Udlejningsbil til Route 66

Så er der lejet bil til roadtrip på Route 66. Havde kig på en cabriolet, men endte med en mid size SUV som udlejningsbil.

Valg af udlejningsbil til den historiske Route 66

At køre Route 66 i en cabriolet (Ford Mustang) udlejningsbil ville være en fed oplevelse. Men sådan bliver det ikke. Først og fremmest var der ikke nogen Ford Mustang cabrioleter tilgængelige – kun den mindre og slet-ikke-plads-til-bagage Chrysler Sebring. Dernæst, så har jeg været godt rundt i USA i cabriolets (Californien, syden og Florida, Rocky Mountains og Texas) så det er ikke et smertende kompromis jeg har indgået.
I sidste ende var det det praktiske ved en mid size SUV der vandt – ikke fornuften, for så ville vi være endt med en almindelig personbil med bedre benzinøkonomi.

Hvorfor en SUV som udlejningsbil?

Vi er to voksne afsted med en kuffert og et stk. håndbagage hver. Kunne godt være i bagagerummet på en almindelig personbil, men jeg vil også have plads til en køletaske uden at skulle spille tetris hver gang bilen skal pakkes. Og når man skal ‘leve’ 23 dage i sin udlejningsbil, så er det bare praktisk med lidt plads.
Man lærer at sætte pris på kofangeren som siddeplads når døren er åben og med bagklappen åbent, har man et lille halvtag hvis frokosten skal nydes i det fri og det skulle regne en smule.
En anden ting jeg sætter pris på er indstigningen og højden. Pga størrelsen er den nemmere at komme ind og ud af og hvis man gør mange stop (som vi helt klart kommer til på Route 66) så bliver den nemme ind og udstigning værdsat. Det at man sidder lidt højere er også et plus i min bog. Dels på de befærdede Interstates omkring storbyerne, men også ude i det åbne landskab.

Ford Escape som udlejningsbil

De sidste par måneder har jeg holdt øje med priserne på en mid size SUV. For et par måneder siden kostede en sådan godt 7000 kr. for 23 dage, inkl. en ekstra chauffør og en tank benzin.
Da udvalget var stort ventede jeg lidt og det gav pote. For et par uger siden var prisen faldet til 6000 kr. og det stod klart at valget stod mellem at leje hos eBil eller Auto Europe.
Da jeg endelig besluttede mig for at få styr på udlejningsbilen var Auto Europe billigst og jeg valgte dem. Det endte med en Ford Escape (eller lign.). Om der så står sådan en eller en Jeep Cherokee, Ford Edge eller andet og venter er ikke så vigtigt til denne tur. Ganske vist skal vi ud og køre en smule grusvej, men ikke noget der kræver det vilde.

Bilen skal afhentes hos biludlejningsselskabet Dollar. Dem har jeg også afhentet bil hos de sidste par gange jeg har været afsted og har aldrig oplevet problemer eller andet, så heller ingen grund til bekymring her.

Tags: , ,

About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året. Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA. God fornøjelse. Se mere om hvem jeg er.

5 Enlightened Replies

Trackback  •  Comments RSS

  1. Rasmus says:

    Hej Rene

    Vi har været i USA en del gange efterhånden. Normalt booker vi en fullsize eller premium bil, men de sidste gange vi har været afsted, er vi kommet frem til “tomme hylder” hos lejeselskabet. Den ene gang fik vi afslag i prisen og blev “nedgraderet” til en Jeep. Det var vi lidt sure over den første dag, men over de næste 14 dage blev vi faktisk ret glade for den. Så her sidste gang vi var afsted og der ikke var nogen fullsize tilbage, og de tilbød os en spritny Ford Explorer for 9$ mere pr. dag, så sprang vi til.
    For som du siger, de er meget praktiske på de lange lige veje, hvor man sidder højt med god udsigt, og det er også en god fotoplatform at komme lidt op 🙂
    Benzin økonomisk er de heller ikke så farlige som vi frygtede, synes ikke vi har brugt meget mere, end når vi har haft en “normal” bil.
    Nu planlægger vi så vores næste tur, hvor vi bl.a. skal køre fra Reno til Las Vegas (planlægger vejen over Tahoe, Bishop og Death Valley) og fra Vegas over Zion, Bryce, Page & Monument Valley, ned til South Rim og så tilbage til Vegas. Og på de veje vil vi hellere have en stor (og sikker) SUV end en lille flad bil.

    Her kommer så spørgsmålet, nu vi aldrig har booket en SUV før, men altid er endt med dem af omveje, hvad skal man så gå efter at booke?? En Mellem eller en Standard? eller skal man helt op i en Stor ??
    Min bekymring gå lidt på den frygtede standardtekst “…eller lignende”, for hvad kan man ende med? Ved du hvilke modeller de svinger mellem, og hvor stor forskellen er mellem en mid-size SUV og en standard-size SUV? Kan se at forskellen mellem de 2 klasser er ca. 800kr. for 3 uger. Det er jo ikke en formue, men da også værd at spare hvis der ikke er den store forskel ?

    • @ Rasmus

      I kan sagtens spare et par hundrede på bil og benzin, og stadig køre en rigelig stor SUV til to personer, ved at vælge en Ford Escape størrelse (i kan være fire i den uden problemer). Klassen kaldes lidt forskelligt på diverse sider, men alle bruger billedet af Ford Escape. Alternativerne i den klasse er biler a la Dodge Journey, Jeep Compass og Chevrolet Equinox.
      Nummeret større er den hvor billedet af Jeep grand Cherokee ofte bruges. I den klasse er der fin plads til fem personer. Alternativerne i den klasse er biler a la Chevrolet Traverse, Dodge Durango og Ford Edge.

  2. Roy says:

    Hei fra Norge!

    Vi var selv en måned i USA nå i Juni…og lengter bare tilbake! 🙂
    Det høres ut som om dere skal på en kanon-bra reise, og det blir kult å følge dere på ferden…

    EN SUV er å foretrekke på veiene langs Route 66…du vil nok ikke angre på det valget 🙂

    Ha en fin tur!

  3. John says:

    Hej René, Gode betragtning omkring kofanger, Ind- /udstigningshøjden og den generelt højere placering og heraf bedre udsigt og overblik under kørsel.

    Det kunne være interessant at vide hvad prisdifferencen har været for dig, hvis du istedet havde valgt det billigere alternativ i form af en almindelig personbil. Er det noget du har beregnet?

    Selve benzinøkonomien forventer du vel ikke der bliver så vældig stor forskel på – eller gør du? Jeg tænker at det først og fremmest er motorstørrelsen, der er afgør benzinøkonomien og en Ford Taurus med 2,5 liters motor forbrænder vel ca. lige så meget benzin, som en SUV med samme størrelse motor? En SUV er selvfølgelig ikke så aerodynamisk, så det er muligt der også ligger en forskel her? Aerodynamikken er jo ikke noget som normalt betyder så meget her i DK, men med de afstande man skal tilbagelægge i USA er det muligt at det bliver en faktor?

    • @ John

      Jeg har også kigget priser på almindelige personbiler. En intermediate størrelse (Sonata eller lign.) kunne fåes ca. 700 kr billigere. En full size (Dodge Charger) kunne fåes ca. 300 kr billigere. Så ikke det store sparet ved at vælge personbilen frem for SUV til den her tur.

      Hvad angår benzinøkonomi så ligger Ford Escape på 28 mpg hwy og en Charger på 27 mpg hwy (oplyst fra fabrikken). Som jeg skriver så er det helt og holdent det praktiske der har gjort udslaget. Er man bekymret om benzinøkonomien så skal man ned i en Ford Fusion (33 mpg hwy) eller mindre (Focus +35) for at få en bil med bedre økonomi.
      Aerodynamikken har ikke nogen nævneværdig indflydelse på benzinøkonomien på en roadtrip. Også selvom man kører langt. Den største synder er området du kører i og hvor mange man er i bilen. Skal du kører i bjerge i en bil fyldt med mennesker og bagage vil dit forbrug stige (tjek dit dæktryk).
      Den sidste store indflydelse på benzinforbruget er den måde du kører på. Amerikanske biler er udstyret med fartpilot som kan spare dig benzin i længden. Hurtigt op i fart og på med fart piloten og brug Resume når man skal op i fart igen.
      Og den sidste ting: Ja, air condition forøger dit benzinforbrug, men ikke så meget som hvis du kører med åbne vinduer (Mythbuster testet) – og man skal ikke have været længe i USA for at værdsætte air con i bilen.

      Sidste år kørte jeg godt 7600 km. Det kostede 3500 kr i benzin. I år bliver turen lidt længere og prisen på benzin er højere end sidste år (pt. er literprisen i gennemsnit 4.9 kr) men bilen har en bedre benzinøkonomi så jeg regner med at ende på det samme. Som de sidste par år, så vil jeg holde regnskab og publicere det når jeg er kommet hjem.

      Benzinøkonomien er dog et sted jeg aldrig kigger mht at spare på en roadtrip. Udgiften udgør så forholdsvis en lille del af budgettet at jeg ikke gider bekymre mig om det. Der hvor man kan spare penge er på overnatning og ikke mindst finde den billigste billeje i USA.
      Hvis jeg havde lejet direkte hos Hertz ville en ligende bil have kostet +9000 kr. (+ ekstra chauffør). Altså mere end 3000 kr. Det er hvad jeg skal bruge i benzin, så besparelsen opnået ved at vælge Auto Europe, dækker mine benzin udgifter.

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje i Denver.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA? Billig overnatning i New York
Billig Overnatning i Los Angeles
Billig overnatning i Miami
Billig overnatning i San Francisco

Her kan du finde overnatning i: Chicago, Las Vegas.

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....

Top