Steak fondue, five guys og kæmpe krabber, Roadtrip i USA

Sidste opsummering af madsteder fra Roadtrip i USA starter i Billings, Montana.

Hardee’s

Vi ankom efter en lang køretur og skulle have overstået den obligatoriske midtvejs-vasketøjs omgang, så selvom hotellet bød på en restaurant på 20. etage, sprang vi over. Mens en maskine var sat over, gik vi istedet på Hardees (samme kæde som Carl Jr., men andet navn i nogle områder). De laver gode burgere og gode curly fries, men oplevelsen er som ethvert andet besøg på en MacD ligende kæde.

Morgenmad på hotellet

Vi tog revanche på hotellet næste morgen og spiste morgenmad med udkig over byen. En spansk omelet med brasede og en bagel. Mere end jeg kunne klemme ned, men smagte godt. Hotellet var et af de få på turen hvor der ikke var morgenmad inkluderet og vi skulle derfor betale og det rendte op i 30$ for to personer, inkl. drikkepenge.

Pitchfork Steak Fondue

Fra Billings gik turen til Medora, North Dakota. Her havde vi bestilt underholdning i form af Medora Musical. En stor udendørs forestilling som er en hyldest til Theodore Roosevelt og området, med plads til 2000 tilskuere. Inden forestillingen spiste vi, sammen med små 200 andre, med da der var Pitchfork Steak Fondue. 340-grams ribeyes blev stukket på høtyve og friturestegt og serveret med en buffet af coleslaw, baked beans, bagte kartofler, corn bread og salat. Altsammen skyllet ned med limonade og smagt efter med en brownie til desert. Det ser måske lidt overdrevet ud, men slutresultatet var forbavsende godt.

Chuckwagon buffet

Motellet vi boede på var endnu et uden morgenmad og vi blev anbefalet Chuck Waggon Buffet inde i byen. Man betalte ved indgangen og så var der ellers en morgenmadsbuffet af den anden verden, inkl. en omelet station hvor man blot skrev ned hvad man ville have og så kom de og serverede det. Jeg sprang omeletten over og stiftede i stedet bekendtskab med deres bisquit and gravy. Ikke lige min kop te og smagte efter med nogle friske vaffler i stedet.
Havde desværre nok på dette tidspunkt oparbejdet samme ‘grådighed’ som de lokale, så fyldte på tallerknen nærmest uden skam, men der var dog nogle lokale som skilte sig ud i størrelse og antal gange der blev hentet nye portioner.

Bert & Ernie, Great Falls

Efter en stor morgenmad ventede turens længste enkelt-dage strækning og efter små 700 km gennem Montanas prærie nåede vi frem til Great Falls. Der var ikke bestilt hotel, så vi prøvede lykken hos Holiday Inn ude ved omfartsvejen som vi skulle videre af den næste dag, men der var fyldt. Spurgte GPSen til råds og fandt et Quality Inn downtown.
Uden kendskab til byen eller rigtig noget at se lige uden for hotellet satte jeg min lid til Goby. Det er en applikation til min iPad som havde vist sig brugbar tidligere på turen. Ved lokationsbestemmelse ved den hvor jeg er og så kan man finde restauranter, barer mm. i området, listet med anmeldelser mm. Listen er ofte mere udtømmende end en søgning på Google, da den samler al den info den kan finde på google og præsenterer det overskueligt.
Efter et kort kig på listen stod det klart, at det var Bert & Ernie der skulle besøges og vi blev ikke skuffede. Jeg valgte en rød clam chowder til forret og en pasta seafood til hovedret. Bert & Ernie havde også et stort udvalg af øl og alt i alt var det et super restaurant besøg.

Five guys, burgers and fries

Fra Great Falls kørte vi gennem Glacier National Park og ned til Kalispell. Der skulle jeg endelig prøve Five Guys Burgers and Fries. Havde læst om dem inden afrejse (de gør meget ud af kvaliteten på deres mad) og så blev de valgt til USA bedste burger mens vi var i USA, foran bl.a. In-n-Out. Og burgeren var god. Faktisk var hele oplevelsen god, fra man stiller sig i kø med en håndfuld peanuts, til man bestiller sin mad og spiser flere peanuts mens man venter på den. Der er kun en slags burger, men man bygger den selv. En burger koster det samme lige meget hvor meget man vil have i den. For nemhedens skyld kan man sige ‘med det hele’ og så får man basic + lidt (ekstra som man ikke får hos de andre kæder). Dertil kan man så vælge at tilkøbe hvad man lyster. Dertil valgte vi regular og cajun fries (a bit spicy).
Burgeren var god, ingen tvivl om det, og de enkelte råvare smagte godt. Eneste minus var håndterbarheden af burgeren. Den faldte stort set fra hinanden med det samme og blev et værre griseri.

Perkins

I Moses Lake lå der en Perkins lige ved siden af Motel 6, hvor vi boede. Af ren dovenskab valgte vi det og forventningerne var ikke høje, da det er en kæderestaurant a la Applebees, men mest kendt for deres kager. Men vi blev positivt overrasket. Valgte en sunrise burger med kartoffel og spejlæg i og den var super god.

The Crab Pot

Den første aften i Seattle skulle det sidste Man v. Food sted besøges, nemlig The Crab Pot. Ikke et af konkurrencestederne (selvom portionerne kunne få en til at tro det), men et sted kendt for deres simple tilgang til seafood. Man fik et brædt og hammer og så blev maden serveret direkte på bordet med noget smeltet smør og (tørt) brød til. Det er ikke den super gastronomiske oplevelse man kommer efter, for det er maden ikke god nok til, men oplevelsen. Dels at sidde der selv og hamre løs på krabbekløer og ben og for at se andre sidde der med hagesmæk og tæske løs på deres mad.

Johnny Rockets

I Seattle skulle Johnny Rockets også prøves. Havde hørt om det fra nogle venner der havde været afsted på roadtrip tilbage i Juli og så var det blevet rost her på siden. Maden var ok. Bestilte små chili cheese dogs til forret og en burger til hovedret. Havde forventet et eller andet specielt efter den omtale stedet havde fået men der var intet. Diner indretning med små jukeboxe på hvert bord (som ikke virkede) og 50er look på serveringspersonalet. Nothing out of the ordinary.

Vons Roasthouse

Sidste sted med kniv, gaffel og menukort på turen blev Vons Roasthouse. Her valgte jeg en clam chowder til forret og så delte vi en meat lovers bbq til hovedret. Måske mest for gimmickens skyld, fik vi udleveret hagesmæk og plastikhandsker. Valgte at tage hagesmækken på, men lod fingrene blive godt grissede af at fedte rundt med ribs.
Igen var der et godt udvalg af øl, men vi valgte at slutte aftenen af på Pike Pub & Brewery med en taster (6 forskellige øl).

Madsteder besøgt på sommerens roadtrip, 2010

Her er blogindlæg om nogle af mine andre madoplevelser på min roadtrip i USA i august 2010:
Man-cakes, gourmet burgers, IHOP og Burgerville
1 pund burger på Big Juds, en BBQ burger i Ashton, Applebees og Papa John’s pizza

Fastfood i USA

Her kan du læse mere om fastfood i USA.

København via Amsterdam til Seattle

En af de mest gnidningsfri ture til USA. Nemt skifte i Amsterdam og hurtig immigration i Seattle. Havde opgraderet til Economy Plus på flyet som var alle pengene værd.