Huskeliste til USA-tur

Når man står foran en længere ferie på 2-3 uger i USA eller andre steder, så er der en række ting man gør godt i at huske.
Min tommelfingerregel er, at har man pas, penge og billet med sig, så kan man købe sig til resten.
Så galt behøver det dog ikke gå og hvis man følger listen nedenfor, så er man godt på vej.

Huskeliste

Her følger min huskeliste med ting som jeg har med eller gør mig tanker om inden jeg tager afsted til USA.

Pas

Man kan ikke rejse til USA uden et gyldigt pas. Man kan godt flyve til andre lande i Europa uden pas, men med andet billedelegitimation, men den går ikke til USA.
For at ens pas betragtes som gyldigt skal det være maskinlæsbart. Det er den pas-model som har en lamineret billede side og en række tal i bunden. Et pas udstedt i dag har også chip i. Det er endnu ikke et krav for at rejse til USA.

Passets gyldighedsperiode

Ifølge oplysninger fra den amerikanske ambassade og det danske udenrigsministerium, så skal ens pas være gyldigt i den periode man er i USA. Der er altså ikke krav om, at passet skal være gyldig i en vis periode efter man har forladt USA.
USA og Danmark har en aftale der gør, at USA betragter ens pas som gyldigt i 6 måneder efter den udløbsdato der står i det så derfor skal man blot sikre sig, at ens pas ikke udløber i den periode man opholder sig i USA. Hvis dit pas ikke er gyldigt for de 3 måneder (90 dage) som det er lovligt at opholde sig i USA uden visa, så vil du kun få adgang i den periode dit pas er gyldigt.

Her kan du læse mere om passets gyldighedsperiode.

ESTA

For at få lov til at rejse til USA skal man registrere sig i ESTA.
Det er ikke en garanti for at komme ind i USA – kun lov til at flyve til USA. Man kan stadig blive afvist i immigrataion.
En ESTA registrering skal laves minimum 72 timer før afgang.
Man skal bruge oplysninger fra sit pas ved registreringen, som foregår online, og man får svar med det samme.
En registrering gælder i 2 år – eller til man får et nyt pas.
Pas på med at udfylde den korrekt. Hvis du kløjs i nogle af spørgsmålene og IKKE får tilladelsen, så skal du have fat i ambassaden og have det reddet ud, da du ikke blot kan registrere dig påny – fordi registreringen følger dit pasnummer og fødselsdato.

Det koster 14 dollars (prisen den 16. januar, 2015) at registrere sig i ESTA.

Her kan du i detaljer se hvordan du finder frem til den rigtige ESTA side på nettet og hvordan du udfylder den.

Penge og kreditkort

Da man kan betale med kreditkort stort set alle steder i USA, så er det primært det jeg koncentrere mig om inden afrejse.

Jeg har 2 kreditkort: VISA/Dankort og MasterCard.
Jeg bruger stort set kun mit VISA når jeg er afsted. Det andet er back-up i tilfælde af noget går galt.

Af kontanter har jeg typisk 500-700 dollars med på en 3 ugers tur. De er hævet på forhånd. Nogle gange lang tid i forvejen, hvis jeg kan se dollaren er langt nede.
Skulle man få brug for ekstra kontanter på sin tur, så koster det 30-50 kr i gebyr.

Jeg har skrevet en gennemgang om penge og kreditkort i USA som bl.a. kommer omkring kreditgrænser, drikkepenge mm. Der er også information om hvor mange kontanter man må tage med til USA.

Billetter

Man behøver ikke længere papirbilletter for at komme ud og flyve. Man kan vist stadig få dem udsted, men det koster nogle hundrede kroner – penge man sagtens kan spare.

Har man et bonuskort kan man få billetten registreret på det kort eller et kreditkort.
Det er heller ikke nødvendigt for at komme afsted.
Når man har booket sin billet så modtager man den elektronisk på mail. Der er typisk et bestillingsnummer som man, sammen med sit efternavn, kan bruge til at login på flyselskabets hjemmeside og kontrollere at alt er OK med sin billet.

