CPH til Atlanta med ekstra landing i Glasgow

Er der en læge ombord? Det var kun en af de variabler der totalt ændrede min tur fra København via Newark til Atlanta.

26 dec, 2019

Fik ikke et sæde ved tjek ind

Ud af mine mange ture roadtrip i USA og Canada, ligger denne i top hvad angår uforudsete ændringer (både gode og dårlige). Pludselige ændringer i din rejseplan, specielt på turen ud til din roadtrip, kan være meget træls, ubelejlige og en kæmpe udfordring. Turen ud består af flere dele (fly, lejebil, hotel) og evt. udfordringer kan hobe sig op hvis en eller flere ting ændrer sig.

Min tur startede i København, hvor jeg ikke fik tildelt et sæde da jeg tjekkede ind. Det på trods af, at jeg havde købt en SAS Plus billet og valgt mit sæde da jeg købte billetten.
Ved tjek ind kom jeg på stand-by listen og skulle henvende mig i gaten. For mange år siden oplevede jeg noget lignende, da jeg skulle skifte fly i Amsterdam. Dengang løste det sig, så det gik nok også denne gang. Der var ihverfald ikke noget jeg kunne gøre, andet end at gå mod gaten i Københavns lufthavn. Men først efter et ophold i Loungen – jeg havde jo en PLUS billet.

I gaten henvendte jeg mig som anvist, og uden videre fandt de et sæde til mig. Jeg fik tildelt et sæde på business class i stedet for PLUS og en mulig negativ oplevelse blev pludselig meget positiv.

Ekstra landing i Glasgow

SAS fløj planmæssigt fra KBH mod Newark ved New York. Efter et par timer i luften blev der spurgt om der var en læge ombord. Lidt efter blev det annonceret at vi var nødt til at vende om fra vores position vest for Skotland og returnere til Glasgow. Årsagen var, at en passager skulle af og videre på hospitalet.

Det blev til et længere ophold på jorden i Glasgow, men vi slap for at skulle ud af flyet, gennem sikkerhedskontrollen og tilbage i flyet igen. Da alt var ordnet og vi var blevet tanket, fløj vi videre.
På det tidspunkt så det ud til jeg stadig kunne nå mit fly i New York videre til Atlanta. Oprindeligt havde jeg 3,5 timer til immigration og skifte. Nu sagde planen 1,5.
Der var wifi i flyet så jeg kunne se opdateringen i SAS app’en og fik en mail med de nye tider. Jo nærmere vi kom på USA, jo mere tydeligt blev det, at jeg ikke kunne nå det oprindelige fly.
En opdatering i app’en viste nu, at jeg var flyttet til et senere fly. Det betød jeg kunne tage den med ro i immigration når jeg skulle skifte fly i Newark. Den senere afgang fra Newark kom dog til at have indflydelse på den sidste del af min tur, da jeg først ville lande efter midnat i Atlanta.

Immigration i Newark

Immigration i New York (Newark) gik uden problemer. Jeg ved ikke hvorfor, men der er små forskelle på hvordan immigration foregår i de forskellige lufthavne rundt om i USA.
I Newark var der skilte til ESTA. Var det første gang du rejse på dit ESTA, skulle du benytte en kø. Hvis du havde været i USA før på din ESTA, skulle du benytte en anden kø.

Jeg havde været afsted flere gange på mit ESTA, og fulgte anvisningen. Der var ingen selvbetjeningskiosk før jeg snakkede med en immigration officer. Han kiggede på mit pas, men tog ikke nogen billeder eller fingeraftryk. Først da jeg var forbi ham, skulle jeg gennem selvbetjeningskiosken. Her tog jeg selv billede og fingeraftryk. Når du har været igennem selvbetjeningsmaskinen får du printet en kvittering. Afhængig af hvordan den ser ud, kan du gå direkte til bagagen, uden videre ophold eller så skal du forbi og snakke med en immigration officer.

