Lombard Street og bustur i San Francisco

Lombard Street aka. Crooked Street, bustur rundt til de kendte seværdigheder i San Francisco og frokost med kig til Alcatraz.

20. sep, 2012

San Francisco tæt på

Vi havde hilst på San Francisco en smule da vi ankom via Golden Gate Bridge dagen før. Nu skulle byen opleves tæt på.

Vi var i bil ned downtown, da vi boede lidt skævt i forhold til at komme let rundt, men det gjorde nu ikke så meget, for det gav os mulighed for nemt at komme rundt til nogle af de mange ting downtown byder på, uden at være afhængig af andre – og trafikken i San Francisco er ikke så vild som bl.a. i New York og LA.

Lombard Street

Første stop var Lombard Street og, næst efter Golden Gate og Alcatraz, nok det flest forbinder med San Francisco.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-4

San Francisco er kendt for sine stejle gader og en af de mest stejle er Lombard Street. For nemmere at klare gadens 27 grader stigning/fald i bil, blev de otte hårnåle sving anlagt tilbage i 1922.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-5

Gaden er nu en af e største attraktioner i San Francisco og tiltrækker rigtig mange turister dagen lang, som vil køre turen selv (gaden er ensrettet top til bund).

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-6

Vi tog selvfølgelig også turen og filmede det hele.

Leg med perspektiv på stejle gader

Før vi forlod Lombard Street fik vi det fulde udbytte af de stejle gader og lavede nogle af de der billeder alle laver, med at tilte kameraet så hus eller biler holder ”korrekt”.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-1

streets_of_sf

Hop-on Hop-off bus i San Francisco

Fra Lombard Street kørte vi ned til Pier 39 og parkerede. Det er relativt nemt at finde parkering nede ved Pier 39, men du skal blot være forberedt på, at det koster. Vi kom af med 35 dollars for en hel dags parkering.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-16

Vi havde sådan set en plan for dagen, så første ”stop” var at finde en hop-on hop-off bustur og komme rundt i byen.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-7

De dobbeltdækker busser som kører rundt i byen er en alletiders måde at stifte bekendtskab med byen på. Fra toppen af bussen er der et godt udsyn og du kommer rundt til alle de store ting i byen, uden selv at skulle køre eller spekulerer på parkering. Undervejs er der en audio guide – hovedtelefoner eller live – som fortæller om stederne. Læn dig tilbage og nyd turen, og når du er tilbage ved start har du en meget bedre idé om byens indretning og hvor ting er.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-9

Vi var med Grey, som er en af mange. Turen hos dem (og alle de andre) bringer dig forbi ting som
Fisherman’s Wharf , Golden Gate Bridge, Golden Gate Park/ California Academy of Sciences, Haight-Ashbury, City Hall, Union Square, Chinatown Gate, Alcatraz Landing, Pier 39/ Aquarium of the Bay m.fl.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-10

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-11

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-12

Husk at kigge op San Francisco

En vigtig ting når du er på disse ture er at kigge op. I byer som SF og lign. Hvor der er højhuse, er der også en masse arkitektur at kigge på når du kommer over butiksniveau. San Francisco er en by med masser af historie og på trods af at være plaget af jordskælv, så er der også mange ældre og interessante bygninger.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-13

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-14

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-15

Vi benyttede os ikke af hop-on hop-off muligheden, da planen var at tage tilbage downtown senere med sporvogn.

Frokost med kig til Alcatraz

Tilbage ved Fishermans Wharf nuppede vi en frokost på havnen og nød udsigten til Alcatraz.

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-8

san_francisco_lombard_city_roadtrip_2012-17

Vi havde undersøgt billetter til Alcatraz, men vi var for sent ude, og der var kun nogle kombi billetter med besøg på en anden ø tilbage. Det var alt for mange timer i forhold til vores tids-budget. Vi har været derude før, så det ødelagde ikke noget, men en reminder til en anden gang om at være ude i bedre tid mht. billetter – specielt hvis der er en stor konference i byen.

Se et kort over oplevelser i Californien

Jeg har haft rigtig mange oplevelser i Californien gennem årene. Fra Redwood områderne ved statsgrænsen til Oregon, til San Diego ved den Mexicanske grænse. Jeg har samlet dem alle på et kort, så du nemmere kan se hvilke oplevelser der kunne være en mulighed i den del af Californien du skal besøge. Se mere end 150 oplevelser i Californien

Overnatning i San Francisco

San Francisco er en dyr by at overnatte i. Du kan godt finde overnatning til en nogenlunde pris downtown, men det vil være nogle af de dyreste på din roadtrip. Byer er dyrere at overnatte i, men det opvejes af de billige moteller du kan finde på din roadtrip. Her kan du finde overnatninger i San Francisco.

Grand Canyon South Rim

Grand Canyon South Rim følger kanten på kløften. Ved flere stop kan du se nationalparken ændre karakter jo længere østpå du kommer.

Oplevelser i Las Vegas

Las Vegas kan opleves på flere måder. Her er lidt inspiration til oplevelser på The Strip dag og aften, samt oplevelser på eget hotel.

Solopgang ved Grand Canyon North Rim

Vi så solnedgangen ved Grand Canyon North Rim og overnattede i bjælkehytterne ved kanten. Dagen efter så vi solopgangen, sov lidt mere og så Grand Canyon North Rim i fuld dagslys inden vi forlod stedet igen.

2 Comments

1. Hej Rene.
    Planlægningen af turen til USA til sommer, er nu nået til SF, hvor vi har været en gang før, og boede ikke langt fra Union Square.
    Har du erfaring med, at bo nord for Golden gate og så leje cykler og cykle over broen ind til byen? Vi har 3 overnatninger i SF.
    Det vil nok gøre det billigere og ikke mindst nemmere, når der skal findes en parkeringsplads til bilen:-)

Hilsen Steen

1. @ Steen

Sausalito er nærmeste mulighed nord for SF. Dog er der nok lidt vel langt på cykel (15 km), men i kan godt bo der, og have en cykel, for i kan tage færgen over fra Sausalito til Pier 39 og andre steder.