten

    1. @ Morten

      Tak for ros.

      Jeg tror i vil sætte pris på en overnatning når i lander. Specielt med børn.
      Hvis immigration foregår i LA, så regn med to timer fra i lander til i sidder i en bil. Derfra er der så 3 timer, uden stop ud til Joshua (hvis der ikke er kø eller andet).
      Det er meget at give sig i kast med når man har jetlag – og børnene har det.

      Brug en dag mere ude ved Lake Powell. Så er der tid til en dagstur til Monument Valley og tid til noget mere tid ved søen (badedag).

      Gode hoteller til børn er steder med adgang til pools. Dem er der mange af på ruten, men nogle er bedre i Las Vegas. Kender dem ikke selv, men søg på child friendly hotels i vegas. Der kan være restriktioner på nogle hoteller, om man må have børn med ved poolområderne.

    2. @ Morten
      Jeg er på linie med René med at tage 1 overnatning når i ankommer. I har 11 times flyrejse (hvis i flyver direkte) og 9 timers jetlag, plus den tid i har brugt til at komme til lufthavn i DK, ventetid i lufthavn i DK samt immigration og afhentning af bil når i lander i LA. Kan skrive under på at man er bombet.
      Tag 1 overnatning og udnyt jetlaget morgenen efter, og drøn tidligt ud af LA (måske allerede inden morgentrafikken bliver slem), og land tidligt i Joshua Tree, så kan i køre videre derfra mod Grand Canyon og tage 1 overnatning hvor det passer ind.

      Angående ekstra overnatning ved Lake Powell er jeg også enig med René dog af den grund, at hvis du skal i Antelope Canyon SKAL du bestille tid i forvejen for at komme ind og gå i kløften når du kommer i højsæsonen – og hvis du kommer fra Grand Canyon og skal “nå” en tid i Antelope Canyon har du ikke så meget frihed. Jeg ville tage Antelope Canyon på den ekstra dag du så har i Page og så bestille en tid på dagen der passer i forhold til jeres børn og hvad i i øvrigt vil nå i Page.

      I kan så tage Horseshoe Bend når i kører fra Grand Canyon mod Page.

      Og i min optik er det fint med 2 overnatninger ved Zion. Du kan nå noget den dag du kommer fra Bryce, og så tage resten dagen efter. Men regn med mange mennesker og at Zion tager tid, da du SKAL ud i shuttlebusser for at opleve parken ordentligt – og så glæd dig iøvrigt til kørslen ind mod østindgangen. Det er helt fantastisk. Vi boede i Springdale lige uden for parken.

      Når du så kører mod Vegas, hvis du kører fra morgenstunden er der både Valley of Fire State Park (næsten på vejen), og ellers Hoover Dam. I kan godt nå begge hvis i kører tidligt, men bliver måske lidt lang dag når i har børn med.

      Og ja så er det bare at sørge for at booke hoteller med pool, når du har børn med – det er guld værd efter en dag i bilen, eller i nationalparker

      Mvh Morten

  3. Hej Rene.

    Tak for en super hjemmeside.
    Kan man på nogen måde støtte dig økonomisk for din store vidensdeling?

    Min kæreste og jeg skal på roadtrip i 4 uger med afrejse d. 3. maj.

    Er nedenstående rute anbefalelsesværdig?? Jeg kan se, at du fx anbefaler ruten Las Vegas – Death Valley – Yosmemite, såfremt Tioga Pass er åben, hvilket jeg ikke forventer den vil være?

    Los Angeles (2 overnatninger)
    San Diego (3 overnatninger)
    Palm Springs (1 overnatning)
    Lake Havasu City (1 overnatning)
    Grand Canyon (2 overnatninger)
    Bryce Canyon (1 overnatning)
    Zion (1 overnatning)
    Las Vegas (3 overnatninger)
    Death Valley (1 overnatning)
    Yosemite (2 overnatninger)
    San Francisco (3 overnatninger)
    Monterey (1 overnatning)
    Pismo Beach (2 overnatninger)
    Santa Barbara (3 overnatninger)
    Santa Monica (1 overnatning)
    Venice Beach (1 overnatning)

    Er det i øvrigt værd at tage forbi Silicon Valley i San Francisco (Er der noget at se?).

    På forhånd mange tak for hjælpen.

    1. @ Signe

      Tak for ros.

      4 uger til den rute du har listet er fint. Det er den klassiske med San Diego og Palm Springs. I burger ikke en uge samlet de to steder, så der er god luft i programmet.

      Hvis Yosemite ikke er åbent når i kommer (det gør i først hen mod slutningen af maj) så kan i køre nord om via Lake Tahoe. Det vil give jer turen gennem Death Valley og nord på med de imponerende Sierra Nevada bjerge til venstre for jer og mulighed for at kigge forbi Bodil på vej nord om (eller også selvom Yosemite er åben).

      Hold øje med deres hjemmeside om vejen er åben når i er der.

      Mht. Silicon Valley, så er der ikke så meget at se.
      I kan stoppe ved de fleste firmaer og tage et billede ude vej vejen af deres skilt, men der er ikke tours eller andet og bygningerne er lukket land de fleste steder.

      I Apples gamle kontor havde de en lille shop man kunne besøge. Det ved jeg ikke om er kommet i deres nye kontor endnu.

  4. Hej Rene, først et stort tak for al den inspiration og information du lægger op, både her og på FB.
    Jeg har lagt en rute rundt Texas og omegn, som jeg vil høre om du havde nogle råd til. Har 4 uger og planerne er følgende:

    Austin (3 nætter)
    Houston (2 nætter)
    Corpus Christi (2 nætter)
    San Antonio (3 nætter)
    Fredericksburg (1 nat)
    Alpine (1 nat)
    El Paso (1 nat)
    Tombstone (3 nætter på ranch)
    Holbrook (2 nætter)
    Albuquerque (2 nætter)
    Amarillo (1 nat)
    Oklahoma (2 nætter)
    Dallas (2 nætter)
    Fort Worth (2 nætter)
    Waco (1 nat)
    Austin/skal flyve hjem ca kl 16

    Skal sige at hikes i nationalparker, ikke vil være aktuelt. Planen er at tage afsted midt i maj i år!

    Men er det helt skæve valg?…… for ambitiøst?(skal alene afsted)………måske er nogle af de valgte stop aldeles uinteressante og kunne byttes til andre byer……eller ser du andre udfordringer?

    På forhånd tusinde tak for input.
    Mange hilsner fra
    Charlotte Førsterling

    1. @ Charlotte

      Din rute ser sådan her ud: https://goo.gl/maps/96RTnTC6Hb72

      3 nætter i Austin er måske i overkanten, medmindre du bruger byen som base til oplevelser (Hamilton Pool, Longhorn Cavern m.fl.).

      Personligt ville jeg springe Houston over. Det er en kæmpe by (6 mio.) uden charme.

      Skal du ligge på staranden i Corpus, så er to nætter fint – ellers kan en gøre det.

      Alpine vil jeg droppe og istedet lave en rute ned gennem Big Bend (https://www.renefrederiksen.dk/tag/big-bend/)- https://goo.gl/maps/FdQ3FnZw9Qs

      Selvom du ikke vil hike, er det et must-see område. Et af de få steder i USA hvor du stadig kan komme langt væk fra alting.

      Marathon (overnat evt. på Gage Hotel – https://www.renefrederiksen.dk/tag/marathon/)
      Marathon – Chisos Mountain Lodge – https://www.renefrederiksen.dk/2013/03/30/overnatning-og-solnedgang-i-chisos-mountains/.
      Så vil du have tid til at besøge Mexico, hvis det var noget: https://www.renefrederiksen.dk/2017/01/31/boquillas-del-carmen-mexico-graenseovergang-big-bend/
      Ellers kan du køre:
      Marathon – Santa Elena Canyon – Terlingua Ghost Town (https://www.renefrederiksen.dk/2013/04/09/terlingua-ghost-town-i-texas/)- Lajitas Resort (https://www.renefrederiksen.dk/2011/04/24/farvel-til-laekre-lajitas-resort/)
      Lajitas Resort – Marfa (https://www.renefrederiksen.dk/tag/marfa/)

      Marfa er en finurlig by som er genopstået indenfor de sidste 10 år. Der kommer hele tiden nye ting til i byen, gamle bygninger der renoveres og underlig kunst mm.

      Går ud fra, at to nætter i Holbroopk og Albuquerque også er fordi du har base i byen for at opleve det omkringliggende (Holbrook: Winslow, Meteor Crater, Flagstaff, Sedona).

      1. Hej Rene,
        Mange tak for svar og nye gode råd. Du har helt ret mht Holbrook og Albuquerqe og for den sags skyld også Amarillo. De skal bruges som udgangspunkt til andre ting, bl.a vil jeg gerne se Petrified Forest og køre lidt på route 66.
        Tjekker lige op på at bytte Alpine ud….Big Bend er bestemt interessant. Marfa er allerede på listen blot med Alpine som udgangspunkt. Dine skriv om Marfa og Marfa lights gav inspirationen.
        Havde godt set indslaget med besøg i Mexico hvor du lige sejler over, det så virkelig sjovt ud. Har bare lidt forbehold overfor Mexico når jeg rejser alene, selvom det nok er noget pjat.
        Endnu engang tak for dit svar og din tid.
        Mange hilsner fra
        Charlotte

  5. Hej René.

    Først og fremmest – som alle andre også skriver 🙂 – så tak for en fantastisk side til at finde en masse gode informationer. Den har hjulpet os en del i de første forberedelser, men nu har vi så lige behov for lidt inputs.

    Vi skal på bryllupsrejse sammen med vores 2 drenge på hhv. 2 og 4 år. Efter længere betænkningstid er valget endt med Florida, da vi så både kan få afslapning, strandliv, oplevelser, Disney World mv. med.

