På hesteryg og med jagtgevær

Der gik rigtig cowboy i den med tur i bjergene på hesteryg og ud og skyde duer med jagtgevær.

Da jeg boede i Lajitas sidste år var jeg på en ATV tur i bjergene og ørkenen omkring. Det var rigtig fedt og vil anbefale det til alle der kommer forbi (eller får muligheden for at køre ATV et eller andet sted).

I år ville jeg prøve noget andet og havde set mig lun på en tur på hesteryg op i bjergene. Jeg valgte en tur omkring solnedgang. Dels passede det godt ind i mit program og dels håbede jeg på nogle gode solnedgangsbilleder. Det sidste blev det dog ikke til, da det ikke er helt nemt at balancere på hesteryg ned af skråninger samtidig med at man skyder billeder i skumringsbelysning.

Lajitas udbyder et hav af aktiviteter og den flinke Activity Manager Tonya Tiday havde via e-mail hjulpet mig med at planlægge turen til hest (trail ride). Da jeg ankom kiggede jeg så forbi skranken og fin de sidste oplysninger om hvor jeg skulle møde mm.

Da jeg kom tilbage til mit værelse senere sad der en seddel på min dør om, at jeg ville blive kørt derhen hvor jeg skulle ride, så jeg skulle blot komme ned i receptionen kl 18:15.

Det var kun mig der skulle ud og ride og jeg må indrømme det føles en smule akavet når man er på ene hånd med en guide i flere timer. For det første føles det som overkill at de har sat en mand og to heste af i to timer hen mod solnedgang for blot en gæst, men det er den service de yder. Dernæst så kan det også være længe at skulle være på med spørgsmål og konversering hvis ikke der er så meget at snakke om, eller hvis guiden ikke er videre snakkesalig.

Bob, min cowboy guide, var ikke videre snakkesaglig, så det føltes ikke akavet og da han endelig åbnede lidt ophavde vi faktisk en masse at snakke om da vi begge er i turistbranchen (faktisk flere ligheder mellem hestebranchen og cruisebranchen end man egentlig skulle tro).

Før afgang blev jeg spurgt om jeg havde redet før. Jeg svarede at jeg havde været på en trail ride i Colorado for nogle år siden. Fint, sagde Bob, ville bare sikre mig du ikke er bange for højder.

Hvis der var en ting jeg lærte i Colorado, så var det at stole på hesten. Første gang man prøver sådan en tur på små stier i bjergene på meeeeget ujævnt underlag, så tror man hele tiden det går galt. Men det gør det ikke og hesten har en lige så stor lyst til at overleve som du, så den gør sig umage og du skal blot stole på den.
Allerede efter de første 50 meter gik det stejlt op ad og store løse sten gav sig under hestens vægt. Det hjælper lidt hvis man ikke kan se fødderne på hesten foran en, for så ved man ikke hvordan underlaget giver sig.

Fra toppen var der en utrolig udsigt over mod Mexico og vi var heldige at møde noget af det lokale dyreliv i form af bjerg får (Aoudad)
Vi kom rimeligt tæt på en flok og jeg fik knipset en enlig et på en bjergtop.

Vel nede igen fik vi sadlen af hestene og sat dem i fold og jeg fik et lift tilbage til Lajitas Resort af Bob.

I bilen ud til min Trail Ride havde jeg snakket med Tonya om at det kunne være fedt at afslutte med noget skydning. Eftersom jeg havde prøvet Cowboy Action Shooting sidste år, så faldt valget på 5 Stand Sporting Clay (lerdue skydning).
Jeg har jagttegn, men ikke brugt det i nogle år og har derfor heller ikke skudt. Men jeg kan fint huske hvordan og hvorledes med våbenhåndtering, stance, sikring mm. så jeg glædede mig til at få skudt lidt.
Igen var jeg alene afsted og ligesom sidste år, var det O.K Estes der skulle være min guide til skydning. O.K Estes er den originale form som er brugt til at lave alle cowcoys fra. Sidste gang havde han sin 9mm siddende i en skulderstrop. Denne gang sad den i bæltet. Han er ferm til heste og så har han en verdensrekord i jagt med pistol. Jeg tror han er den eneste Chuck Norris tænker over en ekstra gang om han vil slås med 😉

Som sidst hentede han mig i fuld cowboy vigør med spore på boots mm. Vi tog en Jeep Wrangler ud på skydebanen og fandt våbnet frem. Da han kunne se jeg kunne håndtere det uden problemer, gik vi til makronerne.

Man skyder fra 5 forskellige steder og duerne kommer fra forskellige steder. Man har 5 duer hvert sted. To skud til den første og et enkelt til de fire sidte. Man vælger selv om man vil kalde dem (pull) eller de skal komme på report (når første skud er afgivet).
Fordi jeg var rusten valgte jeg at kalde alle mine.

Ganske som sidste år lykkedes det mig at imponere miste O.K Estes ved at tage doubles som ikke engang folk der skyder 20.000 bønner om året nupper hver gang.
Banen i Lajitas er hurtigere end de fleste, så det kræver sin mand at gå en fejlfri runde og det gjorde jeg da også langt fra, men det var rart at få bekræftet at noget af alt ens skydetræning stadig hang ved.

Bemærk O.K Estes 9 mm som sidder i bæltet.

Se alle indlæggene fra påskens roadtrip

Læs om forberedelserne, ankomst og immigration, alle oplevelserne, inklusiv ridetur, skydning, racerløb, udkants-kunst mm., min lejebil, madoplevelser m.fl.

Angeles Crest Highway

Angeles Crest Highway er en perle for naturelskere og køreentusiaster. Snørklede veje tager dig op over LA på en billedeskøn tur ud af byen.