Så galt behøver det dog ikke gå og hvis man følger listen på siden her, så er man godt på vej. Huskelisten her er med ting som jeg har med eller gør mig tanker om inden jeg tager afsted til USA.
For at få lov til at rejse til USA skal man registrere sig i ESTA.
Det er ikke en garanti for at komme ind i USA – kun lov til at flyve til USA. Man kan stadig blive afvist i immigrataion.
En ESTA registrering skal laves minimum 72 timer før afgang.
Man skal bruge oplysninger fra sit pas ved registreringen, som foregår online, og man får svar med det samme.
En registrering gælder i 2 år – eller til man får et nyt pas.
Pas på med at udfylde den korrekt. Hvis du kløjs i nogle af spørgsmålene og IKKE får tilladelsen, så skal du have fat i ambassaden og have det reddet ud, da du ikke blot kan registrere dig påny – fordi registreringen følger dit pasnummer og fødselsdato.
Det koster 21 dollars (prisen den 31. maj, 2022) at registrere sig i ESTA.
Se detaljer om hvordan du finder frem til den rigtige ESTA side og hvordan du udfylder den.
Man kan ikke rejse til USA uden et gyldigt pas. Man kan godt flyve til andre lande i Europa uden pas, men med andet billedelegitimation, men den går ikke til USA.
For at ens pas betragtes som gyldigt skal det være maskinlæsbart. Det er den pas-model som har en lamineret billede side og en række tal i bunden. Et pas udstedt i dag har også chip i. Det er endnu ikke et krav for at rejse til USA.
Ifølge oplysninger fra den amerikanske ambassade og det danske udenrigsministerium, så skal ens pas være gyldigt i den periode man er i USA. Der er altså ikke krav om, at passet skal være gyldig i en vis periode efter man har forladt USA.
USA og Danmark har en aftale der gør, at USA betragter ens pas som gyldigt i 6 måneder efter den udløbsdato der står i det så derfor skal man blot sikre sig, at ens pas ikke udløber i den periode man opholder sig i USA. Hvis dit pas ikke er gyldigt for de 3 måneder (90 dage) som det er lovligt at opholde sig i USA uden visa, så vil du kun få adgang i den periode dit pas er gyldigt.
Jeg har altid lejet bil på forhånd. Bilen er for mig en vigtig del af en roadtrip og det vil jeg gerne have styr på inden ankomst.
Man kan sagtens vente med at leje bil til man ankommer, men man får det billigst hvis man gør det på forhånd. Specielt fordi man kan spare mange penge på forsikring ved at bestille via prissammenligningssiderne som ex. Rentalcars*, AutoEurope* og CarTrawler*.
Jeg har ikke nogen direkte forbindelse med de billeje firmaer jeg nævner rundt om på siden, andet end anbefale dem baseret på pris og fordi jeg selv har benyttet dem flere gange.
Hvis der opstår situationer i forbindelse med din bestilling/leje via disse, så skal du kontakte dem, da jeg ikke er i stand til at gøre noget. Jeg har ikke adgang til deres systemer og kan ikke hjælpe med ændringer af bookinger, eller afbestilling eller andre ting der måtte opstå.
Jeg har en affiliate aftale med disse firmaer, hvorfor mit navn kan optræde på mails/papirer fra disse firmaer, men jeg er ikke forbundet til din leje på anden vis, og al henvendelse skal ske til dem.
Jeg har printet bekræftelsen ud og har med.
Husk kørekort! Det er ikke nødvendigt med et internationalt kørekort. Jeg har gennem alle årene benyttet mit gamle pap-kørekort og har ingen problemer haft.
På stort set alle mine ture til USA er jeg ankommet sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Derfor har jeg altid booket den første overnatning hjemmefra. Gider ikke bruge tid på at køre rundt og finde noget billigt og man risikere hurtig at vælge det første (og dyreste) hvis man er træt.
En anden grund til at booke den første overnatning på forhånd er indrejse i USA. Dels skal du oplyse en overnatningsadresse til flyselskabet inden afrejse (enten ved køb af billetten, efterfølgende via flyselskabets hjemmeside eller når du tjekker ind i lufthavnen).
Og dels skal du skrive den på den I-94 Custom Form (tolddokument) som man får udleveret i flyet.
Du bliver også spurgt om en overnatningsadresse på din ESTA registrering. Den har jeg aldrig udfyldt eller opdateret.
Jeg har en hotmail adresse som jeg benytter meget når jeg er på roadtrip i USA.
Jeg har min bærbare med på mine ture og har adgang til min dagligdags personlige mail hvor jeg har flybilletter, billeje, ordrebekræftelser mm. liggende. Jeg har en kopi af alle de mail liggende på min hotmail konto.
Skulle uheldet så være ude og jeg ikke længere tilgå min mail på min bærbare, så har jeg dem altid i min hotmail. Det kan også være din egen mail som du kan tilgå via web mail, men husk at sikre dine indstillinger står korrekt.
Da man kan betale med kreditkort stort set alle steder i USA, så er det primært det jeg koncentrere mig om inden afrejse.
Jeg har 2 kreditkort: VISA/Dankort og MasterCard.
Jeg bruger stort set kun mit VISA når jeg er afsted. Det andet er back-up i tilfælde af noget går galt.
Af kontanter har jeg typisk 500-700 dollars med på en 3 ugers tur. De er hævet på forhånd. Nogle gange lang tid i forvejen, hvis jeg kan se dollaren er langt nede.
Skulle man få brug for ekstra kontanter på sin tur, så koster det 30-50 kr i gebyr.
Jeg har skrevet en gennemgang om penge og kreditkort i USA som bl.a. kommer omkring kreditgrænser, drikkepenge mm. Der er også information om hvor mange kontanter man må tage med til USA.
Man behøver ikke længere papirbilletter for at komme ud og flyve. Man kan vist stadig få dem udsted, men det koster nogle hundrede kroner – penge man sagtens kan spare.
Har man et bonuskort kan man få billetten registreret på det kort eller et kreditkort.
Det er heller ikke nødvendigt for at komme afsted.
Når man har booket sin billet så modtager man den elektronisk på mail. Der er typisk et bestillingsnummer som man, sammen med sit efternavn, kan bruge til at login på flyselskabets hjemmeside og kontrollere at alt er OK med sin billet.
Når man kommer ud i lufthavnen er det faktisk kun nødvendigt at aflevere sit pas, da de ved at scanne det kan se ens billet i systemet.
Et sted man måske kan få brug for sin billet, eller en udskrift af bekræftelsen, er ved immigration i USA. Der kan de spørge til hjemrejsedato og bede om at se ens returbillet. En bekræftelse er fin, da de godt ved man ikke har papirbilletter mere.
Opladere til mine gadgets kommer i indtjekket bagage.
Jeg flyver oftest i lange bukser og har en langærmet med i håndbagagen. Selvom der er varmt hvor man lander, så er der ofte koldt i flyene (specielt hvis ens nabo absolut vil sidde med blæseren kørende) og det er mange timer man skal være i dem.
Her er det meget individuelt hvor meget man pakker og tager med.
Turens længde og hvor stort et luksusdyr man er.
Jeg pakker kun med til halvdelen af turen. Ca. halvvejs sørger jeg for at overnatte et sted med møntvask. Det er der på de fleste større hoteller – selv på The Strip i Las Vegas.
9 ud af 10 gange pakker folk alt for meget. Man overvurdere hvor meget tøj man egentlig har brug for. Gæder ikke kun ture til USA.
Hvis man ved at man kommer til at have godt vejr det meste af turen, så pak efter det.
For at få optimal udenyttelse af din indtjekkede bagage (og du påtænker at vaske undervejs) vil jeg anbefale at pakke for lidt.
Stortset alle flyselskaber tillader kun 1 stk indtjekket bagage af 23 kg og for mange kan det godt være en udfordring.
T-shirts er noget af det som allerflest køber som souvenirs. Lad være at pakke en t-shirt til hver dag. Brug i stedet de souvenirs du køber. På den måde kan du spare på vægten.
Flere kufferter har indbygget lås og mange steder kan man købe små hængelåse, enten med nøgle eller tal-kode, til at låse sin bagage med. Man skal aldrig låse den bagage man tjekker ind. Pga. sikkerheden i lufthavne forbeholder sikkerhedskontrollen sig ret til at åbne alt indtjekket bagage. Hvis kufferten er låst kan de bryde den op uden at være ansvarlig for skader. Hvis man har en hængelås på sin lynlås kan de vælge at klippe den af på det svageste led, hvilket er lynlås-tapperne.
Enkelte kufferter (typisk dyre mærker som eks. Samsonite) har en anderkendt lås hvor sikkerhedskontrollen har en universalnøgle, men det er ingen garanti for at de ikke vælger at bryde den op istedet. Klik på billedet og læs de nærmere detaljer for hvordan det forholder sig. Hvis din kuffert har været åbnet, med eller uden ‘vold’, så vil du også have fået stukket sådan en flyer i din kuffert.
Eneste tidspunkt du bør benytte den indbyggede lås i din kuffert eller en hængelås, er hvis du efterlader din bagage på et hotelværelse og vil sikre at stuepigen ikke går i den.
Selvom jeg ikke har så meget med i håndbagagen, så sørger jeg for at pakke i en taske som har max mål (cabin approved). Det er for at kunne få mest muligt med hjem, da der kun er inkluderet 1 stk indtjekket bagage af max. 23 kg.
Jeg synes det er fedt at jeg med min interesse for Roadtrips i USA kan hjælpe andre til gode oplevelser i USA. Hvad angår billeje, så har jeg fundet de bedste steder på nettet som tilbyder, ikke kun de billigste biler inkl. forsikring, men også en god service.
Jeg har en aftale med Rentalcars.com*, Auto Europe*1 og CarTrawler* der betyder, at hvis besøgende fra min side bestiller en bil via dem, så modtager jeg en provision. En såkaldt affiliate aftale, hvor jeg hjælper dem med at få flere kunder i deres forretning.
Hvis du er i en situation hvor du skal tage direkte kontakt til Rentalcars.com for at arrangere din billeje, det kan være pga. langtidsleje eller envejsgebyr som ikke altid kan ordnes online, så vil jeg sætte pris på, at du oplyser min affiliate kode: renef
Jeg har også aftaler med hotels.com og Booking.com til overnatning og Momondo til flybilletter m.fl. Hvis din bestilling kan laves online, så må du også gerne benytte et af de mange links som er rundt om på siden, så koden kommer med. På den måde støtter du mig til at hjælpe dig bedst muligt.
* Det er ikke mig du lejer bilen af. Jeg har ikke nogen direkte forbindelse med de billeje firmaer jeg nævner rundt om på siden, andet end anbefale dem baseret på pris og fordi jeg selv har benyttet dem flere gange.
Hvis der opstår situationer i forbindelse med din bestilling/leje via disse, så skal du kontakte dem, da jeg ikke er i stand til at gøre noget. Jeg har ikke adgang til deres systemer og kan ikke hjælpe med ændringer af bookinger, eller afbestilling eller andre ting der måtte opstå. Jeg har en affiliate aftale med disse firmaer, hvorfor mit navn kan optræde på mails/papirer fra disse firmaer, men jeg er ikke forbundet til din leje på anden vis, og al henvendelse skal ske til dem.
1) Hvis du bestiller bil hos Auto Europe via mig, kan du ikke benytte dig af deres Price Guarantee. Så hvis du finder bilen billigere et andet sted efterfølgende, kan du afbestille bilen hos AutoEurope og bestille bilen hvor den er billigst. Du kan afbestille frem til 48 timer før lejen begynder, uden det koster noget.
Dit bidrag er værdsat og kan hjælpe andre ved at give lidt igen. Jeg sætter stor pris på du benytter de links jeg har til billeje: Rentalcars.com, Auto Europe , CarTrawler og overnatning: Hotels.com, Booking.com her på siden. Ikke kun i din research, men også når du skal lave din endelige bestilling før din roadtrip og undervejs.
© 2023 Roadtrips ApS – v/ René Frederiksen CVR: 35380329 | All Rights Reserved | Cookie- og privatlivspolitik