    Vi tænker at flyve til Miami Beach 3. juli, så vi kommer dagen før 4th July og således kan opleve denne dag på Miami Beach. Umiddelbart vil vi blive 3-4 dage i Miami og så overvejer vi en smuttur til Key West på en enkelt overnatning og så tilbage til Miami for at få lidt flere dage på stranden. Omkring 10. juli vil vi så køre til Orlando for at kunne besøge Disney World og andre attraktioner.
    15. juli tænker vi at flyve til New York, men kun for 2-3 dage, da det nok ikke er det bedste sted for et par drenge på 2 og 4 år, men vi vil meget gerne opleve byen – så kan vi jo finde ud af om i bliver nødt til at komme igen for at opleve endnu mere.

    Mine spørgsmål er så følgende:
    – Vi tænker egentlig ikke at have lejebil hele tiden, da vi tænker det er svært at få p-plads i South Beach og tænker egentlig bare at skulle dase en masse. Men du nævner andet steds på din hjemmeside at en lejebil i Miami er nødvendigt?
    – Vores smuttur til Key West vil vi gerne leje en cabriolet, men vil du mene der er plads til 2 voksne og 2 små børn? Mht. bagagen, så tænker vi at lade størstedelen af bagagen blive i Miami, men ved ikke om pladsen alligevel bliver for trang?
    – Har du nogle gode oplevelser på vejen mellem Miami og Key West samt mellem Miami og Orlando? Udover f.eks. Gator Park…
    – Disney World Magic Kingdom skal vi helt sikkert se, men har du en anbefaling af andre attraktioner i Orlando når man rejser med små børn?
    – Vurderer du at det er dumt at rejse til New York for 3 overnatninger? Den samlede flyvepris er den samme – om vi flyver forbi New York eller ej…

    1. @ Morten

      Tak for ros.

      Det er ikke svært at finde parkeringspladser i USA. Landet er indrettet til biler, så der er masser af parkeringshuse. Men du skal selvfølgelig betale.
      her kan du se mere om parkering: https://www.renefrederiksen.dk/parkering-usa-og-canada/

      En lejebil i Miami ar nødvendig, medmindre i ved i ikke skal længere en på stranden ud for jeres hotel.
      Der er måske et par hundrede sparet på billeje pr dag, men der er noget praltisk i skal overveje. I skal frem og tilbage til hotel og til lejebilssted med bagage og børn med taxa eller bus.
      Det er alt andet nemmere at tage toget fra lufthavnen til biludlejningscenteret i Miami lufthavn, hente bilen og så kører lige til døren.

      Hvis i pakker let kan i godt have bagage med i en cabriolet til 4 personer. Vær dog opmærksom på, om i har plads til børnesæder på bagsædet.
      I denne artikel kan du se et billede ad bagsædet og pladsen: https://www.renefrederiksen.dk/billeje-i-usa/bagageplads-lejebiler-usa/ford-mustang-cabriolet/

      Gator Park ligger lige ved Miami. Tag den evt. på vej tilbage mod Orlando.
      Der er flere stop på vej ud til Key West. Det er dog en lang køretur til at begynde med, så har ikke selv stoppet så mange steder.
      På østsiden af Florida, er der ikke så meget variation i oplevelserne mellem Miami or Orlando.
      Hvis i kører på tværs af Everglades nede ved Gator Park, så er der lidt mere variation med byerne Naples og Fort Myers mm.

      Har ikke brugt så meget tid i Orlando og aldrig være i Disney.
      Universal er nok ikke så interessant for 2 og 4 årige.
      Et dinner show kunne måske være noget.

      New York er dyr at bo i, men ellers vil 3 nætter give mulighed for at se mange af de store ting byen er kendt for.

      1. Tusind tak for gode inputs, René!

        Vi må lige overveje bil-situationen endnu engang 🙂

        Mht. stop ud til Key West har jeg lige hørt om et Turtle Hospital i Marathon. Det er et redningscenter for skildpadder, som skulle være ret interessant.

        1. Hej Morten
          Jeg har været på Turtle hospital. Det er ret godt, meget informativt og man får en masse viden. Man skal dog bestille tid i forvejen online, ellers er det ikke sikkert de har plads 🙂 Jeg ville dog hvis jeg havde så små børn med overveje Robbies på Islamorada istedet, hvor man kan fodre tarpons, derfra kan man også tage en båd ud på eco tours og se delefiner, skildpadder, stingrays med videre 🙂 Turtle hospital er rigtigt fint men tror måske jeres børn er lidt for små til at få det optimale ud af det og der er ret meget “fagligt” viden i rundturen. Man starter med et ret langt foredrag omkring skildpadder inden man ser hospitalet (da vi var de bragte de en ret skadet skildpadde ind så man skal være opmærksom på man kan se nogle ret skadede dyr.) Herefter besøger man “sygeafdelingen” og ser de forskellige skildpadder der får pleje, man får lov til at kaste foder i vandet til nogen og det er det 🙂 Meget spændene og informativt.

