Freedom Trail med guide i Boston

Freedom Trail i Boston kan opleves på flere måder. Jeg tog den ene halvdel med guide, med start i Boston Common til lyden af salutkanoner.

6. juni, 2016

To dage i Boston

Jeg havde to hele dage i Boston inden turen gik mod Danmark.

Jeg havde været i Boston i en enkelt dag inden jeg tog videre til Minneapolis, så havde været lidt rundt i byen.

Jeg havde tre store ting på programmet de sidste par dage: Freedom Trail, Fenway Park og en sejltur i Boston Harbor.

Boston Breakfast

I dag skulle det være Freedom Trail, men også tid til lidt afslapning efter nogle dage på vejen.
Jeg startede derfor med en klassisk Boston morgenmad fra Dunkin Donuts.

Dunkin Donuts (som er ved at skifte navn til Dunkin’) blev startet i byen Quincy syd for Boston i 1950. I dag er der 9000+ Dunken’ rundt om i USA og rigtig mange i Boston området.

Jeg valgte en bager og smoothies fra Dunken til morgenmad denne dag.
Jeg nød min morgenmad i Boston Common parken, mens jeg nød hvordan byen vågnede og folk hastede til job denne mandag morgen.

Der var dog plads til en lille kage ovenpå min bagel, så jeg kiggede forbi mit lokale supermarked, Roche Bros. (et lokalt supermarked a la Whole Food) som jeg vidste havde en bagerafdeling med kager to-die-for. Valget faldt på en klassiker fra donut verdenen – en Boston Creme – men denne pakket ind i en croisant.

China Town i Boston

Jeg havde god tid, så brugte formiddagen til at se nærmere på den lokale China Town, der som så meget andet i Boston, ligger i gåafstand hvis du bor downtown.

Freedom Trail

Freedom Trail er en optegnet rute gennem Boston. Den er markeret med en stribe af røde mursten og tager dig forbi en lang række af de historiske steder i Boston. Steder som var med til at definerer USA som selvstændig nation.

Du har flere muligheder hvis du vil opleve Freedom Trail.

Du kan gå den selv og læse op på stederne eller lytte til fortællinger på en audio tour, som du downloader.

Der er også guidede ture og jeg valgte en der udgik fra Boston Common Visitor Center.

Der er flere udbydere af disse, og fælles for de fleste er, at guiderne klæder sig i tidstypisk påklædning og ”er” en af personerne fra den gang.

Jeg vil ikke anbefale en af disse ture hvis du ikke kan engelsk eller ikke interesserer dig blot en smule for amerikansk historie.

Der er rigtig mange informationer og ikke nemt at skulle gengive det videre på dansk til ex. børn, uden at gå glip af mere info.

Vi startede med at få opridset tiden omkring Bostons grundlæggelse (1634) mens vi stod i Boston Common.
Pludselig lød der nogle store brag som viste sig at være nogle kanoner i parken der blev skudt af.

Ved en tilfældighed var vi på tur lige som Ancient and Honorable Artillery Company havde deres June Day (den første mandag i juni).

Der kom en stor parade igennem byen med soldater fra nu og tilbage til hvordan de så ud i 1634.

Det var ikke en del af vores tour, så gik glip af det meste af paraden, da vores guide snakkede løs, kun afbrudt af salut fra kanonerne og soldater i paraden der afgav skud fra tid til anden.

Fra Boston Common fulgte vi den optegnede rute (lagt med røde sten i fortovet) videre af Freedom Trail.

Granary Burying Ground

Et af de stop der bruges lang tid på, er Granary Burying Ground.

En kirkegård fra 1660, hvor mange af de store historiske figurer gennem tiden er begravet.

Der er 2300 grave, men man mener op mod 5000 mennesker er begravet på det relativt lille stykke jord.

The Tea Party

De næste par stop er Old City Hall og Old South Meeting House.

Det var ved Old South Meeting House at The Boston Tea Party startede og kick-startede nogle af de begivenheder der ledte til uafhængighedskrigen med England.

Der er et museum indenfor som fortæller mere om dette, men der er også et stort Tea Party museum nede ved havnen, hvor sceancen med at hælde te overbord og i havnen, opføres flere gange dagligt.

Old State House I Boston

Old State House er ikke længere i brug (byens nye State House ligger på Beacon Hill og har den gyldne kuppel, som du kan se på mit morgenmadsbillede).

The Old State House er i dag et museum, samt indgang til subway stationen State Street.

Stedet er kendt for mange ting, men også et tragisk kapitel i Bostons historie, da det var lige her The Boston Massacre skete (the incident of King Street).

I 1770 skød britiske soldater ind i en folkemængde og dræbte fem og sårede seks.

En af de store fortalere for uafhængighed fra briterne, John Adams, blev soldaternes advokat (og fik flere af dem frikendt) og John Adams blev senere præsident i USA.

Faneuil Hall

Det sidste stop på denne tour af Freedom Trail med guide, var ved Faneuil Hall. Bygget som et marked, men brugt til mange politiske ting (og benyttes den dag i dag stadig til lokale politiske møder).

Den 4. Juli læses uafhængighedserklæringen højt fra balkonen til minde om den føste oplæsning på samme sted, den 18. Juli 1776.

Freedom Trail slutter ikke her, men er et godt stop inden du går videre på egen hånd.

Faneuil Hall er stadig en stor markedsplads med masser af shops og souvenirbutikker.

Mest imponerende er den food hall der strækker sig ned gennem den midterste af de tre store bygninger der udgør Quincy Market bag ved Faneuil Hall.

Cheers, Sam’s Bar

Udover mad i alle afskygninger, finder du også en Cheers restaurant. En filial af den oprindelige som ligger ved Public Garden (), men for begge gælder at de ikke har nogen relation til tv-serien, andet end at den oprindelige bidrog med inspiration til serien.

Walking tour i Savannah

En walking tour i Savannah kommer selvfølgelig forbi stedet hvor scenen med Forrest Gump på bænken blev optaget. Men Savannah har meget mere historie end Tom Hanks.

Harvard University Tour i Boston

Harvard University i Boston er åben for alle, men bør opleves på en guidet tour for at få alle de interessante detaljer om skolen og de kendte der har gået der.