Grand Canyon Caverns Suite på Route 66

Da planlægningen til Route 66 turen gik i gang, vidste jeg vi ville komme forbi Grand Canyon Caverns. Vi havde besøgt stedet i 2005 og ville tjekke deres hjemmeside for at se om der var noget nyt – og det var der.
De tilbyder nu en Grand Canyon Cavern Suite. Stedet driver i forvejen et motel så de havde udviddet sortimentet med et helt specielt værelse man kunne overnatte i: Grand Canyon Caverns Suite. Den ligger nede i grotten 67 meter under jorden.

Danskertræf i Grand Canyon Caverns

Vi ankom til Grand Canyon Caverns til dagens sidste tour. Vi var otte der skulle med ned og det viste sig at vi var fire danskere der skulle med. Det er ikke unormalt at møde andre danskere når man rejser rundt i USA, men dette møde var alligevel lidt specielt, da det viste sig at være et par som tidligere havde benyttet min side og stillet spørgsmål til deres rute rundt i USA.

Da vi nåede til Grand Canyon Caverns Suite på vores tur nede i grotten, sagde guiden at der var to gæster fra gruppen der skulle overnatte dernede. Da jeg ikke havde fortalt min bror at jeg havde booket, fik han noget af et chock da han fandt ud af det.

Check-in i Grand Canyon Caverns Suite

Da vi er oppe igen og de sidste gæster har forladt grotten, følger vores vært for natten, Nadine, os ned i grotten. Hun forklarer hvordan elevatoren virker og viser os hvor hovedafbryderen til lyset i grotten sidder og så viser hun os indretningen i værelset. Der er ikke nogen vægge eller loft, så lige meget hvor man opholder sig er der udsigt til hvælvingen og det store rum. Selv fra brusekabinen var der en super udsigt.

Suitens indretning

Værelset er indrettet med 6 sovepladser. To queen size beds og en sovesofa. Derudover er der en lænestol, en gyngestol og en lille spiseplads med to stole.
Der er et badeværelse med brusekabine og et lille køkken med mikroovn, kaffemaskine og køleskab mm.
Køleskabet er fyldt med vand og sodavand og der stod også en kasse vin man kunne tage af.

Underholdning i suiten

Centralt i værelset står den store sovesofa, som meget passende har Route 66 betræk.
Der er et TV dernede, men ikke noget signal, så der er en række DVD film til rådighed, bl.a The Cave og Hitchkocks samling, hvis man er til den slags.

På sofabordet står der snacks og chips og under bordet stod en masse forskellige brætspil.

Der er også mulighed for at spille musik, enten CD på et lille anlæg eller gramofo på et gammelt komodeanlæg, hvor der også er en 8-track (men desværre ingen bånd).
Der er et lille udvalg af vinylplader, bl.a en klassiske plade med den meget passende titel Grand Canyon Suite.

Underholdingen er dog ikke begrænset til værelset. Man kan frit udforske grotten og jeg vil helt klart anbefale man gør det både med lyset tændt og med lyset slukket (der er lommelygter til gæsterne nede i værelset).

Middag i suiten

Da vi havde fået forklaret brugen af grotten tog vi elevatoren op igen og fandt vores bagage. Inden vi kørte ned igen, bestilte vi mad. Vi kunne vælge at spise i restauranten eller få den bragt ned. Vi valgte at spise nede i grotten, så vi tog vores bagage og kørte med elevatoren ned til Grand Canyon Cavetn Suite og var nu for første gang helt alene i grotten.

Mens vi ventede på vores mad blev vi fortrolige med værelset og satte en film på. Vi valgte meget passende Cars, da vi nu var i gang med Route 66. Imponerende hvor mange detaljer fra Route 66 da har fået med i den film.

Udforskning af grotten

Da Nadine kom ned med vores mad aftalte vi et tidspunkt for endnu en underholdingsmulighed, nemlig udforskning af grotten udenfor stierne. Noget man normalt kan købe en billet til, men altså en mulighed man også får når man bor i Grand Canyon Cavern Suite.
Efter vi havde slået mave og set lidt mere Cars, kom Nadine ned igen. Denne gang med hjelme og gummihandsker. Krystallerne som ligger som et lag uden på klippen er meget skrøbelige og olien fra vores fingre er nok til at ødelægge dem.

Nadine er tidligere chef for guiderne og sammen med sin svigerdatter er hun den der har udforsket mest af grotten. Hun er ikke særlig stor, så hun kan komme ind hvor de fleste andre ikke kan.
Hun startede ud med at tilbyde at vi kunne komme ned i en tidligere vandvej. Alene synet af den smalle, nærmest lodrette gang ned, fik klaustrofobien frem i en. Vi takkede nej og gik i stedet op til Mystery Cave og begav os ned over de løse klipper og ned hvor der blev smallere mellem gulv og loft.
Inde i buden af gangen forklarede hun hvordan gange og rum fortsatte videre ind. De er igang med at udvide nogle af gangene og forbinde nogle rum, så man kan få en bedre explorer tur. Det udføres af frivillige studerende og cave explorers.

Vi kravlede op igen og gik om til et sted i grotten hvor man kan kravle op ad en stige hvor man kommer op i et lille rum hvor væggene glinser af krystaller. Svært at tage billeder af.

Mens vi kravlede derop begav Nadine sig ned i en gang som hun ikke havde været nede i i flere år. Turen derned gik fint (jeg fik dog klaus blot af at se på hende vrikke sig ned i den trange gang) og inden hun forsvandt helt, fik hun et kamera ned og tog nogle billeder.

Det var straks svære at komme ud igen. Hun kunne godt komme op og få hovedet fri, men hældningen og de løse sten gjorde, at hun ikke kunne få fodfæste og vi måtte i gang med at hive hende ud. Hun tog dog det hele med et smil og havde tydeligvis nydt oplevelsen.

50 år gammelt slik

Inden Nadine sagde farvel til os for natten, kom vi med helt ind til den opmagasinerede proviant. (læs mere her om den opmagasinerede proviant og grottens funktion som fall out shelter i tilfælde af atomkrig) Kasserne med mad består kun af kiks og bolcher. De har åbnet en beholder med bolcher og vi blev budt på et 50 år gammelt bolche. Fejlede intet og smagte som kom det fra en pose nede fra supermarkedet.

Efter en times tid rundt om i gangene sammen med Nadine, tog hun elevatoren op igen og vi var nu alene i grotten og vi ville ikke blive forstyrret mere medmindre vi ringede op til overfladen.

Alene rundt i grotten

Vi lod lyset være tændt og gik rundt i stilheden og tog en masse billeder. Selvom jeg havde stativ med derned, så var det svært at få perfekte billeder af suiten, da man er begrænset af steder man kan komme til at tage dem. Det samme gør sig gældende med resten af grotten som på samme tid er stor at opholde sig i, men svær at komme på afstand fra, så man kan få det hele med i motivet.

Godnat og sov godt i mørket

Da vi var færdige med at udforske grotten på egen hånd gik vi tilbage til suiten og hen til hovedafbryderen og slukkede alt lyset i grotten. Nu var det kun lyset i suiten der var tændt. Vi gjorde klar til at gå i seng og slukkede for første gang alt lyset i grotten. Der var dog ikke pitch black. Det er imponerede hvor meget lys en clock radio og uret i en mikroovn afgiver, når der er bælgmørkt omkring dem. Vi slukkede alt og lod clock radio og mikroovn være det eneste lys om natten. Vi valgte dog at slukke tv´et. Vi fik fortalt at flere vælger at have det kørende natten over, da der ellers er alt for stille dernede for de fleste.

Levende udstilling i Grand Canyon Caverns Suite

Vi vågnede af os selv efter en god nats søvn. Vi skulle tjekke ud senest kl 11, men de vil gerne at man bliver i suiten til efter 9, da der så er mulighed for at få en guidet tur forbi mens der bor nogle i grotten. Vi havde god tid til den mulige første tur, så vi tog et brusebad med det utrolige kig til grottens hvælving.
Efter morgen toilette tog vi på opdagelse i grotten med lyset slukket. Vi kendte nu til hele grottens layout, men det var alligevel en god og anderledes oplevelse kun at se grotten i skæret fra lommelygter.

Hvis man ikke selv tænder lyset, bliver det tændt når den første guidede tur kommer ned. Vi havde dog tændt det, da det første hold kom forbi ca. 9:30. På det tidspunkt sad vi og skrev i gæstebogen. Guiden forklarede gæsterne om suiten og vi kunne så supplere med superlativer om opholdet.

En utrolig oplevelse at overnatte i Grand Canyon Caverns Suite

Det havde været en helt utrolig oplevelse at overnatte nede i Grand Canyon Caverns Suite og noget jeg helt klart vi anbefale andre at prøve. Vi var de første danskere der overnattede i suiten og kun nummer to som kom fra et andet land end USA. Den første var Billy Connolly som overnattede i Grand Canyon Caverns Suite i forbindelse med optagelserne til et rejseprogram hvor han rejser ad Route 66 på motorcykel.

TV-interview 67 meter under jorden

Vores oplevelser i grotten stoppede dog ikke her. Mens vi pakkede kom en guide ned til os og spurgte om de måtte sende et tv-hold ned og om vi ville deltage i et tv-interview. Uden tøven sagde vi ja.
Det var studerende fra en journalistuddannelse i Phoenix som stod for interviewet.

Det var meget impulsivt, så uden forberedelse kastede vi os ud i det. Det gik nogenlunde men jeg kom til at sige lidt forkerte ting undervejs og rablede ud af diverse sidespor mm.

Indslag om Grand Canyon Caverns på amerikansk TV

Gæste quilt

Dsværre var det nu blevet tid til at tjekke ud og komme tilbage til verdenen. Sjovt at man i elevatoren op spurgte oprigtigt til hvordan vejret var, for man havde jo ikke haft mulighed for at følge med i noget som helst de sidste 14 timer.
Oppe igen var der en enkelt, sidste ting vi skulle. Nadine syer på en quilt og alle der overnatter kan skrive på en square som så bliver syet ind i quilten. Den vil blive hængt op nede i suiten og vokse med tiden – og forhåbentligt vil der blive tilføjet flere squares fra danskere som overnatter i Grand Canyon Caverns Suite.

Farvel til Grand Canyon Caverns Suite

Nu var der kun tilbage at sige farvel og tak. Der blev uddelt krammere og det føltes helt rigtigt ovenpå sådan en oplevelse.

Prisen på en overnatning i Grand Canyon Caverns Suite

En overnatning i Grand Canyon Caverns Suite er ikke billig, men den er det hele værd. Overnatningen koster 700 dollars + tax for to personer. Man kan overnatte 6 personer dernede og for hver ekstra person koster det 100 dollars. Er man 6 personer, bliver gennemsnitsprisen godt 180 dollars pr. person. Betaling for mad og drikkepenge kommer oven i.

Det er slet ikke urimeligt at betale for sådan en oplevelse og jeg ville glædeligt gøre det igen, hvis muligheden bød sig.

Her kan du se mere om Grand Canyon Caverns og finde kontaktinfo hvis du skulle have lyst til at booke en nat du aldrig vil glemme: Grand Canyon Caverns.

Route 66

Route 66 er nok den mest ikoniske roadtrip rute. 4000 km på tværs af USA fra Chicago til Los Angeles. En strækning fyldt med historie, Small Town America, et evigt skiftende landskab og masser af must-see stop. Hvis du overvejer at køre den ikoniske Route 66 strækning som roadtrip, finder du mere info via linket.

Cykeltur ved Venice Beach

Venice Beach kan opleves på mange måder. Du kan ligge og dase ved vandet eller gå af den populære boardwalk og kigge på mennesker og butikker. Eller du kan cykle.

The Big Texan og 2 kg steak

Den store bøf står højt på listen hos mange roadtrippere. The Big Texan i Amarillo serverer en af de største. Måske kan du endda spise den gratis.

2 Comments

1. Hold da helt ferie, det lyder som en fantastisk oplevelse 🙂

Når man kigger på deres hjemmeside, så virker det dog lidt dyrt med 700 dollars pr. overnatning. Men alligevel, det er en overvejelse værd.
    Tror på at det er helt specielt at prøve!

1. @ Marie

For en eller to personer kan det lyde dyrt, men er man flere, så er prisen ikke meget højere end ved så mange andre “lidt specielle” overnatninger.

Med det sagt, så var det alle pengene værd. Det er en unik oplevelse som stadig er opnåelig for de fleste.