Vi løb tør for benzin og måtte ringe 911

Dette er en beretning fra Peter Juul. Her kan du læse om resten af turen og Peter og Kirsten i det vilde vesten.

Kørecomputeren sagde ok, benzinmåleren var fin, min rejsekammerat sagde “fyld på”, men jeg var kæk og kørte videre. Vi løb tør og måtte til sidst ringe til politiet.

Kørecomputeren sagde alt var fint

Vi var godt tilfreds med vores Chrysler cabriolet. Nej, der var ikke meget bagageplads, men det vidste vi godt på forhånd, så det tog vi med sindsro. Vi blev dog overrasket over, at dens kørecomputer tog fuldkommen fejl, da den skulle beregne, hvor meget benzin, der var tilbage.

Min hustru og rejsekammerat havde ellers sagt det: “Skal vi ikke lige fylde lidt mere benzin på?” men jeg var kæk og stor i slaget, og kunne se, at kørecomputeren mente, at den kunne klare 58 miles endnu, og der var kun omkring 30 miles til næste by. Rigeligt. Ti miles senere erklærede bilen, at der nu var MEGET LIDT benzin tilbage og stadig over 20 miles til næste tankstation, og for ikke at strande ude midt på motorvejen i den sandstorm, der samtidig var blæst op, kørte vi ind på en rasteplads.

Spurgte andre billister om hjælp

Her gik jeg først en tur rundt til de andre biler for at høre om nogen kunne sælge os lidt benzin, men ingen havde desværre reservedunk med. En mand tilbød at jeg kunne få hans AAA-medlemskort og lade som om jeg var ham, så jeg kunne få assistance. Jeg takkede pænt nej – vi havde jo et nummer til Budget, som nok skulle kunne klare den for os.

Budget Rental roadside assistance

Så jeg ringede til Budget’s Roadside Assistance-nummer. Vi havde ikke tilkøbt ekstra road service, men når jeg nu havde dummet mig, så måtte vi jo bare betale for assistancen. Det ville, forklarede damen, koste os $68 at få bragt tre gallons benzin ud. Det mente vi nok at kunne overleve.

Vi brugte så en times tid på at prøve at lokalisere os. Jeg kunne forklare, at vi sad på en rasteplads ca 20 miles før Lovelock, NV, og jeg kunne endda give dem vores GPS-koordinater, men altså: Det tog en times tid, før de havde fundet frem til den rette rasteplads, som lå ved Exit 83 (noget, jeg desværre ikke havde checket på vej derned.)

Blev anbefalet at ringe 911

Derefter gik der over en halv time uden at vi hørte mere. Jeg ringede for at høre til sagen og fik at vide, at vores kundeservicemedarbejder stadig ledte efter en lokal provider, der ville køre ud til os med benzin. Hun var ved at være skeptisk overfor om det kunne lade sig gøre, og anbefalede, at vi kontaktede Highway Patrol i stedet. Som dansker, der er opdraget med, at man ikke generer politiet unødigt, lå den tanke mig naturligvis fjernt.

Chrysler roadside service

I stedet begyndte jeg at bladre i manualen til bilen, og opdagede, at der faktisk var et nummer til Chrysler Roadside service. Jeg tog chancen og ringede op, og de lokaliserede os hurtigt og fortalte os, at vi var dækket op til to gallons benzin, så de ville straks finde nogen, der kunne komme ud at hjælpe os.

Kort efter ringede Budget og sagde, at de nu havde prøvet 12 forskellige providers og ingen af dem kunne komme ud til os, fordi vi var for langt væk fra alting. Ja, undskyld, men vi var på en rasteplads nær en Interstate. Det er i mine øjne ikke “langt fra alting”, men et sted, hvor man klart kan forvente, at roadside assistance kommer ud.

Super kundeservice fra politiet

Vi forventede ikke noget fra Chryslers service heller. Når ikke Budget kunne finde nogen, så kunne Chrysler vel heller ikke, så vi ringede 911, selv om det bød os imod. Vi nærmede os jo en situation, hvor vi kunne stå ude på en mørk rasteplads ud på aftenen, og det er ikke nødvendigvis ufarligt. De stillede straks om til Highway Patrol, der fik identificeret vores bil og lovede at sende en mand ud. Vi var ganske forbløffede. Vi havde ærlig talt ventet et svar i retning af “Det må I selv klare. Fjolser.”

Efter ikke at have hørt fra Chrysler i tre kvarter, ringede jeg for at checke op på dem. De undrede sig meget, for deres provider burde have været der allerede, sagde de. Vores kundeservicemedarbejder ringede straks fra en anden linie og kunne fortælle, at de ville være der indenfor fem minutter.

Jeg skyndte mig at ringe til 911 igen, blive stillet om til Highway Patrol og aflyse voress “call for assistance”. Dispatcheren sagde, at Sergent Johnson alligevel var på vej, da det lå på hans hjemvej, så han kiggede nok forbi for at sikre sig, at alt var vel.

Chrysler roadside service to the rescue

Imens jeg talte med Highway Patrol dukkede et ældre par op i en truck for at fylde benzin på vores bil. Det lignede ikke meget Tophjælp eller Falck, men benzinen var god nok og servicen fra Chrysler var gratis, så der var ikke noget at klage over. Fem minutter senere var vi på vej videre til Lovelock – kun tre timer forsinket.

Lektien for mig bliver denne:

  • Jeg vil aldrig nogensinde betale en krone for Budgets Roadside Assistance add-on, hvis jeg igen lejer hos dem. Hvad kan jeg bruge det til, når de reelt ender med at sige “ring til 911, vi kan ikke hjælpe.”?
  • Jeg vil huske at checke om fabrikanten har en Roadside Assistance-ordning inkluderet i den bil, jeg har lejet. Det er mere effektivt end Budget’s.
  • Politiet i USA er åbenbart ikke farlige at ringe til. Faktisk er de mere hjælpsomme, end jeg havde turdet regne med.
  • Fyld på, når du alligevel komme forbi en tank og trænger til en pause.

Når uheldet er ude

Her kan du finde mere info om Skader og uheld med lejebiler i USA & Canada og læse andres beskrivelser af, hvad de har været ude for og har gjort mht. dækning og forsikring mm.

Disclaimer

Jeg synes det er fedt at jeg med min interesse for Roadtrips i USA kan hjælpe andre til gode oplevelser i USA. Hvad angår billeje, så har jeg fundet de bedste steder på nettet som tilbyder, ikke kun de billigste biler inkl. forsikring, men også en god service.

Jeg har en aftale med Rentalcars.com*, Auto Europe*1 og CarTrawler* der betyder, at hvis besøgende fra min side bestiller en bil via dem, så modtager jeg en provision. En såkaldt affiliate aftale, hvor jeg hjælper dem med at få flere kunder i deres forretning.

Hvis du er i en situation hvor du skal tage direkte kontakt til Rentalcars.com for at arrangere din billeje, det kan være pga. langtidsleje eller envejsgebyr som ikke altid kan ordnes online, så vil jeg sætte pris på, at du oplyser min affiliate kode: renef

Jeg har også aftaler med hotels.com og Booking.com til overnatning og SkyScanner og Momondo til flybilletter m.fl. Hvis din bestilling kan laves online, så må du også gerne benytte et af de mange links som er rundt om på siden, så koden kommer med. På den måde støtter du mig til at hjælpe dig bedst muligt.

* Det er ikke mig du lejer bilen af. Jeg har ikke nogen direkte forbindelse med de billeje firmaer jeg nævner rundt om på siden, andet end anbefale dem baseret på pris og fordi jeg selv har benyttet dem flere gange.

Hvis der opstår situationer i forbindelse med din bestilling/leje via disse, så skal du kontakte dem, da jeg ikke er i stand til at gøre noget. Jeg har ikke adgang til deres systemer og kan ikke hjælpe med ændringer af bookinger, eller afbestilling eller andre ting der måtte opstå. Jeg har en affiliate aftale med disse firmaer, hvorfor mit navn kan optræde på mails/papirer fra disse firmaer, men jeg er ikke forbundet til din leje på anden vis, og al henvendelse skal ske til dem.

1) Hvis du bestiller bil hos Auto Europe via mig, kan du ikke benytte dig af deres Price Guarantee. Så hvis du finder bilen billigere et andet sted efterfølgende, kan du afbestille bilen hos AutoEurope og bestille bilen hvor den er billigst. Du kan afbestille frem til 48 timer før lejen begynder, uden det koster noget.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada