Route 66 – The Mother Road

Route 66 er for mange den ultimative roadtrip, men det er en anden type roadtrip end eks. den klassiske på vestkysten, hvorfor jeg heller ikke anbefaler Route 66 til førstegangs roadtrippere.

Route 66

Route 66 strækker sig 2448 miles (3916 km) gennem 3 tidszoner og 8 stater fra Chicago og Lake Michigan i Illinois til Los Angeles og Santa Monica Pier i Californien. De otte stater den kører igennem er (klik på staten for at finde mere info og se hvilke oplevelser jeg havde på Route 66 i den stat):

Klik på ikonerne på kortet for at se mere om de enkelte oplevelser. Kortet fungerer bedst på en computer.

Route 66 historie

Route 66 startede som en idé i de tidlige 1920’ere. Det var en forretningsmand fra Oklahoma, Cyrus Avery, som også var State Highway Commissioner og sad i The American Association of State Highway Officials. Han forestillede sig en rute der kunne forbinde det øvre Midwest med rigdommen i Californien. Og selvfølgelig køre igennem Oklahoma på vejen.

Den 23. juli 1926 blev Route 66 officielt åbnet og ruten mellem Chicago og Los Angeles var skabt.

Route 66 – The Mother Road

Der gik ikke mange år før Route 66 blev meget mere end blot ‘en vej’. Med den store depression i årene efter 1929 og den store tørke i Colorado, Kansas, Texas og Oklahoma fra 1934 og fem år frem som ramte landbruget hårdt, blev Route 66 en vej mod et andet liv. I bogen ‘Vredens Druer’ (The Grapes of Wraith) opsummerede John Steinbeck meget præcist hvad Route 66 var:

“They come into 66 from the tributary roads, from the wagon tracks and the rutted country roads. 66 is the mother road, the road of flight.”

Route 66 i anden verdenskrig

Med USAs indtog i anden verdenskrig i 1941 blev Route 66 flittigt benyttet til store militære transporter af materiel og mandskab på tværs af USA. På grund af rationering på benzin og dæk og fordi der ikke blev bygget så mange nye biler i den periode så var der stort set ikke nogen som benyttede Route 66 som rejse-vej. De som man stødte på langs Route 66 var folk der søgte arbejde i Californien på de store stål og krigsfabrikker.

Da Krigen sluttede kom mange G.I’s hjem via Californien inden de drog ind i landet til deres familie. Mange af dem valgte at følge Route 66 tilbage til Californien i håbet om et bedre liv.

Route 66’s storhedstid

Det sidste originale Route 66 vejskilt i Chicago blev taget ned den 17. januar, 1977. Route 66 blev officielt nedlagt som strækning i 1985.

Den del af Route 66 som går gennem Kansas er kun 13.1 miles lang (godt 20 km).

I John Steinbeck’s bog ‘Vredens Druer’ fra 1940 kaldte han Route 66 for ‘The Mother Road’. Betegnelsen har hængt ved lige siden.

U.S Highway 66 Association promoverer Route 66 som ‘USAs hovedgade’.

Den mest besøgte attraktion i Oklahoma er Route 66.

Route 66 kaldes også ‘The Will Rogers Highway’.

Bobby Troup skrev ‘Get you kicks on Route 66’ i 1946 mens han kørte strækningen til Los Angeles. Den blev indspillet første gang af Nat King Cole og er senere blevet sunget af bl.a. Frank Sinatra, Anita Bryant, The Rolling Stones, Van Morrison m.fl.

“It winds from Chicago to LA, more than 2000 miles all the way. Get your kicks… on Route 66!”

Adrian, Texas siges at være midtvejs på Route 66 mellem Chicago og Los Angeles med 1139 miles i hver retning. Nogen mener dog det er Vega, Texas.

Den oprindelige rute på Route 66

Route 66 blev justeret flere gange fra 1926 til 1936. Det betyder der flere steder er mulighed for at tage forskellige ruter ad Route 66.
I 1956 begyndte enden på Route 66 da præsident Dwight Eisenhower underskrev The Interstate Highway Act. Inspireret af det tyske autobahn system ville han forbinde USA på kryds og tværs med highways. Det betød at dele af Route 66 blev lavet om til interstate.

Min rute på Route 66

Jeg kørte Route 66 i 2011. Jeg fulgte ikke Route 66 100%. Flere steder er den mest autentiske måde at køre Route 66 på, ved at køre af og på Interstates med korte mellemrum. Kun hvor der var længere stræk som ikke var på Interstates og hvor der er byer eller seværdigheder som er værd at stoppe efter, fulgte jeg Route 66 mere præcis.

Som nævnt ovenfor, så blev Route 66 justeret flere gange i løbet af de første 10 år. Af de ændringer fik specielt to indflydelse på mit valg af rute.

Den ene er i Springfield, IL, hvor Route 66 i 1930 blev flyttet længere øst på og i dag ligger store dele af den rute langs I-55 eller er blevet opslugt af Interstate 55.
Den oprindelige rute ligger et stykke vest for I-55 og følger stort set Route 4. Jeg fulgte den oprindelige Route 66 på Route 4 ned til Carlinville og krydsede over til den østlige rute så jeg kom på Route 66 igen nord for Litchfield.

Det andet sted der er sket en stor ændring er øst for Albuquerque. Frem til 1937 gik ruten nordpå via Santa Fe og ned til Albuquerque. I 1937 blev den så ændret så man kunne fortsætte vestpå til Albuquerque. Noget der på den tid betød en besparelse på 4 timer.
Jeg fulgte den gamle rute nordpå til Santa Fe. Der er ikke så meget at se langs nogle af ruterne, men det er en god måde at få set Santa Fe på.

Relaterede indlæg:

Pontiacs i Pontiac på Route 66

På Route 66 museet i Pontiac så vi bilen som var inspiration til Fillmore i filmen Cars og så imponerende vægmalerier og unikke Pontiac biler, som ejeren selv viser frem.

15 Comments

  1. Hej Rene.
    Min Kæreste og mig er i gang med at planlægge en road trip med start i New York og som slutter i Miami. Det eneste som er planlagt er at vi skal køre til Washington. Hvad er dit råd til routen ellers?
    Vi tanke:

    New York
    Washington
    Nashville
    Orlando
    Miami
    Key west
    Miami
    hjem

    1. @ Kasper

      Jeg har mange forslag, men de er afhængige af, hvor lang tid i har og hvad i er interesseret i.

      Hvis i har tre uger, så går der nok 4-5 dage i NY og et par dage i DC. Så har i kun to uger til resten af turen. Det er ikke lang tid, til alt det i gerne vil.

      De byer du nævner (plus alt det er er på den rute), er tre uger uden en uge i New York og DC. Så i skal vælge fra og gå på kompromis.

      Er det køreturen ned til Miami der er vigtig, eller er det rundturen i Florida og lidt af syden der er vigtig?

      Jeg ville flyve fra DC ned til Orlando/Miami og køre rundturen derfra og springe Nashville over og gemme den til en tur rundt i syden.

      Selv med to uger er i pressede. Går ud fra jeres byer er valgt fordi i vil opleve dem.

      Miami
      Miami
      Miami-Key West
      Key West
      Key West – Naples
      Naples – Fort Myers – Tampa
      Tampa – Orlando
      Orlando
      Orlando – St. Augustine
      St. Augustine – Daytona
      Daytona – Kennedy Space Center
      Cocoa Beach – Ft Lauderdale
      Ft Laudedale – Miami

  2. Hej
    Tusind tak for en super informativ side – med masser af tips og skønne beskrivelser.

    Vi skal til sommer (hele juli måned) på roadtrip (den klassiske: LA-San Francisco-Las Vegas + en masse af de smukke naturparker) med vores tvillinger på 12 år. Vores søn elskede tegnefilmen Cars, da han var mindre. Vi har derfor talt om Route 66 – og talt om, om vi skal prøve at køre på den. Er der et sted, du kan anbefale, hvis vi skal have en “Cars-lignende”-oplevelse?

    Herudover – hvilke nationalparker vil du anbefale? Tænker, at vi ikke kan nå det hele, da vi også skal have nogle dage ved pools + ved stranden ved Vestkysten, da vi er nødt til også at sætte tempoet for børnene.

    Med venlig hilsen
    Stine Langhøj

    På forhånd tak!

    1. @ Stine

      Tak for ros.

      Det lyder til at være den klassiske rute i skal køre: https://www.renefrederiksen.dk/den-klassiske-roadtrip-pa-vestkysten-i-usa/

      Med en måned er der tid til det hele, inkl. pauser hvor i har brug for det.

      På kortet kan i se nogle af de oplevelser der er langs den. Overvej om i ikke også skal tage Bryce National Park med (ikke på kortet).

      De bedste Cars oplevelser er på Route 66 mellem Kingman og Williams. Den strækning er inspirationen til Radiator Springs og specielt Hackberry General Store mellem Kingman og Peach Spring samt Snow Cap Drive-in i Seligman er besøg værd.

      1. Tusind tak! Det må vi bestemt regne med ind i vores tur. Og endnu en gang tak for en inspirerende hjemmeside, som helt bestemt hjælper os og inspirerer os til vores tur i april.
        VH Stine

  3. Hej René
    Imponerende energi og flot arbejde du lægger i at hjælpe andre mennesker…!! 1000 tak !

    Info: Var på 4 ugers Road Trip her i august 17, gennem Californien, Arizona, Utah og Nevada… + Four Corner’s, flot tur !!! (5600KM.)
    Opleve de skønne byer : San Francisco, San Diego, Las Vegas, Santa Monica, samt kaktus i syd, Death Valley og søløverne, Monument
    Valley, Yosemite, Arches Parken, etc. etc.

    Lejede bil gennem Dollars og fik vanen tro IKKE den vi drømte om. Flere af deres biler findes kun på hjemmesiden.
    Praktisk info: Dollars’s leje-pris for en GPS på denne tur ville koste 3000kr.- Vi købte en Garmin hos “Best Bye” for 149 dollars (950kr.-)
    Lige klar til brug, og så afsted….

    I 2015 tog vi turen : Route 66, 25 dage i august, hvilket var en mindst lige så imponerende tur…. Her er lidt kortere mellem “hyggen”
    Her sker bare noget hele tiden…

    I 2018 vil vi afsted igen, 25 – 28 dage i august, har overvejet et gensyn med Route 66 , men her er så spørgsmålet til 1000 dollars :
    Findes der en tur der minder om disse to ture, med mest vægt på Route 66- turen (man bruger meget tid i bilen vest på)

    Mange hilsner fra Arni og Kirsten, Søndersø Fyn.

    1. @ Arni

      Tak for ros.

      Der er mange muligheder, men de kræver alle lidt mere forberedelse.

      Der er ikke andre strækninger, der har så indbygget en historie som Route 66, hvor stop og seværdigheder ligger som perler på en snor.

      Der er områder der helt eller delvis byder på mage af de samme oplevelser, men de skal mere findes i forhold til egne interesser.

      Det der ligner Route 66 mest med de små lokale oplevelser, hvor naturen ikke er det primære og strækningerne kan holdes korte, vil være en tur rundt i sydstaterne.

      https://www.renefrederiksen.dk/sydstaterne-sommer-2013/

      Områder hvor der er mere natur og enkelte dage som er lidt længere, er Rocky Mountains og Pacific Northwest.

      Rocky Mountains kunne så sådan her ud:
      Denver-Pikes Peak-Canon City
      Canon City-Royal Gorge-The Great Sand Dune-Alamosa
      Alamosa-Durango
      Durango-Silverton (tag en tour hvor i køres derop og tager toget tilbage)-Durango
      Durango-Mesa Verde-Needles Overlook-Moab
      Moab-Arches National Park-Vernal
      Vernal-Flaming Gorge-Jackson
      Jackson-white water mulighed på snake river-Jackson hole (lift til toppen ag bjerg)-Jackson
      Jackson-Grand Teton
      Grand Teton-Yellowstone
      Yellowstone
      Yellowstone-Cody (Wild West shoot out ved Irma hotel og rodeo om aftenen.
      Cody-Gillette
      Gillette-Devils Tower-Deadwood
      Deadwood-Crazy Horse-Mt Rushmore-Rapid City
      Rapid City-Badlands National Park-Rapid City
      Rapid City-Alliance
      Alliance-Estes Park
      Estes Park-Rocky Mountains National Park-Denver

      Pacific Northwest kunne se sådan her ud:
      Seattle
      Olympic Nation Park
      Forks
      Hoh Rain Forrest
      Mount St. Helens
      Portland
      Columbia River Gorge – Multnomah Falls
      Twin Falls
      Craters of the Moon
      Idaho Falls
      St. Anthony Dunes
      Yellowstone
      Bozeman
      Glacier National Park
      Coeur d’Alene
      Coulee Dam
      Sun Lakes-Dry Falls State Park
      Yakima
      Mt. Rainier
      Seattle

  4. Vi skal køre fra LA til Las Vegas gennem Mojave. Jeg kan se på kortet af noget af Historic Route 66 kan køres uden de store omveje. Er det noget der er værd at køre efter?

    1. @ Susanne

      Den hurtigste rute mellem Los Angeles og Las Vegas kører ikke på Route 66, så ønsker I at køre på Route 66, bliver turen længere.
      Den nemme er at køre fra i Victorville og følge Route 66 op til Barstow: http://goo.gl/maps/QWb1o Der er bl.a. dette at stoppe efter: https://www.renefrederiksen.dk/2011/09/04/tomme-flasker-macd-og-teepees-pa-route-66/ (de tomme flasker).

      En del længere rute er at køre syd om Mojave og krydse op gennem Mojave National Preserve: http://goo.gl/maps/M52HU Det vil bringe jer forbi Amboy Crater: https://www.renefrederiksen.dk/2011/08/27/vulkaner-smolfer-abernes-planet-route-66/

  5. Hej René!

    Sommeren 2013 var min veninde og jeg på vores første road trip i USA, langs vestkysten. Det var så stor en succes, at vi nu overvejer at køre ad Route 66. Jeg kan forstå, at det ikke er ligetil at følge strækningen, men har du nogle gode idéer til hvor man kan starte for at undersøge, hvad der er den autentiske rute? Er de kort og guides du har her på siden under Route 66 mere eller mindre ad den originale rute? Jeg er meget mere til tankstationer, roadside attractions og historie end Interstate.

    Derudover, hvilken bil har du oplevet bedst benzin-økonomi ved? Vi kørte i en Ford Escape i 3 uger langs vestkysten og jeg er ret overrasket over hvor lidt, vi brugte på benzin (ca. 2.500 kr.).

    På forhånd tak for svar!

    Mange venlige hilsner,

    Signe

    1. @ Signe

      Route 66 kræver lidt forberedelse fo rat finde frem til nogle af de gemte perler, men heldigvis er der masser af hjælp at hente undervejs.

      Der er flere autentiske ruter (den ændrede sig gennem årene) så det handler mere om hvilke oplevelser i jagter der bestemmer om i tager den rute der er fra før 1930 eller en af de andre. Der er også oplevelser langs ruten, hvor i skal køre fra (og bl.a. rundt i byer) for at få dem med. Så ikke alt ligger lige præcis på vejen.

      Det er svært at opdrive kort i Danmark – og Amazon har heller ikke for mange muligheder. Her kan du se hvilke kort jeg fik fingre i: https://www.renefrederiksen.dk/route-66-the-mother-road/comment-page-1/#comment-23702

      De er som sagt svære at få fingre i i Danmark, men så snart i kommer i gang, med turen, så er der flere af denne slags der kan hjælpe jer på vej.
      Et godt tilskud til dette er, at benytte de Route 66 visitor centre der er på vejen. Det første er i Joliet lidt uden for Chicago, hvor i kan få de første lokale inpur til hvor i skal køre og hvad i skal se – og så gentage processen når i kommer frem.

      Små biler har den bedste benzinøkonomi. Ford Escape er en mindre SUV, så den er fin. En almindelig sedan har en bedre og en større SUV dårligere. Benzinbudgettet er dog ikke det der fylder mest i budgettet, så vælg en bil efter behov og ikke efter benzinøkonomi.

  6. Hej Rene
    Har flere gange læst din hjemmeside om USA.
    Vi skal til USA for 5. gang i sommer. Hvor vi skal køre fra Chicago til LA. Ad Route 66.
    Vi skal rejse den 10.8 og retur den 28.8.
    FDM har booket flg. overnatninger, men er lidt i tvivl om vi skal ændre lidt, for at få det fulde udbytte af turen. Chicago, Springfield IL, Springfield MO, Tulsa, Oklahoma, Amarillo, Albuquerque, Gallup, Grand Canyon, Las Vegas, Joshua tree NP og LA.
    Tænker på om vi skal tage en overnatning i St. Louis og evt. sroppe Joshua tree. Vi har tidl. været i Grand Caynon og Las Vegas. Men er der andet vi evt. bør prioterer istedet.
    Og lige til sidst hvordan med Tornadoer i det tidsrum vi er afsted. Har du erfaring med dette.
    Hilsen Jette Kanstrup
    NB håber på hurtigt svar, da jeg skal give FDM besked

    1. @ Jette

      Springfield, IL til Springfield, MO er en lang tur på en dag, hvis i skal nå at få oplevelser med. Alene et stop i St. Louis for at komme op i Gateway Arch vil tage 2-3 timer.
      Jeg vil helt klart lægge en overnatning in der.

      I stedet for Gallup vil jeg overnatte i Holbrook i det ikoniske Wigwam motel.

      Kan ikke læse mig til om i vil springe GC og Las Vegas over.

      Hvis, så foreslår jeg Flagstaff eller Williams i stedet for GC og Oatman i stedet for Las Vegas.

      I vil ikke gå så meget på kompromis ved at droppe Joshua. Der vil være lignende naturoplevelser omkring Mojave Desert.

      Når i kører fra i-40 i Williams, så kommer i ud på de længste, ubrudte og originale Route 66 strækninger fra Williams via Grand Canyon Cavenrs (er budgettet til det, så nup en overnatning nede i grotten), Kingman og op over bjergene til Oatman og videre syd for I-40 og MOjave til Amboy Crater og Barstow.

      Tornado sæson er maj og juni, så ikke grund til den storebekymring i august, men muligheden er der. Heldigvis så er i på roadtrip og kan køre væk/udenom uvejret hvis det kommer.

  7. Hej René.

    Dejlig at du gider viderebringe alle dine erfaringer med vi andre novicer.

    Well… Vi er en familie på 5 (børnene er 22, 18 og 12, så ikke helt børn), som skal fra Chicago til LA til foråret. Afgang sidst i marts, og så 14 dage i en RV. Vi har sæ’føli talt om Route 66, men kan godt læse ud af dine råd, at den ikke er let at følge slavisk. Vores ide om turen er nu også “bare”, at få set USA. Vi var i LA for 20 år siden, og glæder os til at få børnene med derover. Men hvad skal vi se? Vi har som sagt kun 14 dage til turen. Er der nogle “must see” steder? Vi påtænker at køre over st. Louis, Oklahoma, amarillo, albuquerque, flagstaff, og LA. Måske over Las Vegas, bare for at se det. Men forslag til afstikkere er velkomne? Måske endda forslag til anden rute. Vi er helt åbne. Vi vil bare igang med USA..

    1. @ Lars

      Tak for ros.

      14 dage fra Chicago til LA på Route 66 er fint. Det der gør Route 66 til noget specielt er historien. Det betyder I får mest ud af turen hvis i tager jer tid til at holde ind på de gamle tankstationer og snakke med dem der holder det kørende – og spise på de små historiske diners på vejen. Hvis ikke, så er det ikke det mest inspirerende område at køre i og i en RV er det fristende blot at køre på interstate og komme derud af. Hvis du har læst mine indlæg fra Route 66 så kan du selv danne dig et billede af, hvad i gider køre efter – eller om det er noget der har jeres interesse. Specielt børn vil nok ikke synes det er så fedt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Billeje i USA & Canada