Når man kommer ud i lufthavnen er det faktisk kun nødvendigt at aflevere sit pas, da de ved at scanne det kan se ens billet i systemet.

Et sted man måske kan få brug for sin billet, eller en udskrift af bekræftelsen, er ved immigration i USA. Der kan de spørge til hjemrejsedato og bede om at se ens returbillet. En bekræftelse er fin, da de godt ved man ikke har papirbilletter mere.

Første overnatning

På stort set alle mine ture til USA er jeg ankommet sidst på eftermiddagen eller først på aftenen. Derfor har jeg altid booket den første overnatning hjemmefra. Gider ikke bruge tid på at køre rundt og finde noget billigt og man risikere hurtig at vælge det første (og dyreste) hvis man er træt.

En anden grund til at booke den første overnatning på forhånd er indrejse i USA. Dels skal du oplyse en overnatningsadresse til flyselskabet inden afrejse (enten ved køb af billetten, efterfølgende via flyselskabets hjemmeside eller når du tjekker ind i lufthavnen).
Og dels skal du skrive den på den I-94 Custom Form (tolddokument) som man får udleveret i flyet.

Du bliver også spurgt om en overnatningsadresse på din ESTA registrering. Den har jeg aldrig udfyldt eller opdateret.

Billeje

Klik på billedet for stor.
Jeg har altid lejet bil på forhånd. Bilen er for mig en vigtig del af en roadtrip og det vil jeg gerne have styr på inden ankomst.
Man kan sagtens vente med at leje bil til man ankommer, men man får det billigst hvis man gør det på forhånd. Specielt fordi man kan spare mange penge på forsikring ved at bestille via prissammenligningssiderne som ex. Rentalcars*, AutoEurope* og CarTrawler*.

Jeg har printet bekræftelsen ud og har med.

Husk kørekort! Det er ikke nødvendigt med et internationalt kørekort. Jeg har gennem alle årene benyttet mit gamle pap-kørekort og har ingen problemer haft.

* Jeg har ikke nogen direkte forbindelse med de billeje firmaer jeg nævner rundt om på siden, andet end anbefale dem baseret på pris og fordi jeg selv har benyttet dem flere gange.
Hvis der opstår situationer i forbindelse med din bestilling/leje via disse, så skal du kontakte dem, da jeg ikke er i stand til at gøre noget. Jeg har ikke adgang til deres systemer og kan ikke hjælpe med ændringer af bookinger, eller afbestilling eller andre ting der måtte opstå.
Jeg har en affiliate aftale med disse firmaer, hvorfor mit navn kan optræde på mails/papirer fra disse firmaer, men jeg er ikke forbundet til din leje på anden vis, og al henvendelse skal ske til dem.

En digital sekretær

Jeg har en hotmail adresse som jeg benytter meget når jeg er på roadtrip i USA.
Jeg har min bærbare med på mine ture og har adgang til min dagligdags personlige mail hvor jeg har flybilletter, billeje, ordrebekræftelser mm. liggende. Jeg har en kopi af alle de mail liggende på min hotmail konto.
Skulle uheldet så være ude og jeg ikke længere tilgå min mail på min bærbare, så har jeg dem altid i min hotmail. Det kan også være din egen mail som du kan tilgå via web mail, men husk at sikre dine indstillinger står korrekt.

Håndbagage

Jeg har ikke så meget med i min håndbagage:
Udskrifter af billetter, billeje mm.
Penge og kreditkort
Pas
Kamera
Bærbar
iPod / iPad
Hovedtelefoner
Mobiltelefon
GPS
Langærmet trøje/jakke

Opladere til mine gadgets kommer i indtjekket bagage.

Jeg flyver oftest i lange bukser og har en langærmet med i håndbagagen. Selvom der er varmt hvor man lander, så er der ofte koldt i flyene (specielt hvis ens nabo absolut vil sidde med blæseren kørende) og det er mange timer man skal være i dem.

Selvom jeg ikke har så meget med i håndbagagen, så sørger jeg for at pakke i en taske som har max mål (cabin approved). Det er for at kunne få mest muligt med hjem, da der kun er inkluderet 1 stk indtjekket bagage af max. 23 kg.

Indtjekket bagage

Her er det meget individuelt hvor meget man pakker og tager med.
Turens længde og hvor stort et luksusdyr man er.
Jeg pakker kun med til halvdelen af turen. Ca. halvvejs sørger jeg for at overnatte et sted med møntvask. Det er der på de fleste større hoteller – selv på The Strip i Las Vegas.

9 ud af 10 gange pakker folk alt for meget. Man overvurdere hvor meget tøj man egentlig har brug for. Gæder ikke kun ture til USA.
Hvis man ved at man kommer til at have godt vejr det meste af turen, så pak efter det.

For at få optimal udenyttelse af din indtjekkede bagage (og du påtænker at vaske undervejs) vil jeg anbefale at pakke for lidt.
Stortset alle flyselskaber tillader kun 1 stk indtjekket bagage af 23 kg og for mange kan det godt være en udfordring.
T-shirts er noget af det som allerflest køber som souvenirs. Lad være at pakke en t-shirt til hver dag. Brug i stedet de souvenirs du køber. På den måde kan du spare på vægten.

Lås ikke din bagage!

Flere kufferter har indbygget lås og mange steder kan man købe små hængelåse, enten med nøgle eller tal-kode, til at låse sin bagage med. Man skal aldrig låse den bagage man tjekker ind. Pga. sikkerheden i lufthavne forbeholder sikkerhedskontrollen sig ret til at åbne alt indtjekket bagage. Hvis kufferten er låst kan de bryde den op uden at være ansvarlig for skader. Hvis man har en hængelås på sin lynlås kan de vælge at klippe den af på det svageste led, hvilket er lynlås-tapperne.

Enkelte kufferter (typisk dyre mærker som eks. Samsonite) har en anderkendt lås hvor sikkerhedskontrollen har en universalnøgle, men det er ingen garanti for at de ikke vælger at bryde den op istedet. Klik på billedet og læs de nærmere detaljer for hvordan det forholder sig. Hvis din kuffert har været åbnet, med eller uden ‘vold’, så vil du også have fået stukket sådan en flyer i din kuffert.

Eneste tidspunkt du bør benytte den indbyggede lås i din kuffert eller en hængelås, er hvis du efterlader din bagage på et hotelværelse og vil sikre at stuepigen ikke går i den.

Sidst opdateret 5. maj, 2012

Vurder indlægget!
Hvis du synes om indlægget, så vil jeg sætte pris på en vurdering nedenfor. Du skal blot klikke på det antal stjerne du synes det fortjener. Du er også velkommen til at give en like på Facebook eller Google Plus. På forhånd tak.


About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året.

Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA.

God fornøjelse.
Se mere om hvem jeg er.

Disclaimer
Jeg synes det er fedt at jeg med min interesse for Roadtrips i USA kan hjælpe andre til gode oplevelser i USA.
Hvad angår billeje, så mener jeg selv jeg har fundet nogle af de bedste steder på nettet som tilbyder, ikke kun de billigste biler inkl. forsikring, men også en god service.
Jeg har en aftale med Rentalcars.com*, Auto Europe*1 og CarTrawler* der betyder, at hvis besøgende fra min side bestiller en bil via dem, så modtager jeg en provision. En såkaldt affiliate aftale, hvor jeg hjælper dem med at få flere kunder i deres forretning.
Hvis du er i en situation hvor du skal tage direkte kontakt til Rentalcars.com for at arrangere din billeje, det kan være pga. langtidsleje eller envejsgebyr som ikke altid kan ordnes online, så vil jeg sætte pris på, at du oplyser min affiliate kode: renef
Jeg har også aftaler med hotels.com og Booking.com til overnatning og SkyScanner og Momondo til flybilletter m.fl.
Hvis din bestilling kan laves online, så må du også gerne benytte et af de mange links som er rundt om på siden, så koden kommer med. På den måde støtter du mig til at hjælpe dig bedst muligt.

* Det er ikke mig du lejer bilen af. Jeg har ikke nogen direkte forbindelse med de billeje firmaer jeg nævner rundt om på siden, andet end anbefale dem baseret på pris og fordi jeg selv har benyttet dem flere gange.
Hvis der opstår situationer i forbindelse med din bestilling/leje via disse, så skal du kontakte dem, da jeg ikke er i stand til at gøre noget. Jeg har ikke adgang til deres systemer og kan ikke hjælpe med ændringer af bookinger, eller afbestilling eller andre ting der måtte opstå.
Jeg har en affiliate aftale med disse firmaer, hvorfor mit navn kan optræde på mails/papirer fra disse firmaer, men jeg er ikke forbundet til din leje på anden vis, og al henvendelse skal ske til dem.
1 Hvis du bestiller bil hos Auto Europe via mig, kan du ikke benytte dig af deres Price Guarantee. Så hvis du finder bilen billigere et andet sted efterfølgende, kan du afbestille bilen hos AutoEurope og bestille bilen hvor den er billigst. Du kan afbestille frem til 48 timer før lejen begynder, uden det koster noget.

34 Enlightened Replies

Trackback  •  Comments RSS

  1. susanna says:

    Hej

    Jeg rejser til Los Angeles næste uge og skal besøge familie. Jeg har købt gaver til hvert familie medlem, som består af tøj, et Armani ur og 3 parfumer. Kan der opstå problemer i forhold til gaverne? Jeg er mest bange for parfumerne, da de er dyre…

  2. Mette says:

    Hejsa,

    Er det nødvendigt med et internationalt kørekort når man skal køre rundt i Californien? Vi tager afsted 5. august.

    Vh Mette

  3. Keld Christensen says:

    Hej René.

    Jeg er diabetiker og skal til USA. Ved du om danske recepter kan bruges i USA, som de kan i EU lande, eller skal jeg har rigeligt med insulin med til turen? Alt det andet mener jeg at have styr på.
    MVH
    Keld

    • @ Keld

      Jeg ved det ikke, men tror det ikke. USA er et meget andet set-up mht. medicin end de regler der er fundet frem til i EU.

      Du er nødt til at høre din læge ad, hvad du skal gøre.

      Under alle omstændigheder skal du have dokumenter med der kan dokumenterer at du bringer insulin med til USA. Her gælder et EU pillepas heller ikke, da det er til USA. Igen er det din læge der bør kunne hjælpe.

  4. Hej Rene.
    Vi skal besøge nogle venner vi gennem vores rejser har fået i USA. Jeg vil tage en gave med, som jeg selv har lavet af små trægrene. Den er ca. 20×30 cm. og jeg havde tænkt mig at pakke den i indtjeknings kufferten. Tror du det kan blive et problem at indfører?
    På forhånd tak… Gitte.

  5. Vibeke Broberg Grønhøj says:

    Hejsa
    Vores datter skal med efterskolen til USA fra 15 maj og 9 dage frem. Vores datter får medicin for hendes ADHD, og i dag har hun så også fået medicin for hendes flyskræk. På apoteket sagde de at vi skulle ringe til den amerikanske ambassade, for at forhører os omkring hvordan vi skulle forholde os til hendes medicin og indrejse i USA.

    Vi har så haft ringet, og så vidt jeg forstod på damen jeg snakkede med, så skal min datters læge skrive et eller andet stykke på papir, omkring det medicin hun får.

    Kan du være os behjælpelig med hvad vi skal, og evt. hvad vi skal bede vores læge om at udfylde/skrive, og om jeg har forstået damen på ambassaden korrekt?

    Vibeke

  6. Ulrik Carlsson says:

    Hej Rene.
    Først vil jeg melde mig i koret med de andre der siger tak for en rigtig god side.
    Jeg har et spørgsmål til mig pas.
    Vi tager til USA 27 april til 21 maj.
    Mit pas udløber den 4. Juni.
    Jeg kan se at det er ok at tage afsted på det. Men vil det give noget unødvendigt bøvl, når nu udløbsdatoen ligger så tæt på hjemrejsen?
    Tak for hjælpen og dit svar.

