Direkte med SAS fra København til Chicago

Direkte med SAS fra København til Chicago. Havnede i den forkerte ESTA kø i immigration, men fik det løst, skiftede kø og kom hurtigt igennem.

19 marts, 2018

Foretrækker direkte ruter til USA

En direkte flyvning til USA er at foretrække. Desværre er der ikke så mange ruter direkte fra Danmark til USA. I en periode fløj både SAS og Norwegian direkte fra København. Fra 2021 har Norwegian valgt at lukke deres direkte ruter til USA.

På denne roadtrip skulle jeg flyve direkte med SAS fra København til Chicago. Min endelige destination var ikke Chicago, men jeg havde et par dage i The Windy City inden jeg fløj med indenrigs ned til Atlanta.

Afrejse fra Københavns lufthavn

De gange jeg har fløjet direkte til USA fra København, er jeg mødt op i lufthavnen et par timer før afgang.
Trængslen i check-in, bagagedrop og sikkerhedstjekket varierer henover året og i løbet af dagen.

Fordelene med direkte fly er, at du først skal afsted lidt ud på eftermiddagen. Er det ikke direkte, skal du ofte afsted først på morgenen for at skifte i en Europæisk lufthavn på vejen.

Denne dag var der ingen kø til hverken check-in eller bagagedrop. Det samme gjaldt sikkerhedskontrollen, så der gik ikke lang tid fra ankomst i lufthavnen til jeg var komme igennem sikkerhedskontrollen. Men der kan godt være kø, hvorfor fremmøde et par timer før afgang kan anbefales.

Du kan evt. følge med på lufthavnens hjemmeside mht. ventetider mm. Inden du tager derud. Et fif du også kan bruge når du skal hjem og igennem en stor amerikansk lufthavn.

Når du flyver til en destination uden for EU, skal du gennem paskontrollen på vej til din gate. Denne dag var der heller ingen kø til paskontrollen. Selv når der er kø, går det som regel nogenlunde hurtigt med at komme igennem. Selvbetjeningsmaskinerne til paskontrol gør at der kan komme flere igennem kontrollen på kortere tid. Bemærk du skal være fyldt 18 for at kunne benytte selvbetjeningsmaskinerne til paskontrol.

Har du tidligere kun fløjet i Europa, så vil du opleve lidt flere spørgsmål når du skal rejse til USA. De kommer ikke altid alle steder og i samme mængder. De kan starte ude ved check-in og når du afleverer din bagage. Det kan være spørgsmål om dit formål med turen, om du har en gyldig ESTA og hvad du har i bagagen og om du selv har pakket – eller taget noget med for andre.

Ude ved gaten kan du også opleve lignende spørgsmål. I nogle tilfælde kan du blive valgt ud til et ekstra tjek hvor din håndbagage gennemgåes.
Jeg har prøvet et ekstra tjek ved gaten i København samt i paskontrollen ved en mellemlanding i Frankfurt. Det tager et par minutter, så vil ikke være noget du behøver indregne som evt. ekstra tid på din rejse.

Economy Class på SAS

Economy Class er meget ens på tværs af de fleste flyselskaber og er ganske fint når du flyver oversøisk. Er det muligt og økonomisk attraktivt, opgraderer jeg gerne billetten til Economy Plus/Extra/Comfort mm. Denne gang fløj jeg i forbindelse med arbejde, så måtte nøjes med en almindelig Economy billet.

Pladsen var fin og servicen var god. Jeg flyver ikke for madens skyld og det lille måltid og den lille snack var fint til mit behov.

Underholdningen ombord fejlede heller ikke noget. Godt udvalg af film og andet. Jeg rejser dog med min egen iPad så benytter sjældent den indbyggede underholdning.

Når du flyver til USA er der rigelig med tid til at udfylde tolddokumentet.

Immigration og told

Flyet landede 18:45 lokal tid og jeg var igennem immigration, bagage og told på tre kvarter.

Skiltningen ved immigration varierer lidt fra lufthavn til lufthavn. Du skal følge dem mod ESTA/Visitors. Residents er for dem der allerede bor i USA.

