Glacier og Mt. Rainier National Park, Roadtrip i USA

Fra Medora begav vi os ud på den længste daglige køretur vi har haft på denne roadtrip. Knap 700 km fra Medora, ND til Great Falls, MT.
I Great Falls havde vi ikke bestilt overnatning og tog mere eller mindre blot det første motel langs hovedvejen. Der var dog udsolgt og der var noget detour der betød for megen kørsel for at komme frem til det næste på hovedvejen, så vi prøvede downtown og fandt et Quality Inn til 89$ for en nat.

Dagen efter gik turen mod Glacier National Park. Der var stadig små to timer fra Great Falls til indgangen til Parken, så vi fik de sidste flade prærier at se inden vi kørte ind i Rocky Mountains og den postkortmotiv skønne Glacier National Park. For det er virkelig stop på stop med billedeskøn natur. Der var desværre en del vejarbejde på Going to the sun road, som er den scenic rute som går gennem parken, så vi brugte meget af tiden på at holde i kø og når man endelig kørte var det i ‘færgetræk’ hvor man ikke rigtig havde muligheden for at holde ind impulsivt og nyde omgivelserne. Vi fik dog oplevet parken, gået lidt, set vandfald og oplevet det meste af parken som er tilgængelig med bil.

Vi kørte igennem Glacier National Park øst med vest og ude på den anden side havde vi booket overnatnig i Kalispell.
Derfra gik det dagen efter mod Moses Lake i Washington. Turen dertil gik via Grand Coulee Dam. Ikke så kendt som Hoover Dam, men på mange måder lige så imponerende. Oprindeligt lavet til at sikre vanding til landbruget i området, men blev senere lavet om til også at kunne producere strøm. Grand Coulee Dam er i dag kun overgået af et atomkraftværk (palo verde) som det mest strømproducerende værk i USA.

Turen fra Grand Coulee til Moses Lake bragte os igennem et landskab som man ikke forbinder med Washington og dagen efter fra Moses Lake til Mt. Rainier fortsatte det utrolige landskab.

Mt. Rainier stikke ud i landskabet og er faktisk en aktiv vulkan. Bjerget huset også mere end 20 gletchere og har derfor et konstant snedække på toppen. Der er rig mulighed for at vandre i området, men som med Olympic National Park, så kan stedet være indhyllet i tyk tåge og mange besøgende kommer forgæves.
På toppen (eller så tæt man kan køre) er der begrænset parkering, men der er mulighed for at parkere langs vejen nedaf bjerget. Fra den fjerneste p-plads op til besøgscenteret var der ca to km så vær forberedt på at gå lidt og de stier man kan tage i området er meget stejle, så formen skal være en lille smile i orden for at fuldt ud kunne nyde området.

Fra Mt. Rainier kørte vi tilbage til civilisationen og tog i biografen. Så Inception i IMAX og må endnu en gang kostatere at IMAX slår (med flere længder) de små ‘dagligstuer med 28 tommer skærme’ vi kalder biografer i Danmark.

Annual Pass til nationalparker

Du kan spare penge på adgangen til nationalparkerne ved at købe et annual pass (årskort). Skal du besøge flere nationalparker på din roadtrip, kan udgiften til entre godt løbe op. Skal du rundt på den klassiske roadtrip på vestkysten, inkluderer den ofte 3-4 af de store nationalparker. Det løber op i mere end 100 dollars i entre. Et annual pass koster 80 US dollars (pris i 2024) og giver adgang til mere end nationalparkerne..

One Comment

1. Ærgerligt der ikke er knyttet en lokations kommentar til billederne, eller endnu bedre, et geotag.
    Håber der er noget mindre vejarbejde når vi er på Going to the sun road om 3 ugers tid.

Men tak for nogle rigtig fine billeder.