  7. Janni says:

    Hej René

    Jeg rejser til asan Francisco den 30/1 og derfra videre rundt på Vestkysten. Jeg rejser altid til udlandet med en lille rejse elkedel så jeg kan drikke min medbragte instant kaffe og thebreve på hotelværelset. Ved du om jeg må rejse med instant kaffe og thebreve tl USA? Eller går det under fødevarer og dermed ulovligt? Jeg spørger fordi jeg altid bedst kan li’ min egen the/kaffe om morgenen.

    Jeg har brugt utrolig lang tid på at søge info på nettet om det, jeg har sågar spurgt udenrigsministeriet og SAS som ikke ved det. Og den amerikanske ambassade lader til at have et par ugers svartid. Jeg vil under alle omstændigheder krydse “ja” til at jeg har fødevarer med, hvis kaffen og theen ligger i min bagage, men vil selvfølgelig ikke tage det med (eller elkedlen) hvis det alligevel bliver taget fra mig.

    • @ Janni

      Kaffen er ikke noget problem.

      Te’en kan være det, da det er planter som ikke er behandlet (processeret) og du kan blive stoppet i tolden hvis du har det (du skal faktisk oplyse det på dit tolddokument og det vil så sandsynligvis blive konfiskeret).

      Medmindre du skal bo i telt på din tur, så er der en el-kedel eller kaffekander til at lave varm vand i på værelset. Og der er ofte instant coffee og te, som ikke koster ekstra. Er der morgenmad på hotellet, er der også varm vand (og kaffe og the) du kan tage.

      Hvi det er fordi du vil have et bestemt mærke, så gå i supermarkedet og køb det. Du finder med garanti den special the eller kaffe du søger i San Francisco.

  8. Susanne says:

    Hej

    Jeg skal til USA og lider af forhøjt bloktryk – den medicin jeg får – skal jeg have pillepas til den slags medicin?

  9. Ulla Jensen says:

    Chokolade :). Jeg har købt en æske chokolade, som jeg gerne vil tage med over til min datter, som jeg skal besøge i Californien først i marts måned. MEN er i tvivl, om jeg må have det med, når USA er meget restriktive omkring madvarer. Æsken har været åbnet, da jeg har lagt et kort ind i æsken.

  10. Simon P. Beyer says:

    Hej René

    Hvis man tager medicin (mod forhøjet blodtryk, lavt stofskifte o. lign.) og har brug for at tage sin medicin med til USA, er der så særlige ting man skal være opmærksom på?
    Skal man have et “pillepas” eller noget i den stil eller kan man bare tage sin medicin med?

    Venlig hilsen Simon

  11. Helene says:

    Min kæreste & Jeg tager afsted til USA på lørdag..

    Alt er egentlig rimelig godt planlagt og vi har op til flere gange de sidste par måneder, nydt godt af at komme her ind på din side og få råd og tips.

    Jeg har dog én ting som jeg synes er super svær at finde ud af. Jeg læste et sted at du generelt anbefaler at man ikke tager mad med ind i USA, og reglerne er generelt ret kringlede.. men!

    Nu er det sådan at vi skal besøge min familie der ovre, som har nogle danske varer de savner super meget, som vi tager med til dem.. Vi har tjekket op på at alt mad er i lukket original emballage og at der ikke er råvarer som kød, mælkeprodukter eller frugt.. Det er mere ting som marcipan, Kims chips, lakridser, chokolade og lignende.. Men jeg er meget forvirret over registreringen af disse.

    Jeg har læst mig frem til at så længe jeg bare fortæller præcis hvad jeg har med, kan jeg ikke få en bøde. Så kan jeg maksimalt få at vide at produkterne ikke kan komme ind i landet og skal smides ud. Men jeg er i tvivl om hvorvidt jeg skal lave en registrering af produkterne inden jeg tager afsted, i lufthavnen i DK eller om det er noget man gør i flyet?

    Jeg synes at jeg har tjekket at alt hvad jeg medbringer er helt fint at tage med, og det er også varer vi tit har sendt i pakker til dem, men man ser så tit på tv at folk for problemer i lufthavnen, og det vil jeg så vidt muligt gerne undgå 🙂

    Har du nogen erfaring der kan hjælpe?

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje i Denver.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA?

Her kan du finde overnatning i: New York, Miami, Chicago, San Francisco, Los Angeles, Las Vegas.

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....

Top