Processen er den samme rundt om i USA, men skiltningen og rækkefølgen kan som sagt varierer.
Jeg var igennem immigration på 30 minutter men budgetter med længere tid. Gerne en time eller mere.

Her kan du læse mere om immigration.

Her kan du finde flere eksempler på afgange, mellemlandinger og immigration.

Mellemlandingen i Newark lufthavn

Efter immigration fandt jeg min bagage og gik gennem tolden. Det skal alle der ankommer til USA og går gennem immigration. Også selvom den er tjekket ind hele vejen til din endelige destination.
Skal du videre med et andet fly, skal du tjekke din bagage ind lige efter tolden, inden du går videre mod dit næste fly.

Da min rejseplan var ændret, skulle jeg først i serviceskranken og have nyt boardingkort samt ny label til min bagage. Da bagagen var tjekket ind gik jeg videre mod Terminal C, som jeg skulle flyve fra. I Newark kører der et AirTrain mellem terminalerne. I Terminal C skulle jeg igennem sikkerhedskontrollen igen og så blot finde min gate og vente til min afgang kl 21:45.

Den ekstra tid i lufthavnen, betød der var tid til at nyde lidt aftensmad. I Newark lufthavn havde næsten alle restauranter installeret tablets til bestilling og betaling. En smart løsning, der betød, du kunne sidde et stykke væk fra restauranten og stadig bestille på de tablets der var næsten alle steder. Det fungerede fint, men det har selvfølgelig sine udfordringer, da rigtig mange grisede fingre kommer i kontakt med skærmen. Kan ikke forestille mig de har været optimale siden marts 2020.

Lejebil i Atlanta

Jeg blev en smule forsinket ud af New York så landede først i Atlanta kl 0:32. Da jeg havde været igennem immigration i Newark, var det et indenrigsfly jeg var med og skulle derfor blot gå direkte til min bagage i Atlanta. Dernæst tog jeg Skytrain fra lufthavnen ud til Car Rental Center.

Her kan du læse i detaljer om hvordan det foregår med billeje i Atlanta.

Klokken var mange og der var ikke personale alle steder. Jeg skulle hente bil hos National, men det var Alamo der hjalp mig (samme selskab). En høflig medarbejder i skranken hjalp mig og stillede de sædvanlige spørgsmål om jeg ville tilkøbe diverse forsikringer og ydelser. Jeg takkede pænt nej tak.

Her kan du læse alle detaljer om udlevering af din lejebil.

Der er ofte frit valg af bil i den klasse du har lejet bil i, men der var kun én bil denne aften. Og når jeg kiggede rundt i p-huset kunne jeg tydeligt se at julen er højsæson. Der var helt tomt.
Der holdt en Nissan Rogue klar til mig (standard SUV). En model jeg har haft flere gange.

Her kan du se mere om frit valg af lejebil.

Min lejebil havde alt det udstyr jeg havde brug for (dog ikke noget Sirius/XM abonnement) så jeg savnede ikke noget, hvilket du nok heller ikke vil når du henter din lejebil. Lejebiler har som regel en hel del udstyr. Her kan du læse mere om hvad du kan forvente af udstyr og motorstørrelsen i lejebiler.

Fra biludlejningscenteret i Atlanta lufthavn i Atlanta havde jeg 25 minutters kørsel til mit hotel. Her kom jeg i seng lidt over 2:00 om natten, efter en lidt længere end normal tur afsted på roadtrip.

Andre roadtrip oplevelser:

eTA – indrejse til Canada med fly

Fra marts 2016 skal du udfylde en eTA (Electronic Travel Authorization) når du flyver til Canada. Skal også udfyldes hvis du flyver via Canada til USA.

Forbavsende let tur til Chicago

Det var en forbavsende let tur til Chicago. Selv med terminal-skift og kø, kø og kø gik det over al forventning. Og så har jeg aldrig fået så få spørgsmål i immigration.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada