Route 66 – The Mother Road

Route 66 er for mange den ultimative roadtrip, men det er en anden type roadtrip end eks. den klassiske på vestkysten, hvorfor jeg heller ikke anbefaler Route 66 til førstegangs roadtrippere.

Route 66

Route 66 strækker sig 2448 miles (3916 km) gennem 3 tidszoner og 8 stater fra Chicago og Lake Michigan i Illinois til Los Angeles og Santa Monica Pier i Californien. De otte stater den kører igennem er: Illinois, Missouri, Kansas, Oklahoma, Texas, New Mexico, Arizona og Californien.

Klik på ikonerne på kortet for at se mere om de enkelte oplevelser.

loading map - please wait...

Route 66: 42.488302, -102.963867

Route 66 historie

Route 66 startede som en idé i de tidlige 1920’ere. Det var en forretningsmand fra Oklahoma, Cyrus Avery, som også var State Highway Commissioner og sad i The American Association of State Highway Officials. Han forestillede sig en rute der kunne forbinde det øvre Midwest med rigdommen i Californien. Og selvfølgelig køre igennem Oklahoma på vejen.

Den 23. juli 1926 blev Route 66 officielt åbnet og ruten mellem Chicago og Los Angeles var skabt.

Route 66 – The Mother Road

Der gik ikke mange år før Route 66 blev meget mere end blot ‘en vej’. Med den store depression i årene efter 1929 og den store tørke i Colorado, Kansas, Texas og Oklahoma fra 1934 og fem år frem som ramte landbruget hårdt, blev Route 66 en vej mod et andet liv. I bogen ‘Vredens Druer’ (The Grapes of Wraith) opsummerede John Steinbeck meget præcist hvad Route 66 var:

“They come into 66 from the tributary roads, from the wagon tracks and the rutted country roads. 66 is the mother road, the road of flight.”

Route 66 i anden verdenskrig

Med USAs indtog i anden verdenskrig i 1941 blev Route 66 flittigt benyttet til store militære transporter af materiel og mandskab på tværs af USA. På grund af rationering på benzin og dæk og fordi der ikke blev bygget så mange nye biler i den periode så var der stort set ikke nogen som benyttede Route 66 som rejse-vej. De som man stødte på langs Route 66 var folk der søgte arbejde i Californien på de store stål og krigsfabrikker.

Da Krigen sluttede kom mange G.I’s hjem via Californien inden de drog ind i landet til deres familie. Mange af dem valgte at følge Route 66 tilbage til Californien i håbet om et bedre liv.

Route 66’s storhedstid

Det sidste originale Route 66 vejskilt i Chicago blev taget ned den 17. januar, 1977. Route 66 blev officielt nedlagt som strækning i 1985.

Den del af Route 66 som går gennem Kansas er kun 13.1 miles lang (godt 20 km).

I John Steinbeck’s bog ‘Vredens Druer’ fra 1940 kaldte han Route 66 for ‘The Mother Road’. Betegnelsen har hængt ved lige siden.

U.S Highway 66 Association promoverer Route 66 som ‘USAs hovedgade’.

Den mest besøgte attraktion i Oklahoma er Route 66.

Route 66 kaldes også ‘The Will Rogers Highway’.

Bobby Troup skrev ‘Get you kicks on Route 66’ i 1946 mens han kørte strækningen til Los Angeles. Den blev indspillet første gang af Nat King Cole og er senere blevet sunget af bl.a. Frank Sinatra, Anita Bryant, The Rolling Stones, Van Morrison m.fl.

“It winds from Chicago to LA, more than 2000 miles all the way. Get your kicks… on Route 66!”

Adrian, Texas siges at være midtvejs på Route 66 mellem Chicago og Los Angeles med 1139 miles i hver retning. Nogen mener dog det er Vega, Texas.

Den oprindelige rute på Route 66

Route 66 blev justeret flere gange fra 1926 til 1936. Det betyder der flere steder er mulighed for at tage forskellige ruter ad Route 66.
I 1956 begyndte enden på Route 66 da præsident Dwight Eisenhower underskrev The Interstate Highway Act. Inspireret af det tyske autobahn system ville han forbinde USA på kryds og tværs med highways. Det betød at dele af Route 66 blev lavet om til interstate.