          I forhold til hele jeres post. Ville jeg overveje at smide et par dage mod The Keys eller ud mod Østsiden, som også Rene anbefaler, istedet for alle de dage i Miami. Det er min opfattelse at strandene til den anden side er bedre, især med børn. Vandet er varmere, der er mindre bølger, ikke så meget strøm og generelt er den side mere børnevenlig. Fx Bahia Honda, Annes Beach (The Keys) og South Beach (Key West) er lavvandede strande hvor børnene kan lege lede efter muslinger mv. På Østsiden er der virkelig smukke strande som hver år kåres som nogle af de bedste (Clearwater Beach fx) og man får meget for pengene på hotellerne ifht South Beach. I slipper også for at “ståhejen” i Miami. Der er mange mennesker i Miami, folk vil gerne ses, mange biler og i det hele taget hektisk. På den anden side er der ro til at ligge på strandene, folk snakker, børnene kan lege mere frit mv. (Se evt. på Clearwater Beach, Venice Beach, Naples, Sanibel Island)Jeg er generelt ikke så fascineret af Miami, der er enormt mange fantastiske steder i Florida. Miami for mig er lidt som LA.

          Det kan tage ret lang tid at køre til Key West, det skal I nok overveje. Nogle dage og datoer er værre end andre og der kan være meget kø på strækningen. ( De forskellige øer mod Key West er også et besøg værd så man kan tage overnatning på vejen. Der er også meget at se undervejs)

          Overvej måske at svømme med manatees når I køre mod Orlando. Vi har brugt River Ventures et par gange og skal det igen når vi tager afsted til april. Det er en fantastisk oplevelse og de børn vi har set har elsket det. Herudover ligger der Gator World i Orlando som er sådan et oldschool alligator sted med et lille vandland hvis Gator Park glipper. Her kan børnene røre ved alligatorer, der er noget shows, man kan gå i en “kunstig” sump med alligatorer overalt, zipline over alligatorene mv. Herudover skulle I måske overveje Seaworld, der er rigtigt meget for børn. Hvis penge ikke er et problem har Seaworld en lille park overfor som hedder Discovery Cove, her kan man svømme med delefiner, stingrays mv, fodre papegøjer, svømme i ferskvandsfloder mv. Det er lavet som en tropisk ø og der bliver kun lukket få ind om dagen (med i prisen er alt inklusiv dvs mad, drikke og snacks og en indgang til seaworld eller Busch Gardens en anden dag) Meget dejligt sted med palmer, hængekøjer, masser af dyr, gode muligheder for at børnene kan lege i lavvande mv.

          Vh Maria

    2. Hvis børnene er ligeglade med om det er Disney, så vil jeg anbefale Busch Gardens ved Tampa som også har dyrepark.
      Efter min mening så skal i ikke tage en cabriolet .

      1. Hej Finn.

        Tak for råd mht. Busch Gardens – det vil vi da lige undersøge lidt nærmere 🙂

        Grunden til du ikke mener vi skal tage en cabriolet – er det pga. pladsen til børn/barnestole eller noget andet?

        1. Der er ikke forfærdeligt meget plads i bagagerummet på en cabriolet, derudover er der heller ikke meget plads på bagsædet.
          Personligt ville jeg ikke køre med kalechen nede hvis jeg havde mindre børn bagi for uanset hvad der siges så er der mere vind
          På bagsædepassagerne og det er måske ikke så smart hvis der sidder mindre børn.
          Jeg er fortaler for en SUV, man sidder højere og har bedre udsyn.

  6. Hej Rene

    Det er ikke mindre end en super god side, med rigtig mange gode tips, jeg har besøgt siden mange gange og brugt flere af tipsene. Den 15 juli starter vi vores tur med at flyve til San francisco herfra køre vi sydpå mod LA, så går turen mod Grand Canyon via nogen af de stykke der er tilbage af den gamle Route 66, fra GC køre vi til Zion Park derefter til Las Vegas via Hoover Dam, efter LV køre vi til Bishop gennem death Valley, så tager vi Yosimite et par dage før turen går retur til SF. Vores rute er lavet på Google med afstande mellem 250 km og den længste (LV – Bishop) ca. 500 km, tidsangivelserne er mellem 3,5 og 5,5 time, så i følge det du skriver herinden regner jeg med det ikke er helt ved siden af.

    1. @ Tommy

      Den tid du får fra Google Maps er effektiv køretid, uden pauser eller trafik.

      Du skal selv lægge tid til pauser, oplevelser oveni.

      Når du tjekker google maps på en strækning i USA, så bruger den google den aktuelle tid i USA. Ex. hvis du tjekker en strækning fra LA til Lake Havasu ved frokost tid i DK, så er den kun 03:00 om natten i LA, så trafikken vil være minimal, men når du kører den om dagen når du er i LA, så vil der være trafik, uheld mm. der gøre turen længere.

      her kan du se ekspempler på strækninger hvor google maps siger et, men når du lægger pauser oveni, så tager meget længere tid: https://www.renefrederiksen.dk/roadtrip-turen-gar-til-usa/koereturen/tid-til-oplevelser-pa-roadtrip/

      1. Hej Rene

        Tak for hurtigt svar. Jeg ved godt Google er køre tid uden pauser, men jeg har regnet med at gange køretid med 2-2,5, undtaget stykket gennem Death Valley og det er udfra det jeg mener det ser ok ud, når først vi når hotellerne er det ikke planlagt vi skal så meget de enkelte steder, da vi har brugt tid undervejs på sightseeing.

  7. Hej Rene og alle andre der kommer med gode forslag og kommentarer

    1000 tak for en fantastisk side som nu bruges for anden gang i forbindelse med planlægning af en road trip.

    Jeg er ved at planlægge en 4 uges road trip fra Miami til Los Angeles (coast to coast). Vi er tre voksne og tre børn (9 – 12 år). Dette er mit første bud på en rute, jeg vil være taknemlig for gode input eller kommentarer til ruten.

    Dag By (fra og til) KM
    1 Miami
    2 MIami – Florida City 52
    3 Florida City – Everglades – Fort Myers 243
    4 Fort Myers – Crystal River 330
    5 Crystal River – Tallahassee 266
    6 Tallahassee – Pensacola 317
    7 Pensacola – New Orleans 325
    8 New Orleans
    9 New Orleans – Lafayette 218
    10 Lafayette – Houston 350
    11 Houston
    12 Houston – San Antonio 318
    13 San Antonio
    14 San Anronio – Sonora (Caverns) 299
    15 Sonora – Roswell 572
    16 Roswell – Albuquerque 323
    17 Albuquerque
    18 Albuquerque – Four Corners – Canyonlands National Park 655
    19 Canyonlands National Park + Arches
    20 Canyonlands National Park + Arches
    21 Canyonlands National – Goosenecks State Park – Tuba City 402
    22 Tuba City – Gran Canyon – Williams 227
    23 Williams – Sedona 98
    24 Sedona – Prescott 110
    25 Prescott – Cibola National Wildlife Refuge 299
    26 Cibola – San Diego 321
    27 San Diego
    28 San Diego – Los Angeles 201
    29 Afrejse Los Angeles

    Med venlig hilsen

    Sune

    1. @ Sune

      Tak for ros.

      Med en kyst-til-kyst tur går man altid på kompromis med en masse oplevelser – specielt nå i ikke har mere end fire uger. Jeg anbefaler altid at koncentrerer sig om et område når man ikke har længere tid.

      Hvis målet er at køre kyst-til-kyst, kan jeg komme med input til din aktuelle rute.

      Overordnet set ser den fin ud. Du har nogle lange dage, men ikke for mange. Du har angivet km ud for hver. Det siger dog ikke meget om hvor lang tid ting tager. Se her i detaljer hvor lang tid ting tager:
      https://www.renefrederiksen.dk/roadtrip-turen-gar-til-usa/koereturen/tid-til-oplevelser-pa-roadtrip/

      Der er flere af byerne på ruten som jeg ikke umiddelbart kender, men i har forhåbentlig fundet nogle oplevelser på vejen som gør det fornuftigt at overnatte hvor i gør.

      I Florida springer i Key West over (https://www.renefrederiksen.dk/tag/key-west/). Det synes jeg er synd, men det er det kompromis man skal indgå for at få tid/distance til at gå op.

      Jeg vil springe Houston over og istedet bruge tiden i Austin. Houston er en sjælløs kolos af en by med flere mennesker end der bor i Danmark. Byen er ny, så ingen atmosfære eller neighborhoods som man kender fra NYC, Chicago eller SF. Så som storby er den ikke super interessant. Det er Austin derimod: https://www.renefrederiksen.dk/tag/austin/
      Dallas og Fort Worth er også et stop værd.

      Jeg ved ikke hvad jeres planer er i Canyonlands og Arches, men hvis i kan afse en dag, så stop forbi Page, AZ på vejen til Grand Canyon og oplev Lake Powell, Antelope Canyon og Horseshoe bend.

      Husk på, at der tilkommer envejsgebyr på billeje når i lejer et sted og afleverer et andet. Fra kyst til kyst kan det godt løbe op i 500-1000 dollars. Se mere her:
      https://www.renefrederiksen.dk/billeje-i-usa/envejsgebyr-billeje-usa/

      Husk også der er toll roads i Florida som stort set er automatiseret, så i skal have et sun-pass. Se en lidt lang forklaring om toll roads her:
      https://www.facebook.com/roadtripiusa/videos/10154324635086996/?comment_id=10154324695186996&reply_comment_id=10154325999121996&comment_tracking=%7B%22tn%22%3A%22R9%22%7D

      ———-
      Dit bidrag er værdsat og jeg vil sætte stor pris på, at du benytter mine links når du bestiller bil og overnatning på din roadtrip.

      1. Hej Rene

        Tak for dit svar og nogle gode input.

        Jeg er med på der er fravalg ved en “coast to coast” tur – men tænker også det giver nogle andre oplevelser. Sidste år var vi 3,5 uge på road trip på den “klassiske rute i vest”, derfor har vi gået efter ikke at få for mange gentagelser fx Page (som var et af højde punkterne på vores sidste tur.

        Din kommentarer omkring Houston, Austin, Dallas og Fort Worth gør jeg lige skal have set på planen igen :o)

        Sune

  8. hej jeg skal til las vegas 11 okotober og har 4 dage forinden jeg kan bruge i usa – jeg hr tænkt på sanfransisco men er meget åben for forslag – har du nogen tips eller hjælp til seværdiheder osv.

    tak
    søren

    1. @ Søren

      Med fire dage er der god tid til at opleve SF. 2-3 hele dage er typisk hvad folk bruger i byen, for at få de store – og lidt af de små – ting med.

      Hvis din plan er at flyve til SF, opleve byen og flyve videre til Las Vegas, så har du god tid at opleve byen. Her kan du se nogle af de ting jeg har brugt tiden til i SF: https://www.renefrederiksen.dk/tag/san-francisco/

      Du behøver ikke en bil i SF, men afhængig af hvordan du vil videre til Las Vegas kan det være en mulighed.

      Hvis du f.eks. vil køre fra SF til Las Vegas, skal du afsætte to dage til den tur. Gør du det, vil du også få naturoplevelser med, via en køretur gennem Yosemite og Death Valley.
      FOr at gøre det på to dage, vil din køre tur hedde:
      SF – Yosemite Valley – via Tioga Pass til Bishop
      Bishop – Death Valley – Las Vegas

  9. Hej Rene.

    To af mine veninder og jeg, er ved at planlægge en tur til USA, hvor vi henholdsvis skal være i New York i 10 dage og derefter i LA i 11 dage. Hvad synes du om tidsfordelingen her?
    Mit spørgsmål er egentlig henrettet mod vores tid i LA. Desværre er kun én ud af os alle tre fyldt 21 år og hverken hun eller nogle af os andre har mod på at køre rundt i LA. Er det helt umuligt at komme rundt så eller kan det godt lade sig gøre for os?

    Mvh Astrid

    1. @ Astrid

      LA er tricky at komme rundt i uden bil. De har offentlig transport, men den er ikke god. Oveni det, så er LA kæmpe. Selv i bil, tager det lang tid at komme korte afstande.

      Men intet er umuligt. Det kræver blot i laver noget research. Subway er begrænset, så i skal også bruge bus. I skal undersøge hvilke muligheder der er fra forskellige områder til de steder i vil se, og så overnatte hvor det er nemmest.

      I kan godt bo centralt i ex. Venice Beach og komme rundt på gåben eller cykel og opleve en del i det område, men i kan ikke tage cyklen til Hollywood derfra.
      Kørsel fra Venice Bech til Hollywood i bil tager 45 minutter i bil.

      Jeg har ikke selv erfaring med at bruge offentlig transport i LA, så kan ikke hjælpe på den front, men her er den officielle side: http://www.metro.net

  10. Hej Rene.

    Tak for et fedt site!

    Min kæreste og jeg skal til USA til sommer. Vi tager den klassiske vestkyst-tur. Hun har boet to måneder i San Francisco, så der kender hun det hele.

    1. Men vi er lidt på bar bund, når det kommer til San Diego. Har du nogle gode råd til, hvor man skal bo her, og hvor man skal undgå at bo? Vi planlægger fire overnatninger i SD.

    2. Vi skal afsted i Juli måned og planlægger at køre fra Las Vegas til Yosemite. Jeg gad godt køre gennem Death Valley, men min kæreste er noget bekymret for dette, hvis motoren brænder sammen. Vi har læst et sted at nogle lejebiler ikke tillader at køre igennem her, netop fordi motoren kan brænde sammen, hvis man har aircon tændt. Har du nogen erfaringer med det? Og skal vi evt. helt droppe den rute? Vi kan ikke rejse på et andet tidspunkt.

    Mvh Lasse

    1. @ Lasse

      Tak for ros.

      Jeg har kun haft en overnatning i SD selv. Byen er ikke kæmpe, så i kan fint bo et sted som base og køre rundt. SD er en kystby og jeg synes i skal bo ved vandet. Her kan du se hvor jeg boede: https://www.renefrederiksen.dk/2014/02/02/ocean-beach-san-diego/

      Hvad angår kørsel i Death Valey, så er det lidt en skrøne at man ikke må køre i DV – ihvertfald hvad det angår lejebiler – og er ikke noget at være bekymret for. Her kan du læse mere om kørselsforholdene i Death Valley.

      Det er kun lejede RV og autocampere der nogle gange har restriktioner på kørsel i DV.

  11. Hej Rene! Har virkelig længe holdt øje med din side, den er fantastisk! Nu skal jeg endelig selv afsted, med en kammerat! Det blir maj/juni, vi skal igang med planlægningen, hvilket egentlig også er en sjov del af det hele! Ved godt jeg kan google, læse mig frem til det hele osv. – men ville bare kort høre om din mening, angående vores plan for turen:
    Vi har 17 dage (2 af dagene må beregnes som rejsetid til og fra DK) – Vi har tænkt på at flyve til New York (gerne direkte fly, som vel tager ca.8 timer) – og så være i byen 2, måske 3 dage – derefter ville vi flyve til New Orleans, og være der 2-3 dage – hvorefter vi ville leje en bil og så køre fra New Orleans til Las Vegas, være der 3-4 dage og så nok forbi LA, hvorfra vi ville flyve hjem igen.
    Er køreturen fra New Orleans til Las Vegas helt hul i hovedet?
    Og hvad er din personlige mening om New Orleans, er det ikke et visit værd? Jeg har en idé om at det er mega fedt, men jeg har nok også set alt for mange film.

    Bedste hilsener fra
    Allan

    1. New Orleans er et super fedt sted! Sørg for at være der en fredag-lørdag for der er for vildt gang i den. Byen levede fuldstændigt op til mine forventninger (også fra film og tv) og nok mere til. Der er dog vildt meget at lave. Vi var der 5 dage og følte slet ikke vi nåede alt det vi ville 😀

      1. @ Maria – tak for svar 🙂 New Orleans og Las Vegas var mine krav for turen, så passer mig fint med positivt feedback 😀

    2. @ Allan

      Tak for ros.

      New Orleans til Las Vegas er 3000 km, så minimum fire meget lange køredage, så lidt hul i hovedet.

      New Orleans er en festby. Bourbon Street er mere som Sunny Beach end det cool blues og jazz du kender fra film og tv. Skal du opleve det, så skal du lave lidt research.

      1. Hej,

        Tak for svar.

        Vi har efterfølgende kigget en ekstra gang på turen, hehe, og besluttet at det nok er liiiidt for langt at køre! Så vi har valgt at Flyve fra New York til New Orleans og så flyve videre derfra til et sted tættere på Vegas… ikke fast besluttet endnu – har du været i Alberqueque?

  12. Hej Rene.
    Min familie og jeg planlægger en tur til USA i påsken 2016.
    Vi vil gerne flyve til San Francisco d. 18/3-16 og køre derfra og til Las Vegas, for at flyve derfra d. 24/3-16 og til Orlando, hvor vi gerne ville opholde os indtil d. 1/4-16.
    Vi er nu kommet til at tænke på, om mange af de ting vi gerne vil opleve, Yosemite, Solvang, Los Angeles, Grand Canyon, Disneyland, Universal osv. vil være lukkede pga. easter holiday?

    Med venlig hilsen
    Isabella

    1. I skal ikke bekymre jer om påsken. Amerikanerne holder sjældent lukket. Der kan være lukket nogle steder påskedag, men næppe mere end det.

      Men jeres plan er urealistisk af andre grunde. Det tager tre uger at rejse den tur, du beskriver. Det kan presses til to uger, men så går man glip af en del. I vil nå den på fem køredage (19 til 23 marts). Rutens hovedpunkter – sf til yosemite til solvang til los angeles til grand canyon til las vegas – er 1400 miles ad optimal rute. Det er 280 miles pr dag, og en gennemsnitsfart på 50 miles i timen er højt sat – i yosemite f. Eks. er 20 mere realistisk. Men altså: mindst seks timers kørsel pr. Dag og ingen tid til at opleve de steder i passerer… Det lyder som en trist ferie.

      Min klare anbefaling er at bruge hele perioden 18/3 til 1/4 ovre omkring vestkysten. Det er stadig en presset tur, men I vil dog opleve en del. Har I alternativt folk I skal besøge i Orlando, så brug de fem-seks dage før det på at udforske Florida. Der er nok at se.

      Mvh. Peter

    2. Som Peter skriver, skal I ikke være bekymret over at det er påske. Har en del gange været i USA over påsken og har ikke oplevet at der har været lukket nogen steder overhovedet.

      Jeres tidsplan er alt for presset. Skal selv derover den 19 marts til den 8. april (British Airways til London – London til Los Angeles med AA) og vi har måtte skære en ret stor del væk. Er min oplevelese at ligegyldigt hvor mange dage jeg ender med at være afsted så er jeg afsted i for kort tid og når slet ikke alt det jeg gerne vil. Så sørg for at have tid hver sted, men vælg ud hvad der er det vigtigste at se/ opleve.
      Vi har valgt at LA ikke er særligt interessant for os (har været i Disney/Universal mv. flere gange i Orlando og synes ikke der er så meget i LA som tiltaler os iforhold til mange andre steder) Vi vil gerne opleve Grand Canyon og har booket lodge i selve parken allerede. Herudover har vi prioteret Las vegas og San Francisco iforhold til dage antal og ikke mindst køreturen fra San Francisco til LA. Mens vi er der er det vinter i Yosemite så mange veje er lukket og er ikke helt klar over hvor meget der vil være at se, men vil gerne have en snescooter tur der og hvad vi ellers finder på eller får anbefalet. Derfor kun to overnatninger.

      Vores rute hedder nu;

      LA (2. overnatninger)
      Lake Havasu (1. overnatning)
      Grand Canyon (2. overnatninger)
      Las Vegas (nok. omkring 4 overnatninger)
      Ridgecrest eller andet sted på vej mod Yosemite Village
      Yosemite Village (2 overnatninger)
      San Francisco (4 overnatninger)
      2 overnatninger ned mod LA
      LA (en overnatning)

      Husk at det er vinter så en del veje er lukket i Yosemite (Vi køre derfor rundt om Yosemite gennem Ridgecrest området)

      Som Peter skriver skal I vælge om I bliver et enkelt sted, evt kun tager strækningen LA- Las Vegas (eller evt San Francisco – LA) og så flyver ud derfra til Orlando. Ellers kunne I vælge kun Florida eller kun Vestkysten.
      Der er masser at se begge steder.
      (Florida kunne I køre til Sanibel Island, Everglades, Islamorada, Key West, Miami, Daytona Beach fx. Der er meget at se og det er dumt kun at begrænse sig til Orlando området. Der er de smukkeste strande med delfiner som springer og havskildpadder, smukke sump områder med masser af alligatorer og airboattours, masser af forlystelsesparker, smukke huse og bygninger i Miami, fed atmosfære på Key West og masser af musik mv. mv. )

      Husk det er Spring Break mens I er afsted så de populære steder skal I nok bestille I god tid hvis I vil bo centralt lige gyldigt hvad I ender med 🙂

      Vi fandt meget billige flybilletter på Expedia og billig billeje på rentalcars.com som Rene har skrevet om blandt andet 🙂 -Hvis I ikke allerede har bestilt 😀

  13. Hej René.

    Tak for super god inspiration til roadtrip i USA.

    Min kæreste og jeg skal til et bryllup i Mexico til oktober, hvor vi har været af flere omgange og nu vi alligevel er der, vil vi også have en bid mere af USA.

    Planen er, at vi rejser fra Los Cabos, Baja California til Dallas, hvor vi har planer om at køre til New Orleans og opleve Jazz kulturen og sump områderne.
    Derefter vil vi gerne køre op til Washington og New York, men vi har svært ved at finde ud af, hvilke stater og byer vi bør prioritere.
    Vi har snakket om at tage til Memphis for bl.a. at se Graceland og Nashville. Men tror du vi vil få mere ud af at køre fra New Orleans til Alabama, videre til Atlanta og så op igennem North og South Carolina.

    Tror du der vil være tid til at køre fra Dallas til San Antonio og så videre til New Orleans, selvfølgelig med overnatninger imellem de lange strækninger.

    Vi har 20 dage til at køre fra Dallas til New York.

    Mvh. Melina

    1. @ Melina

      Tak for ros.

      A til B ruter er altid svære at planlægge, da der skal gåes lidt mere på kompromis.

      I har god tid (20 dage) men for at få de mest oplagte oplevelser med, skal i zig-zagge lidt. Det er der dog god tid til.

      Mit grov-tegnede ruteforslag ser sådan her ud: http://goo.gl/maps/TEfyY

      Det er:
      Dallas

      Austin
      https://www.renefrederiksen.dk/?s=austin

      San Antonio
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/04/17/730-kilometer-til-san-antonio-texas/
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/04/18/200-ol-og-food-trucks-i-san-antonio/
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/04/20/sevaerdigheder-i-san-antonio-og-bbq-i-lockhart/

      New Orleans
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/05/20/new-orleans-indtryk-og-gumbo/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/05/26/royal-overnatning-i-new-orleans/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/05/28/oak-alley-plantage-new-orleans/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/06/02/new-orleans-og-katrina/

      Hot Springs Natl. Park
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/05/17/hot-springs-national-park/

      Little Rock
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/18/200-ol-i-little-rock/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/05/06/praesident-bill-clinton-i-little-rock/

      Memphis
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/08/ribs-og-akrobater-pa-beale-street-i-memphis/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/08/elvis-presley-og-graceland-i-memphis/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/10/sun-studio-i-memphis/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/12/gus-fried-chicken-og-memphis-indtryk/

      Natchez Trail
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/05/bbq-frokost-og-natchez-trace-parkway/

      Nashville
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/03/nashville-by-night/
      https://www.renefrederiksen.dk/2012/04/03/country-music-hall-of-fame-i-nashville/

      Pigeon Forge – Dollywood

      Great Smoky Mountain Natl. Park

      AshevilleBiltmore Estate og Chimney Rock

      Savannah
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/09/18/bonaventura-kirkegard-savannah-ga/
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/09/20/trolley-tur-savannah-georgia/

      Charleston
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/09/22/charleston-south-carolina/
      https://www.renefrederiksen.dk/2013/09/23/boone-hall-plantage-south-carolina/

      Boone
      Boone Hall Plantation

      Blue Ridge Parkway
      Blue Ridge Parkway

      Shenandoah

      Norfolk

      DC

      Philly

      Atlantic City

      NYC

      Der er nogenlunde tid til det meste, men ikke hvis i skal have flere dage nogle af stederne, så skal i igang med kompromiserne. Kan evt. skære ned på ting som Savannah, Charleston, Shenandoah og Norfolk.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada