Roadtrip 2003 – Chicago til Detroit

Sommeren 2003 var mit første rigtige roadtrip år i USA. Turen til USA var ikke kun en roadtrip, men en uges tid foregik på vejen mellem Chicago og Detroit.

Turen blev planlagt sådan at vi kunne opleve 4th of July i Chicago. 4th of July er en af de største festdage i USA og det var en helt utrolig oplevelse at fejre det sammen med (bogstaveligt talt) millioner af andre.

Chicago

Vi startede med 4 dage i Chicago.
Der fik vi set de traditionelle spots: Sears Tower (nu SkyDeck Chicago), The Magnificent Mile, Navy Pier.

Taste of Chicago

I dagene op til 4th of July er der en kæmpe byfest i Grant park: Taste of Chicago.
Taste of Chicago er en fest hvor maden er i fokus. Mere end 50 restauranter har slået boder op hvor man kan købe små retter og få prøvet et hav af forskellige delikatesser, specialiteter og nationaliteter.
Adgangen er gratis og det samme er musikken.

Live koncerter

Da vi var der i 2003 hørte vi (sammen med 30000 andre) Cheryl Crow spille. Der er gratis adgang til koncerterne og der er nogle halv store navne imellem. Kan ikke huske line up fra 2003, men i 2010 spiller bl.a. salt’n’pepa, Los Lobos, Steve Miller Band.

4th of July fyrværkeri

Sammen med en million andre kan man om aftenen den 4. juli se et koloenormt fyrværkeri over Lake Michigan. Kom i god tid for at finde en god plads i parken ned mod søen. Når mørket falder på starter showet. Fyrværkeriet bliver affyret fra pramme ude på søen, så der er godt udsyn for alle.

Roadtrip

Vi hentede vores lejebil i Chicago lufthavn. Det var en Ford Taurus fra Hertz. Lejet via FDM. Det var dyrt (men jeg vidste ikke bedre), så det gør jeg ikke mere. Nu lejer jeg gennem ebiludlejning eller CarTrawler.
Bilen var super til 2 personer (og havde GPS – Hertz NeverLost).

View Larger Map

Første dag på vejen

Der var ikke lagt mange kræfter i planlægningen af turen. Vi vidste hvor vi skulle være nogle dage senere, så vi kørte mest i retning af destinationen fremfor at køre efter oplevelser.
Den første dag på vejen stak vi vest på til Mississippi floden og Clinton, Iowa. Her fortsatte vi ned til Davenport og kørte tilbage ind i Illinois og ind til Bloomington. Der fandt vi et Days Inn og slog lejr for natten. Et typisk motel tæt ved interstaten.

Indianapolis Speedway

På anden dagen kørte vi ind i Indiana til Indianapolis. Her gjorde vi stop ved Indianapolis Speedway.
Helt klart et stop værd hvis man er på de kanter. Et museum gennemgår historien bag den legendariske racerbane og der er godt med gamle racerbiler udstillet. Vi tog også en tur rundt på banen. Dog ikke i egen bil. Man kan komme på en guided bustur rundt på banen.
Den er større end man regner med. Inde i midten af banen ligger 4 golfhuller som hører til den 18-hullers bane (Brickyard Crossing Course)som ligger lige op ad racerbanen. Det er en public golf course, så du kan selv gå en runde og få den oplevelse af Indianapolis Speedway med.

Fra Indianapolis gik turen op til Kalamazoo i Michigan hvor vi gjorde stop for natten.

South Haven og øl i Grand Rapids

Vi skulle overnatte privat i Grand Rapids, MI i nogle dage og havde en aftale om at nå frem sidst på eftermiddagen. Vi havde derfor god tid fra Kalamazoo og kørte ud til Lake Michigan og South Haven og fortsatte op langs kysten.

Ud på eftermiddagen ankom vi til Grand Rapids. Efter en meget stor bøf på grillen tog vi ind til BOB (Big Old Building) og smagte på den lokale øl.

Dagen efter havde jeg en forretningsaftale og eftermiddagen gik med at slappe af og vaske tøj.

Lake Michigan

Den næste dag kørte vi op til et sommerhus oppe ved Ludington. Vi skulle have været ude og sejle på Lake Michigan, men vejret var ikke til det. På vej tilbage til Grand Rapids lærte jeg loven om alkohol i bilen at kende. Det viser sig nemlig, at man ikke må have åben alkohol i bilen (øl, vin mm.). Selvom det kun er passagererne der drikker, så er det ulovligt. Vi skulle hjem og i byen, så jeg synes det var oplagt at lige at nedfælde bagsædet og tage en kold øl fra køletasken mens en anden kørte, men nixen bixen. Det er ikke lovligt.

Detroit

Vores sidste tur med bilen gik fra Grand Rapids til Detroit. Vi skulle videre til Canada og kunne ikke aflevere bilen der, så vi måtte af med den i Detroit.
Detroit er noget af en oplevelse. Det er en af de farligste byer i USA og om aftenen skal man holde sig indenfor et bestemt område downtown for ikke at risikere noget.
Vi afleverede bilen, ved højlys dag, ved byens lufthavn og tog en taxi til Windsor i Canada. På ingen måde byens bedste kvarter vi stod og ventede på en vogn i. Oven i det blev vi også snydt af taxachayfføren. Vi havde fået af vide af centralen at turen ville koste 25$. Da vi satte os ind sagde chaufføren først 50. Vi sagde What!?! OG han gik ned i 40. Alternativet var at vente på en ny, men mens vi havde ventet på denne havde vi set den samme patruljevogn være i aktion 3 gange i samme kryds (bl.a. ved noget der lignede forsøget på en kidnapning) så vi accepterede og kom sikkert til Canada.

Tog til Toronto

Fra Windsor tog vi toget til Toronto. Der boede vi igen privat.

Derfra kørte vi med bus fra Toronto til Niagara og videre fra Niagara til new York med tog.