Min rute på Route 66

Jeg kørte Route 66 i 2011. Jeg fulgte ikke Route 66 100%. Flere steder er den mest autentiske måde at køre Route 66 på, ved at køre af og på Interstates med korte mellemrum. Kun hvor der var længere stræk som ikke er på Interstates og hvor der er byer eller seværdigheder som er værd at stoppe efter fulgte jeg Route 66 mere præcis.

Som nævnt ovenfor, så blev Route 66 justeret flere gange i løbet af de første 10 år. Af de ændringer fik specielt to indflydelse på mit valg af rute.

Den ene er i Springfield, IL, hvor Route 66 i 1930 blev flyttet længere øst på og i dag ligger store dele af den rute langs I-55 eller er blevet opslugt af Interstate 55.
Den oprindelige rute ligger et stykke vest for I-55 og følger stort set Route 4. Jeg fulgte den oprindelige Route 66 på Route 4 ned til Carlinville og krydsede over til den østlige rute så jeg kom på Route 66 igen nord for Litchfield.

Det andet sted der er sket en stor ændring er øst for Albuquerque. Frem til 1937 gik ruten nordpå via Santa Fe og ned til Albuquerque. I 1937 blev den så ændret så man kunne fortsætte vestpå til Albuquerque. noget der på den tid betød en besparelse på 4 timer.
Jeg fulgte den gamle rute nordpå til Santa Fe. Der er ikke så meget at se langs nogle af ruterne, men det er en god måde at få set Santa Fe på.

Vurder indlægget!
Hvis du synes om indlægget, så vil jeg sætte pris på en vurdering nedenfor. Du skal blot klikke på det antal stjerne du synes det fortjener. Du er også velkommen til at give en like på Facebook eller Google Plus. På forhånd tak.
GD Star Rating
loading...
Route 66 - The Mother Road, 4.3 out of 5 based on 14 ratings

Tags:

About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året.Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA.God fornøjelse. Se mere om hvem jeg er.

21 Enlightened Replies

Trackback  •  Comments RSS

  1. Arni Johny Mortensen says:

    Hej René
    Imponerende energi og flot arbejde du lægger i at hjælpe andre mennesker…!! 1000 tak !

    Info: Var på 4 ugers Road Trip her i august 17, gennem Californien, Arizona, Utah og Nevada… + Four Corner’s, flot tur !!! (5600KM.)
    Opleve de skønne byer : San Francisco, San Diego, Las Vegas, Santa Monica, samt kaktus i syd, Death Valley og søløverne, Monument
    Valley, Yosemite, Arches Parken, etc. etc.

    Lejede bil gennem Dollars og fik vanen tro IKKE den vi drømte om. Flere af deres biler findes kun på hjemmesiden.
    Praktisk info: Dollars’s leje-pris for en GPS på denne tur ville koste 3000kr.- Vi købte en Garmin hos “Best Bye” for 149 dollars (950kr.-)
    Lige klar til brug, og så afsted….

    I 2015 tog vi turen : Route 66, 25 dage i august, hvilket var en mindst lige så imponerende tur…. Her er lidt kortere mellem “hyggen”
    Her sker bare noget hele tiden…

    I 2018 vil vi afsted igen, 25 – 28 dage i august, har overvejet et gensyn med Route 66 , men her er så spørgsmålet til 1000 dollars :
    Findes der en tur der minder om disse to ture, med mest vægt på Route 66- turen (man bruger meget tid i bilen vest på)

    Mange hilsner fra Arni og Kirsten, Søndersø Fyn.

  2. Susanne Nielsen says:

    Vi skal køre fra LA til Las Vegas gennem Mojave. Jeg kan se på kortet af noget af Historic Route 66 kan køres uden de store omveje. Er det noget der er værd at køre efter?

  3. Signe says:

    Hej René!

    Sommeren 2013 var min veninde og jeg på vores første road trip i USA, langs vestkysten. Det var så stor en succes, at vi nu overvejer at køre ad Route 66. Jeg kan forstå, at det ikke er ligetil at følge strækningen, men har du nogle gode idéer til hvor man kan starte for at undersøge, hvad der er den autentiske rute? Er de kort og guides du har her på siden under Route 66 mere eller mindre ad den originale rute? Jeg er meget mere til tankstationer, roadside attractions og historie end Interstate.

    Derudover, hvilken bil har du oplevet bedst benzin-økonomi ved? Vi kørte i en Ford Escape i 3 uger langs vestkysten og jeg er ret overrasket over hvor lidt, vi brugte på benzin (ca. 2.500 kr.).

    På forhånd tak for svar!

    Mange venlige hilsner,

    Signe

    • @ Signe

      Route 66 kræver lidt forberedelse fo rat finde frem til nogle af de gemte perler, men heldigvis er der masser af hjælp at hente undervejs.

      Der er flere autentiske ruter (den ændrede sig gennem årene) så det handler mere om hvilke oplevelser i jagter der bestemmer om i tager den rute der er fra før 1930 eller en af de andre. Der er også oplevelser langs ruten, hvor i skal køre fra (og bl.a. rundt i byer) for at få dem med. Så ikke alt ligger lige præcis på vejen.

      Det er svært at opdrive kort i Danmark – og Amazon har heller ikke for mange muligheder. Her kan du se hvilke kort jeg fik fingre i: http://www.renefrederiksen.dk/route-66-the-mother-road/comment-page-1/#comment-23702

      De er som sagt svære at få fingre i i Danmark, men så snart i kommer i gang, med turen, så er der flere af denne slags der kan hjælpe jer på vej.
      Et godt tilskud til dette er, at benytte de Route 66 visitor centre der er på vejen. Det første er i Joliet lidt uden for Chicago, hvor i kan få de første lokale inpur til hvor i skal køre og hvad i skal se – og så gentage processen når i kommer frem.

      Små biler har den bedste benzinøkonomi. Ford Escape er en mindre SUV, så den er fin. En almindelig sedan har en bedre og en større SUV dårligere. Benzinbudgettet er dog ikke det der fylder mest i budgettet, så vælg en bil efter behov og ikke efter benzinøkonomi.

  4. Jette Kanstrup says:

    Hej Rene
    Har flere gange læst din hjemmeside om USA.
    Vi skal til USA for 5. gang i sommer. Hvor vi skal køre fra Chicago til LA. Ad Route 66.
    Vi skal rejse den 10.8 og retur den 28.8.
    FDM har booket flg. overnatninger, men er lidt i tvivl om vi skal ændre lidt, for at få det fulde udbytte af turen. Chicago, Springfield IL, Springfield MO, Tulsa, Oklahoma, Amarillo, Albuquerque, Gallup, Grand Canyon, Las Vegas, Joshua tree NP og LA.
    Tænker på om vi skal tage en overnatning i St. Louis og evt. sroppe Joshua tree. Vi har tidl. været i Grand Caynon og Las Vegas. Men er der andet vi evt. bør prioterer istedet.
    Og lige til sidst hvordan med Tornadoer i det tidsrum vi er afsted. Har du erfaring med dette.
    Hilsen Jette Kanstrup
    NB håber på hurtigt svar, da jeg skal give FDM besked

    • @ Jette

      Springfield, IL til Springfield, MO er en lang tur på en dag, hvis i skal nå at få oplevelser med. Alene et stop i St. Louis for at komme op i Gateway Arch vil tage 2-3 timer.
      Jeg vil helt klart lægge en overnatning in der.

      I stedet for Gallup vil jeg overnatte i Holbrook i det ikoniske Wigwam motel.

      Kan ikke læse mig til om i vil springe GC og Las Vegas over.

      Hvis, så foreslår jeg Flagstaff eller Williams i stedet for GC og Oatman i stedet for Las Vegas.

      I vil ikke gå så meget på kompromis ved at droppe Joshua. Der vil være lignende naturoplevelser omkring Mojave Desert.

      Når i kører fra i-40 i Williams, så kommer i ud på de længste, ubrudte og originale Route 66 strækninger fra Williams via Grand Canyon Cavenrs (er budgettet til det, så nup en overnatning nede i grotten), Kingman og op over bjergene til Oatman og videre syd for I-40 og MOjave til Amboy Crater og Barstow.

      Tornado sæson er maj og juni, så ikke grund til den storebekymring i august, men muligheden er der. Heldigvis så er i på roadtrip og kan køre væk/udenom uvejret hvis det kommer.

  5. Lars Fredenslund says:

    Hej René.

    Dejlig at du gider viderebringe alle dine erfaringer med vi andre novicer.

    Well… Vi er en familie på 5 (børnene er 22, 18 og 12, så ikke helt børn), som skal fra Chicago til LA til foråret. Afgang sidst i marts, og så 14 dage i en RV. Vi har sæ’føli talt om Route 66, men kan godt læse ud af dine råd, at den ikke er let at følge slavisk. Vores ide om turen er nu også “bare”, at få set USA. Vi var i LA for 20 år siden, og glæder os til at få børnene med derover. Men hvad skal vi se? Vi har som sagt kun 14 dage til turen. Er der nogle “must see” steder? Vi påtænker at køre over st. Louis, Oklahoma, amarillo, albuquerque, flagstaff, og LA. Måske over Las Vegas, bare for at se det. Men forslag til afstikkere er velkomne? Måske endda forslag til anden rute. Vi er helt åbne. Vi vil bare igang med USA..

    • @ Lars

      Tak for ros.

      14 dage fra Chicago til LA på Route 66 er fint. Det der gør Route 66 til noget specielt er historien. Det betyder I får mest ud af turen hvis i tager jer tid til at holde ind på de gamle tankstationer og snakke med dem der holder det kørende – og spise på de små historiske diners på vejen. Hvis ikke, så er det ikke det mest inspirerende område at køre i og i en RV er det fristende blot at køre på interstate og komme derud af. Hvis du har læst mine indlæg fra Route 66 så kan du selv danne dig et billede af, hvad i gider køre efter – eller om det er noget der har jeres interesse. Specielt børn vil nok ikke synes det er så fedt.

  6. Søren Nielsen says:

    Hej Rene,

    Fantastisk side du har, jeg følger jævnligt dine historier/blogs, de er meget interessante og fortalt på en sådan måde at man bare vil “have mere”

    Min svoger og jeg skal selv afsted på vores første tur til staterne i april 2013 (Har i øvrigt lige booket din GPS)

    Vi havde først planlagt at følge Route 66 slavisk, men vi blev lidt mere selektive da vi kom lidt længere ind i planlægningen, så derfor kører vi til San Francisco i stedet for LA. Vi skal være afsted i godt 3 uger, og her er listet de steder vi kommer forbi:

    Chicago (2 overnatninger)
    St Louis
    Tulsa
    Oklahoma
    Amarillo
    Albuquerque (2 overnatninger m. tur til Santa Fe)
    Grand Canyon
    Las Vegas (2 overnatninger)
    Death Valley (Furnace Creek ranch)
    Bakersfield
    Pismo Beach
    San Fransisco (2 overnatninger)

    Vi har valgt at køre en Ford Escape fra Chicago til Las Vegas. I Las Vegas skifter vi så til en Mustang til resten af turen mod San Francisco

    Vi har valgt at ligge turen i foråret da klimaet passer os meget godt, samt at det ikke er højsæson for de amerikanske turister endnu. Det bliver sikkert stille og roligt varmere jo længere vestpå vi kommer.

    Vi flyver fra Billund over Frankfurt med Lufthansa. En Boeing 747 ud og en A380 hjem.

    Har du noget kendskab til serviceniveau hos Lufthansa ?

    Mange hilsener

    Søren Nielsen

    • @ Søren

      Tak for ros.

      Da det er første gang i skal til USA så vil jeg ikke anbefale Route 66. Den kræver en del forberedelse for at komme ud på de rigtige strækninger og finde de skjulte oplevelser. Det er oplevelser man skal værdsætte på en anden måde end ex. Grand Canyon eller en millionby.

      Hvis i vil køre den, så skal i have nogle flere overnatninger ind på strækningen mellem Chicago og Grand Canyon, ellers bliver det mere et spørgsmål om at komme fra a til b end at holde ind hist og pist og få det hele med.

      Min anbefaling til førstegangs rejsende er at tage den klassiske tur på vestkysten. Den har lidt af det hele.

      Med tre uger foreslår jeg den klassiske rute. Den starter/slutter i LA som den er beskrevet her, men det er op til jer.

      Her er et eksempel på den klassiske roadtrip på vestkysten.

      Den bringer dig forbi alle de store must-see steder så som: LA, Lake Havasu, Route 66, Hackberry General Store, Grand Canyon Caverns, Snow Cap Drive-in i Seligman, Flagstaff, Grand Canyon Village, Horseshoe Bend, Lake Powell, Antelope Canyon, Monunmant Valley, Bryce Canyon, Zion, Hoover Dam, Las Vegas, Death Valley, Bodie Ghost town, Mono Lake, Yosemite, SF, Highway 1, Hearst Castle, Solvang og tilbage i LA.

      Bemærk at Yosemite nok ikke åbner for gennemkørsel før en gang midt i juni, så hvis du skal afsted inden da, så skal ruten ændres en smule. Enten syd om Sierra Mountains via Bakersfield og Sequoia National Park op til Yosemite eller nord om via Reno.

      Mht. flyselskaber, så er Lufthansa ikke de værste. Fløj selv med dem hjem fra Miami for et halvt år siden. Går ud fra i flyver economy så i vil sidde klemt, som hos alle andre. 747’eren kan sagtens være 20-30 år gammel, men interiøret er ok og der skulle være underholding i sæderne.
      380’eren er nyrere. Forvent ikke bedre plads, men måske bedre interiør.

      • Søren Nielsen says:

        Mange tak for info.

        Vi har også haft “Best of the West” oppe at vende, men vi tror nu godt at vi tør binde an med en tur fra Chicago til San Francisco. Vi elsker at køre, både i DK og i udlandet, så uanset hvordan det bliver så skal det nok blive en fin tur for os. Og så må vi nå de seværdigheder vi kan nå at se på vejen. Det er ikke så vigtigt for os at følge Route 66, men det er bare i store træk den vej vi kører.

        Men det kan sagtens være det bliver lavet om igen, der er jo lang tid til April 2013.

        Tak for input

  7. Martin says:

    Hej René.

    Først og fremmest, super fed hjemmeside du har dig her som virkelig har været en stor hjælp mhs. til planlægning af vores første USA tur!

    Vi rejser selv til USA d. 8 august i 3 uger med start i Chicago hvor vi sætter kurs mod Los angeles og det skal selvfølgelig gøres på route 66!

    Vores største problem er også det med at “finde” route 66. Vi har selv købt bogen “Here It Is! The Route 66 Map Series”, men må godt nok sige at den godt kan være en smule forvirrende at kigge i 🙂 Der står godt nok en masse om aktraktioner på ruten, så det er jo meget fint ! Men ligemeget hvad glæder vi os sindsygt meget og er sikker på det bliver en kanon tur, så vi håber bare på at kunne følge så meget af ruten som muligt 🙂

    Vi har også investeret i “Rand Mcnally Road Atlas” men vi er dog blevet enige om at det nok også er godt med en GPS 🙂 Ved du hvordan priserne er på en GPS der henne ? For hvis det er alt for dyrt tror jeg bare jeg køber et USA kort til min tomtom 🙂

    Men endnu engang stor tak og respekt til alt det arbejde du har lagt i din hjemmeside, det er virkelig en stor hjælp ! Det kunne jo være vi ses derhenne i august 😉

    Mvh Martin

    • @ Martin

      Tak for ros.

      Jeg har ikke selv kortet ‘Here it is!…” så jeg ved ikke hvor godt det er at følge. Den rute jeg har skitseret på de underliggende sider er baseret på Harley Davidson kortet.
      Hvis I kan nå og få fat i det, så er det en god start.

      Et road atlas er godt at have med på en road trip. Det vil ikke være til megen hjælp med at finde Route 66, men det kan hjælpe med den overordnede rute og supplere med scenic routes og points of interest.

      Hvad angår GPS, så er den god i de større byer. Man kan også lægge ruten ind, så man har den at køre efter. Du kan finde en GPS i en butik i USA til under 100 dollars (kig bl.a. hos Walmart, Best Buy). Det koster typisk 12-13 dollars pr. dag at leje en GPS ved udlejningsselskaberne (mange har et max. på 100$), men hvis I skal afsted igen, kan det være en idé selv at investere i en. Jeg ved ikke hvilken GPS du har og hvad et kort koster, men hvis du skal have tilføjet Route 66, så skal du nok opgradere den du har, så du ikke skal sidde med det når i ankommer. I mit svar til Michael kan du se hvor jeg fandt Route 66 til min TomTom.

      Jeg har planer om at køre begge veje på godt tre uger. Følge Route 66 til LA og så kører en anden vej tilbage til Chicago, så medmindre i kører rigtig stærkt, så tror jeg ikke vi når at ses, men det kan være jeg blogger om nogle ting som i så vil kunne nå at se når i kommer forbi et par dage senere.

      • Martin says:

        Hej igen.

        Vi valge at købe et usa kort til min gps (Tomtom GO 630). Det kostede 299,- så det synes jeg bedst kunne betale sig. Jeg har også downloadet route 66 til tomtom, så nu vil jeg prøve at smide den over på og håbe på at den virker, for det ville da være perfekt 🙂 Kan du huske om du pakkede filerne ud, eller om du bare smed hele mappen over i ? Det synes jeg ikke rigtig fremgår af installationsvejledningen.

        Vi har som sagt 3 uger med start i chicago og slut i los angeles, og må godt nok sige at jeg er imponeret over at du skal kører begge veje på 3 uger. Vi er selv bange for at komme i tidsnød med 3 uger. Har du nogle foreslag til hvordan ruten skal “køres” og er der nogle ting der bare skal ses ? Vi vil ihvertfald meget gerne nå at se Grand Canyon og en tur forbi Las Vegas.

        En anden ting omkring envejsgebyr. Vi har lejet bilen igennem ebiludlejning, og har valgt en ungførerpakke da vi begge to er 21 når vi tager afsted. Jeg kan se på lejekontrakten at det er igennem Alamo vi har lejet bilen, men det jeg undrer mig over er at der på lejekontrakten står “No one way fee”.
        Har du hørt om at man slipper for envejsgebyr på nogen udlejninger ? Vi har ihvertfald ikke fået oplyst nogle pris.

        Bilen er en Cadillac DTS og er i luksus klassen. Vi har tilgengæld også givet lige nær 10.000,- for denne udlejning, kan det havde noget med det at gøre at man så slipper for envejsgebyr ?

        Håber ikke at det er for mange spørgsmål på én gang 🙂

        På forhånd tak.

        Mvh Martin

        • @ Martin

          Jeg pakkede alle filerne ud og lagde dem ind i ITN mappen (ikke via TomTom Home, men i almindelig fil håndtering).

          Route 66 er ‘kun’ 4000 km, så med tre uger til turen er det godt 180 km kørsel om dagen. Det er hvis man følger ruten nogenlunde slavisk. Det er mere end rigelig tid til at opleve Route 66.
          Når man så begynder at lægge afstikkere ind, så begynder kilometerne at løbe op, men 3 uger er stadig rigtig god tid.
          Det er det ene regnestykke jeg har lavet mht. min rute.
          Det andet er, at jeg har været flere af stederne før (og kørt dele af Route 66), så jeg behøver ikke de store afstikkere og kan springe nogle stop over.
          Jeg ender nok med at bruge 11-12 dage til Route 66 og så stoppe et par steder på tilbagevejen i stater jeg har været i før, men ikke har fået set alt ‘det gode’.

          Jeg har stadig ikke styr på de stop jeg vil lave. Det er en historisk rute så der kan risikere at gå lidt for meget museum og gamle benzinstationer i den (alle stater har et eller flere Route 66 museum). Så for det meste bliver det nok hvad der lige ser interessant ud den dag.

          Har hørt man kan slippe for one-way fee. Hertz har haft det i perioder og det kan være Alamo har et sommertilbud.
          10.000 kr. for en luxury bil til to under 21 år ligner et rigtig godt tilbud. Jeg ved ikke om i har haft mod til at se om prisen er faldet over tid, eller i bare har sprunget til med det samme for at være sikker på udvalg af bil. Jeg har ikke lejet til turen endnu. Har ingen specielle ønsker til bil, så ender nok i en intermedieate SUV så der er nem adgang til bagage og plads til køletasken.

  8. Michael Hansen says:

    Hej Rene.

    Rigtig god hjemmeside.

    Kæresten og jeg har booket en tur/roadtrip til USA og skal afsted på fredag d. 24 juni 2011. Vi skal lande i Chicago og flyve igen fra LA. Vi har lejet bil og booket hotel første nat, resten er ikke planlagt 🙂 Vi har intentioner om at følge “den gamle route 66” så godt som vi nu kan og har tænkt os at købe et kort derover, når vi ankommer. Men ved du om der findes koordinater til GPS over den gamle route 66??

    Mvh Michael

    • @ Michael

      Tak for ros.

      Hvis man vil være religiøse omkring Route 66 så skal der laves en del research for at kunne følge den gamle rute. Mange steder er der ikke længere skilte mm. så man skal have fat i nogle gode kort. De kan desværre være svære at finde i en boghandler, da der ikke er så megen efterspørgsel. De fleste bøger om Route 66 som viser ruten, har blot indtegnet den på den interstate der mere eller mindre følger ruten, men det er langt fra den rigtige Route 66 og hvis man ikke kører fra de rigtige steder, så går man glip af en masse roadside attractions.

      Jeg er ikke selv religiøs omkring min tur på Route 66, men vil dog følge ruten der hvor det giver god mening (de lange stræk som ikke er på interstates). Til at lave ruten indtil videre har jeg brugt et kort fra Harley Davidson som har turn-by-turn beskrivelse af ruten ‘Historic Route 66‘. Det kan i være heldig at finde hos en boghandler (Borders, Barnes&Nobles etc.). Et andet kort, som jeg har læst er godt, men ikke selv fået endnu (har bestilt det) er ‘Here It Is! The Route 66 Map Series‘.

      Hvad angår GPS så har jeg fundet frem til denne side, som har filer man kan downloade til GPS (TomTom og Garmin). Jeg har selv downloadet til min TomTom og fået dem installeret, men ved ikke hvor godt det virker.

      Jeg vil være meget interesseret i at høre om de oplevelser i får på Route 66, da jeg jo selv skal afsted til august, så så hvis I har mod på at dele dem med mig (og andre) så kan i få jeres fortællinger og billeder publiceret her på siden. Enten undervejs på jeres tur eller efter.

      God tur.

      • Michael Hansen says:

        Tak for information, jeg vil prøve at bruge disse gps oplysninger, jeg tror desværre ikke vi kan nå at bestille et sådan kort inden vi skal afsted, så vi prøver lykken i Chicago:)

        Jeg vil meget gerne dele vores oplevelser med jer og fortælle om vores tur, ved endnu ikke om det bliver under vejs eller når vi kommer hjem, det kunne også være det bliver en kombination af dette.

        Et spørgsmål mere. USA simkort gerne “taletid” er det noget du har erfaring med? og der må meget gerne være inkluderet data, da jeg skal bruge det til at “optage” vores rute på min Andriod med GPS og uploade så familien og venner kan følge vores tur/rute derovre.

        Mvh Michael

        • @ Michael

          Jeg har ikke selv benyttet at købe taletidskort i USA. Man kan komme gratis på nettet stort set alle steder (wifi) og jeg ringer meget lidt når jeg er afsted (bruger skype når det passer ind).
          Det med at benytte GPS i telefonen burde ikke koste noget datatrafik hvis du bruger et af de etablerede GPS programmer (koster hvis du vil hente trafik data). Hvis du benytte Googles løsning koster det vist. Så det er kun når du skal uploade ruten du skal bruge trafik og det kan man som sagt gøre gratis via wifi.

          Her kan du læse mere om mit brug af internet i USA og simkort..

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA?

Her kan du finde overnatning i: New York, Miami, Chicago, San Francisco, Los Angeles, Las Vegas.

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....

Top