Ford Mustang Shelby GT-H
Frem og tilbage mellem Miami og Key West blev ikke foretaget i vores udemærkede Chrysler Sebring Cabriolet, men derimod i en Ford Mustang Shelby GT-H.
Vi havde længe haft kig på at leje en eksotisk bil et par dage, men prisen på de rigtige superbiler var lige i overkanten (eks. 2500$ for en dag i en Ferrari) men så fandt vi denne Ford Mustang hos Hertz.
En metervare tænker nogen sikkert, men det er langt fra tilfældet.
Carrol Shelby er en legende i amerikansk motorsport og står bag mange klassiske High Performance biler.
I 1966 gik han sammen med Hertz (som indtil fornylig var ejet af Ford) og producerede en Mustang Shelby GT-H (H er for Hertz) som man kunne leje. Den blev en øjeblikkelig klassiker og er mange penge værd hos samlerne i dag.
Nu, 40 år senere, er Shelby og Hertz gået sammen igen i et 40. års jubilæum. Bilen har samme lakering som den originale (sort med guld fartstriber), den yder 25 ekstra HK i forhold til fabriksudgaven af GT – det vil sige 325 HK ialt. Undervognen er sat op til sport og bilen er stylet udvendigt og indvendigt, så man ikke er i tvivl om, at det er en Shelby.
Der er kun produceret 500 eksemplarer. Disse kan lejes i indeværende år hos Hertz. I starten af 2007 bortauktioneres de til samlere. Vi kørte i bil nr. 333.
At dette er en klassiker på disse kanter, oplevede vi da vi kørte rundt i den. Mange kiggede og enkelte skulle lige hen og høre hvad det var for noget og andre high performance biler som Porche og Corvette havde respekt på vejene.
Kunne den så køre?
Ja!
325 villige heste i højre fod var noget der kunne mærkes og accelerationen blev man aldrig træt af. Slet ikke når man kunne høre motorens buldren inde i bilen. Der blev holdt mange pauser, blot så vi kunne fyre den af og den kunne sluge noget benzin.
Man kan læse mere om bilen, specifikationer, dens historie og se fede billeder (ikke taget af mig) her.
2006 Shelby GT-H samleobjekt
I februar 2016 blev jeg kontaktet af Paul Kayser i New Hamshire. Han har købt en af de 500 Shelby GT-H’er og ville høre om det evt. kunne være den jeg havde lejet.
Her kan du læse hvordan det gik til og om det var den samme bil.
Ford Mustang GT Cabriolet i Canada
Denne Shelby GT-H var min første Ford Mustang i USA. Sidenhen har jeg kørt Ford Mustang Cabriolet flere gange. En af gangene var i Canada, hvor jeg havde en Ford Mustang GT Cabriolet. En 5.0 liters bil, som desværre ikke kom til sin ret pga. vejret og de lave hastighedsgrænser i Canada.
Leje af specialbiler i USA
Det er muligt at få udlevet nogle bildrømme i USA. Mange er tilfreds nok med at prøve en kæmpe SUV, men er du til mere end det – V8, masser af heste og luksus – så kan du leje super- og specialbiler.
Udover min Shelby, så har jeg kørt Camaro, Jeep Wrangler og pickup trucks.
Her kan du se mere om at leje super- og specialbiler i USA.
Fed side René!!
– vil lige hører hvor du lejede den Shelby og hvad prisen var? 🙂
Hej Andreas,
Tak for ros.
Vores Shelby GT-H blev lejet via Hertz i Miami tilbage i 2006. Kan ikke huske den præcise pris, men den endte mellem 400-500 dollars når alt var medregnet.
Grundsatsen var 99$ om dagen + tax + lufthavnsafgift + forsikring.
Der var et specielt km-tillæg og alt udover 75 miles om dagen kostede 0.39$ pr. mi. Vi kørte ned til Key West og retur – 165 km hver vej minus de 150 inkluderet så det var 70$ oveni.
Selvom det var dyrt (kostede for 2 dage det halve af hvad vi gav for vores cabriolet i 3 uger) så var det alle pengene værd.
Oplevelsen med bilen, kræfterne og ikke mindst anerkendelsen fra andre bilister var en utrolig oplevelse.
Jeg kan ikke finde Shelbyen hos Hertz for tiden (kan være den ikke er tilgængelig på de dage og destinationer jeg har checket på) men de har så meget andet sjovt – bl.a. corvetter.
Hos Avis har de den nye Camaro. SS udgaven har 426 HK, så der er garanteret en på olpeveren.
Ja, det er en skøn lyd den laver.
Mht. handling så er den ringe, som amerikanske biler er flest.
Heldigivs går det meget lige ud derover, så det skal man ikke kæmpe med så meget.
Jeg havde en almindelig Mustang cabriolet i tre uger i sommers i Rocky Mountains. Ikke dem der er flest af i bjergene, men det var det hele værd (også prisen).
Når man kæmper sig rundt på en bjergvej med hårnålesving, så er der jo ikke så meget fart på, så her er det egentlig mest det lidt tunge styretøj man skal vænne sig til. Men samlet set en lille pris at betale sammenlignet med den oplevelse man får.