Antelope Canyon

Der er både en Lower og Upper Antelope Canyon. Upper Antelope Canyon er berømt for sine lys-søjler. Vi havde afsat formiddagen til turen for at få de mest optimale lysforhold.

Dette er Upper Antelope Canyon. Her kan du se hvordan en tour er i Lower Antelope Canyon.

klassiske_rute_01
Klik på billedet for at se komplet kort.

number_19_orOplevelsen nedenfor er fra et af de mange stop på den klassiske roadtrip rute på USA’s vestkyst.

Her kan du se et detaljeret kort over ruten og alle oplevelserne på den klassiske roadtrip rute som bl.a inkluderer San Francisco, Highway 1, Hearst Castle, Los Angeles, Route 66, Grand Canyon, Monument Valley, Antalope Canyon, Hoover Dam, Las Vegas, Death Valley og Yosemite National Park m.fl.

Antelope Canyon ved Page, AZ

Området omkring Page, AZ gemmer på en række unikke naturoplevelser og lys-søjlerne i Antelope Canyon er nok en af de mest unikke. Der er to måder at opleve Antelope Canyon på: Lower Canyon, hvor man går ned i kløften og går på bunden af kløften. Upper Canyon, hvor man bliver kørt ud til indgangen og kan gå lige ind.
Det er kun i Upper Antelope Canyon at man kan opleve lys-søjlerne og det sker kun midt på dagen, hvis vejret er til det.
Begge canyons kan kun besøges med guide, da de ligger i et indianerreservat.

Foto-tur i Antelope Canyon

Vi havde som sagt bestilt en guidet foto-tour. Vi startede ved kontoret inde i byen og blev delt ind i grupper og kørt ud til Upper Antelope Canyon. Vi var 4 personer i vores gruppe og vores guide, Robin, var indfødt og havde været guide i mange år.

Der var afsat 2.5 timer til turen og efter en lille off-road køretur var vi ude ved indgangen til Antelope Canyon.

Giftige blomster i Antelope Canyon

Inden vi gik ind fik vi lidt info og advarsler om en af områdets blomster. Den stod i fuld blomst i skyggen ved indgangen og så snart solen rammer blomsterne dør de. Fordi det er en af de største (og eneste) blomster i området (det er ørken) så kan den virke tiltrækkende, men man skal passe på, da den er meget giftig.
Hvert år kommer flere slemt til skade ved at eksperimentere med giften, senest nogle teenagere som eksperimenterede med blomsten som man ville med giftige svampe. Før det omkom et spædbarn fordi en mor havde sat blomsten i vand og barnet havde drukket af vandet.

Indiana Jones værdig indgang til Antelope Canyon

Indgangen til Antelope Canyon ligner noget fra en Indiana jones film (noget af ‘Templets forbandelse’ er faktisk filmet i området). Man er knap indenfor før de utrolige formationer åbenbarer sig. Antelope Canyon er skabt gennem tusind af års slid på de bløde klipper. Flere gange hvert år er området oversvømmet og vandet, samt det vandet har med sig, slider på klippernes overflade.
Man skal ikke længere tilbage end 1980’erne siden de sidste turister omkom i Antelope Canyon pga flash floods. I dag er man blevet bedre til at forudsige vejret og man tager flere forbehold. Der kommer dog stadig flash floods og for ikke så mange måneder siden kom der en skylle igennem og fjernede knap 2 meter top soil. Ingen turister kom noget til, men enkelte måtte reddes ud fra området i helikopter.

Hjælp til fotografering i Antelope Canyon

Selvom man kun kan komme ud i Antelope Canyon med guide, så er der mange turister derude på en gang (der er mange guide firmaer om buddet). Vi var på en 2.5 timers foto-tur, så vi havde god tid til at gå frem og tilbage inde i kløften et par gange.

Udover at vise rundt og fortælle om området, kunne vores guide også hjælpe med fotograferingen. Jeg er på ingen måde en mester fotograf og en kløft med skiftende lys, modlys op mod himlen, reflekser mm. var en fotografisk udfordring. Guiden var dog super flink til at hjælpe med indstillinger så man kunne komme derfra med nogenlunde hæderlige billeder.

Antelope Canyon fotograferet på en Blackberry

Guiden anviste også hvor man fik de bedste billeder, forskellige motiver og farvekombinationer. Vores guide havde ødelagt sin iPhone nogle uger forinden, så han havde kun en ældre blackberry som han tog billeder med for at vise os hvor vi skulle stå og hvad det var for et motiv (bjørne, hjerter, guitar, ansigter mm.) vi kunne skyde.
Det lykkedes mig aldrig at fange hans komposition og han udkonkurrerede uden problemer mit spejlrefleks med hans aldrende blackberry.

Lys-søjler i Antelope Canyon

Da solen kom højere op på himlen, begyndte de populære lys-søjler at vise sig. Guiderne kastede tørt ørkensand op for at de rigtigt viste sig. De hjalp også hinanden med at holde folk tilbage, så grupper af ivrige fotografer kunne få nogle uforstyrrede billeder af lys-søjlerne. FLere gange fik jeg sat op med stativ (husk det hvis du skal på foto-tur) og knipset løs. Synes jeg slap derfra med enkelte gode skud (tog mere end hundrede billeder på turen).

klassiske_rute_01
Klik på billedet for at se komplet kort.

number_19_orOplevelsen ovenfor er fra et af de mange stop på den klassiske roadtrip rute på USA’s vestkyst. Den klassiske rute er oplagt til en tre ugers roadtrip i USA. Den byder på et varieret udvalg af oplevelser med bl.a store og små byer, kyststrækninger, strand, ørken, skov, bjerge, interstates, highways og byways.

JFK – The Sixth Floor Museum

The Sixth Floor Museum i Dallas fortæller historien om tragedien da JFK blev skudt. Forløbet gennemgåes minut for minut med kig til gerningsstedet.

Route 66 og BBQ

Gensyn med Route 66, Hackberry General Store, Grand Canyon Caverns, Snow Cap Drive in og endeligt noget lækkert bbq i Williams.

15 Comments

1. Hej Rene.
    Vi vil gerne se upper antilope og lander midt juli.
    Jeg Kan se at der allerede er flere selskaber der melder udsolgt på tiderne midt på dagen .
    Har du et selskab du kan anbefale?
    Vi er 2 voksne + 2 børn og skal bare på alm guidet tour.
    På forhånd tak
    Christine

1. Vi har tidligere besøgt både Upper og Lower Antelope Canyon. De er begge flotte, men med alt for mange besøgende i højsæsonen. Jeg faldt over Canyon og er meget imponeret.

Canyon X har det hele, både helt lukket og delvis åben. Så det er som at se Upper og Lower på en gang, bare uden så mange mennesker.

Man skal selv køre dertil, ca. 13 mill fra Page. Der er gratis parkering og ingen ekstra reservat gebyr.
      Man bliver kørt lidt ind i området og går i små grupper. Der er en god men stejl sti ned til selve kløften, som består af to afdelinger.

Man må ikke medbringe tasker og fotostativer. Der uddeles gratis vand og turen tager ca. 1,5 time.
      Canyon X er efter vores mening lige så flot som Upper- og Lower Antelope, men uden det kaos der ellers kan være i højsæsonen.
      I højsæsonen er det dog også her en god ide at bestille på forhånd: https://www.antelopecanyon-x.com

God tur
      Bo

2. Hej René.

Tak for en inspirerende side 🙂
    Min søster og jeg er lige nu igang med at planlægge vores kommende tur, og bruger din side utrolig meget.
    Jeg har dog et spørgsmål vedr. Antelope Canyon. Vi har ikke det helt store fotoudstyr med, måske vi er heldige hvis vi har andet en vores Iphones 😉 Er det, i dette tilfælde, så en fototur vi skal på, eller kan man komme på almindelige guidet ture i upper, og ved du om det skal bestilles hjemmefra eller om vi bare kan dukke op på dagen 🙂 Vi planlægge at være der sidst i april/først i maj.

1. Foto turen er fantastisk! Du får typisk den dobbelte tid og der er sjældent ret mange i gruppen, dog kræves det normalt at du har et dslr kamera og et stativ, pr deltager. Alle steder har de almindelige guidede ture, fototurene er normalt ca dobbelt så dyre som normale ture. Vi har netop besøgt lower antelope canyons med Dixie Ellies canyon tours, og vi var ovenud tilfredse (min kone og jeg).

3. Hej Rene.
    Min kone og jeg planlægger at besøge bla Antelope Canyon, vi har valgt at booke en tur i lower canyon i håb om at undgå lidt af det kaos der ser ud til at herske i upper. Vi er ved at prøve at finde ud af hvor og hvordan vi får en special use permit, således at min kone, der er en ivrig fotograf senere vil kunne sælge af billederne. Er det noget du har erfaring med? Vi har forsøgt at finde ud af noget, men vi render ind i gamle links, mailboxe der er fyldt op og derfor returnerer ens mails og modstridende informationer.
    mvh.
    John

4. Hej Rene,
    Super fed site du har gang i.

Min kæreste og jeg er i gang med planlægningen af vores tur til september, vi vil rigtig gerne se Antelope canyon men vil lige høre om det overhovedet er muligt med et barn på 2? Hvilke turer vil du anbefalde?

Mvh,
    Tobias

1. Det er ændret. Lower Antelope Canyon kan kun besøges med Guide. Der er mange trapper og det er derfor ikke børnevenligt.
      Vælg derfor upper Antelope Canyon, som er helt plan og meget børnevenlig. I skal dog også med guide og der er en kort tur med 4 hjulstrækker fra parkeringspladsen.

Mvh.
      Bo

5. Hej Ren

Tak for en super og informativ side. Min kæreste og jeg er netop igang med at planlægge den klassiske Californien roadtrip og turen skal selvfølgelig også forbi Antelope Canyon. Vi er dog meget i tvivl om vi skal tage på en lower eller upper tour?

Vi vil rigtig gerne se alle farverne på klippevæggene og lyssøjlerne og derfor tænkte jeg, at det skulle være lower, hvo man går ned i kløften og går på bunden. Men jeg kan læse mig til, at mange der har været på upper turen har tager de samme billeder som dig. Og det er det vi gerne vil se.

Mit spørgsmål er, ender begge turen ved lyssøjlerne? og så er det bare forskellige måder man kommer derned på?

Venlig hilsen
    Stine Eimerdal

1. @ Stine

Tak for ros.

Upper kan du kun komme til via en guided tour.

Lower er der adgang til fra en parkeringsplads tæt ved.

Jeg valgte specifikt Upper fordi det er specielle foto tours. Guiderne ved præcis hvor man får de gode billeder, kan hjælpe med indstillinger på kameraerne og hvor og hvornår lyssøjlerne optræder.

Jeg ved du kan få nogle af de samme billeder ved Lower, men jeg ved ikke om der er guider til at hjælpe og udpege hvor og hvornår lyset kommer.

Der kan være mange mennesker ved Upper, men guiderne gik igennem i grupper og holdt tilbage for hinanden så alle fik mulighed for at tage de gode billeder og ikke stod i vejen (hele tiden).

Jeg tog en tour ved Upper om formiddagen/frokost for at få flest søjler når solen står højt på himmelen (frokost).

Her kan du se andres inpu til Upper eller Lower: http://www.nationalparksandmore.com/things-to-know-about-visiting-and-photographing-antelope-canyon/

1. Hej René

Mange tak for din respons og for linket. Jeg har lige læst lidt mere og det tyder jo på at begge ture er fantastiske. Vi er lidt adventurous begge to og ville synes lidt klatring ned i kløfterne ville være sejt, men samtidig kan vi godt lide at nørde lidt foto. Så vi må vidst lave en pros/cons liste inden vi beslutter os.

Tak for hjælpen, din side er seriøst guld værd for os som første-gangs-usa-roadtrippers 🙂

Hilsen Stine

6. Hej Rene! Jeg har lige hurtigt et enkelt spørgsmål angående et kommende besøg til netop Antelope Canyon. Er det påtvunget, at man tager en guidet tur via eksempelvis det bureau du foreslår i indlægget, eller kan man bare selv køre hen til området, gå ind i canyonen og opleve de her sindssygt flotte lyskegler på egen hånd hvis man har et annual pass på forhånd? Synes umiddelbart ikke jeg kan finde svar på det nogle steder .. Mere sat i forhold til eks. grand canyon hvor man, som jeg umiddelbart har forstået det, bare betaler et beskedent beløb for parkens entrance fee og så er der ellers frit slag?

1. @ Daniel

Antelope Canyon er ikke en del af National Park systemet. Antelope Canyon er en del af Navajo Parks & Recreation, så det kræver seperat betaling for adgang, når i kommer der til (det samme er tilfældet i Monument Valley).

Du kan ikke selv køre ud til Upper Antelope Canyon, hvor jeg var. Der er der kun guidede ture ud til.

Lower Antelope Canyon kan du selv køre til og parkerer ved. Førhen kunne du vist gå rundt på egen hånd og så var der guider der kunne hjælpe dig. Nu ser det ud som om, at alle kommer afsted i guidede grupper. Men det er ikke noget du behøver booke på forhånd.