Grand Canyon North Rim ved solnedgang

Fra våde fødder og vandfald ved Zion National Park til en spetakulær solnedgang ved Grand Canyon North Rim. Og så lykkedes det mig at slå hul i hovedet.

Grand Canyon North Rim og brandmænd

Fra Zion National Park var der nogle timer ned til vores overnatning ved Grand Canyon North Rim. Der er ikke meget på disse kanter og fra indgangen ned til Grand Canyon kører man stort set kun gennem skov, kun afbrudt af nogle enkelte græsmarker med græssende bison.
Der var dog lidt gang i skoven da brandfolk var i gang med opstarten til en kontrolleret afbrænding og der var en svag odor af lejrbål i nogle områder.

Overnatning ved kanten af Grand Canyon

Vi nåede ned til Grand Canyon inden solnedgangen. Det var touch and go mht. en overnatning nede ved North Rim. Det var ikke før 3 uger før afrejse, at jeg var heldig at en hytte blev ledig, så vil man bo helt tæt på kanten, så bestil i god tid. Vi havde ikke en hytte med udsigt, men der var under 100 meter hen til kanten, så det var helt fint.

Restaurant med utrolig view ved Grand Canyon

Ude på kanten ligger hovedhuset hvor der er udkig til Grand Canyon fra den store terasse, inde fra huset (hvis vejret er dårligt) og fra hel restauranten (som var total proppet så vi sprang den over og spiste en hjemmesmurt sandwich).

Solnedgang ved Grand Canyon

Vi fandt et godt sted at fange solnedgangen og nød udsigten de tre kvarter der var godt lys til billederne.

Klik på billedet for fuld størrelse

Hul i hovedet

Da vi tømte bilen for natten, kom der lidt regn, så vi slæbte alt vi kunne. Da jeg skulle af med mit kamera igen, havde jeg fået det viklet så meget ind, at det ramte mig i hovedet. Ikke specielt hårdt, men det var lige præcis metalholderen til den ekssterne flash der ramte mig i panden. Det gjorde ikke ondt, men få sekunder efter dryppede blodet fra en flænge på en lille centimeter. Efter lidt frem og tilbage til receptionen efter plaster, i håbet om at de havde en sommerfugl (hvilket de ikke havde) gjorde jeg et forsøg selv, som endte med et kryds i panden (og derfor jeg har hatten nede i panden på billederne).

Det holdt, men i et kort øjeblik var jeg bange for at det krævede mere (lim eller sting) og med rocker langt til alting havde det været en træls oplevelse at få med.

Annual Pass til nationalparker

Du kan spare penge på adgangen til nationalparkerne ved at købe et annual pass (årskort). Skal du besøge flere nationalparker på din roadtrip, kan udgiften til entre godt løbe op. Skal du rundt på den klassiske roadtrip på vestkysten, inkluderer den ofte 3-4 af de store nationalparker. Det løber op i mere end 100 dollars i entre. Et annual pass koster 80 US dollars (pris i 2024) og giver adgang til mere end nationalparkerne..

En Olympiske tåge

Efter et hurtigt skifte af udlejningsbil gik turen mod Olympic National Park i det nordvestligste

Drive-in biograf i Sacramento

Efter et kort ophold i Old Sacramento, kørte vi ud til vores motel, som lå tæt ved den drive-in biograf vi skulle se en double feature om aftenen.