Jeg rejste på en ny ESTA, men med mit gamle pas. Det betød jeg først røg i en kø til New ESTA Travellers. En kø uden selvbetjeningsmaskiner. Det kunne jeg ikke få til at stemme med tidligere ture.
Efter en opklarende snak med servicepersonalet, gik jeg over i køen til selvbetjeningsmaskinerne, og var igennem på 15 minutter.

I immigration fik jeg nogle af de forventede spørgsmål om længde på opholdet, formål med rejsen, om jeg skulle besøge familie eller venner.

Når du er igennem immigration skal du finde din bagage og tage den med gennem tolden. Det skal du lige meget om du skal videre med et andet fly eller du er ankommet på din endelige destination.
Jeg er kun sjældent blevet spurgt til min bagage i tolden, men denne gang blev jeg spurgt om jeg havde fødevarer med i bagagen.

Mellemlanding på vej til endelig destination i USA

Chicago var min endelige destination så jeg skulle ikke videre med et andet fly. Skal du videre med et andet fly efter immigration, er processen meget simpel.
Når du er kommet igennem tolden, skal du ikke gå ud i ankomsthallen. Du skal kigge efter skiltene med Transit eller Connecting Flight.
Det ligger lige efter tolden og er hvor du skal tjekke din bagage ind igen, til din endelige destination. Du afleverer blot din bagage, som scannes og sendes videre mod dit fly.

Først derefter, skal du kigge efter dit næste fly og gate. Bemærk, det kan være du skal skifte terminal for at komme videre. Det kan også være du er nødt til at forlade den sikre del af lufthavnen og du derfor skal igennem et sikkerhedstjek igen, inden du kan komme videre til din gate.

Ingen lejebil i Chicago

Chicago var min destination i et par dage. Jeg skulle ikke ind til byen, på sightseeing eller roadtrip, så jeg havde ikke brug for en lejebil til denne del af min tur. Transporten jeg havde brug for fra lufthavnen til hotellet og i de følgende dage var arrangeret på anden vis.

Turen fra lufthavnen til hotellet foregik i en Uber. Jeg boede på et Westin hotel sammen med en busfulde af mine kolleger fra rundt om i verden. Der var lige tid til at hilse på nogle af dem i baren på hotellet, inden min jetlag ramte.

Billeje i Chicago lufthavn

Chicago er et populært udgangspunkt til en roadtrip. Ikke mindst Route 66 som starter/slutter i Chicago. Jeg har selv lejet bil i Chicago lufthavn flere gange, bl.a. til Route 66. Afhentning af lejebil i Chicago lufthavn adskiller sig ikke fra andre steder. I Chicago er alle udlejningsselskaberne samlet i én bygning. Her kan du læse mere om billeje i Chicago.

Eksempler på flyrejser og immigration

Jeg har fløjet til USA og Canada med flere forskellige luftfartselskaber. Det har enten været direkte eller via europæiske og sågar canadiske mellemlandinger. Jeg har stået i kø til immigration i mange forskellige lufthavne, men oplevelsen er generelt den samme overalt. Her kan du læse detaljer fra afrejse, mellemlandinger og immigration på en lang række af de ture jeg har været på.

Flybilletten til USA og Canada

At købe billet til din flyvetur til USA eller Canada virker måske som en stor mundfuld, men det er det ikke. At købe en billet til USA eller Canada er ikke anderledes end enhver anden flybillet. Største forskel er tiden til mellemlanding og til Immigration.
Her kan du læse flere detaljer om flybilletten til din roadtrip herunder navnet på din billet, APIS mm.

Hjælp med at hjælpe andre

Dit bidrag er værdsat og du kan hjælpe andre ved at give lidt igen. Jeg vil sætte stor pris på du benytter de links jeg har til billeje og overnatning her på siden. Ikke kun i din research, men også når du skal lave din endelige bestilling.
Billeje: Rentalcars.com | Auto Europe | CarTrawler
Overnatning: Hotels.com | Booking.com

Andre roadtrip oplevelser:

København til Los Angeles med Norwegian

Min første tur med Norwegian til USA gik fint og 787 Dreamlineren er et fint fly til den lange tur til USA. Immigration og billeje gik nemt og sluttede med en burger i Hollywood.

eTA – indrejse til Canada med fly

Fra marts 2016 skal du udfylde en eTA (Electronic Travel Authorization) når du flyver til Canada. Skal også udfyldes hvis du flyver via Canada til USA.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada