Snescooter tur i Yellowstone National Park – dag 1

Mødet med en sneklædt Yellowstone National Park på snescooter, er en helt speciel oplevelse.
Det var dét her, jeg var taget til Jackson Hole og Wyoming for: En tre dages snescooter tur inde i Yellowstone National Park.

30. dec, 2013

Klar til snescooter tur i Yellowstone

Inden jeg kunne give den gas i sneen ved de varmekilder og gejsere i Yellowstone, skulle alt det praktiske på plads.

Jeg blev hentet tidligt på hotellet. Havde tjekket ud og afleveret min overskydende bagage i receptionen. Der er kun plads til det mest nødvendige på snescooteren, så resten blev opbevaret på hotellet, hvor jeg også efterlod min lejebil.

Jeg var en af flere der blev samlet op denne morgen og kørt ud til Jackson Hole Snowmobile Tours.

Klargøring til snescooter tour

Her udfyldte jeg de sidste papirer og fik udleveret hjelm og beklædning.

Jeg havde mit eget skitøj på og fik yderligere en termodragt ud over. Jeg skiftede også mine egne vinterstøvler ud med termostøvler. Det er de færreste der selv har tøj til at kunne sidde 8 timer i frostgrader på en snescooter.

Her kan du se en komplet gennemgang af det vintertøj og udstyr jeg havde på.

Der blev serveret en lille morgenmadsbuffet inden vi læssede bilen og kørte nord på mod Yellowstone National Park.

Turen op til Yellowstone National Park

Der kommer ikke så mange turister i egen bil nord for Jackson Hole på denne årstid. Du kan nemlig ikke selv køre ind i Yellowstone.
Derfor er vejene ikke så farbare som længere sydpå, så skal du herop, skal du sørge for at have styr på alle vinterreglerne.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-1

Yellowstone National Park lukker for adgang i midten af oktober og åbner igen til april/maj.

I al den tid er der kun begrænset adgang til parken på autoriserede ture på enten snescooter eller bæltekøretøjer (kommer der billeder af) eller på langrendski og snesko.

Der kommer altså ikke så mange mennesker i parken som resten af året, hvorfor du skal være tidligt ude, hvis du skal med på en tur ind i parken. Jeg bookede i august, og var lige på vippen til ikke at komme afsted.
De færre mennesker og ingen snerydning, er for at skåne naturen og dyrene på denne årstid.

Der falder 4-10 meter sne i Yellowstone afhængig af sted, så kun de store veje bliver prepereret til kørsel med snescooter og bæltekøretøjer.

Introduktion til snescooteren

Kort før man ikke kan komme længere i bil, lå der en stor parkeringsplads med hundredevis af snescootere.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-2

Her fandt vores guide de maskiner frem, vi skulle gøre det ud for vores transport de næste tre dage.
Mens han gjorde det, var det muligt at få varmen og tage et bio-break på Flagg Ranch, som er sidste non-nationalpark stop inden Yellowstones South Entrance.

Her så vi også det første af mange af de bæltekøretøjer, der kører gæster ind i parken på denne årstid.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-3

Da alle havde fået pakket deres scooter, forklarede vores guide, Mike, alt om at køre snescooteren, hvordan vi skulle forholde os ved diverse situationer, hastigheder, hensyn mm.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-4

Det er ikke så svært når man først kommer i gang.

Vi var ti personer fordelt på 8 scootere. Vores guide var fra Wyoming, en fra Florida, to fra Texas og en familie på fem fra Georgia.

Et vinterklædt Yellowstone National Park

Da alle var klar, kørte vi det første stykke fra parkeringspladsen op til den sydlige indgang ved Yellowstone.

Her var der mulighed for et af de klassiske billeder i parken – dog i en lidt anden mundering end de fleste får taget billedet i – samt kigge lidt på naturen og rette lidt til på scooteren.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-5

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-6

Derefter fulgte en længere sektion op til West Thumb Geyser Basin.

Geyser Basin i Yellowstone National Park

Jeg har været i Yellowstone om sommeren og kan huske flere af stederne, da de gjorde stort indtryk.
At opleve de samme steder om vinteren er en helt anden oplevelse. Det sneklædte landskab og frostklare luft er en kæmpe kontrast til den varme damp, de varme kilder og snefri pletter rundt om på jorden.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-7

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-8

Vores guide kan ikke kun køre snescooter, men ved også en del om området. Det er faktisk en del af alles guiders uddannelse, og de kommer på opfrisker kurser en gang om året.

Så stoppene er ikke blot kodak-moments, men mulighed for at lære noget.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-10

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-11

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-12

Klik for stort billede.

Klik for stort billede.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-14

Er der spørgsmål de ikke lige kan svare på, finder de ud af det i løbet af dagen. Enten når vi støder på andre guides, eller hos de Park Rangers vi også møder på turen.

Ved West Thumb Geyser Basin havde vi også vores første rigtig møde med dyrelivet. Det var ikke en ulv men en coyote. Der er rig mulighed for at se dyreliv i Yellowstone National Park og dette var blot begyndelsen.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-9

Frokost i varmestuen

Fra West Thumb Geyser kørte vi langs Yellowstone Lake op til Fishing Bridge. Her var det tid til frokost i en af de Warming Huts der er i brug i parken på denne årstid.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-15

En tre dages snescooter tur i Yellowstone koster en del, men inkluderet i prisen er bl.a. forplejning, så frokosten ventede på os.

Af alle de måltider der ventede os på turen, var dette det mes primitive, med en sandwich og grønt, ost, frugt, kage og vand/sodavand. Der var også en kæmpe pose slik man kunne dykke i (man bruger nogle kalorier i kulden).

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-17

Der var tændt godt op i brændeovnen og det var rart at få åbnet op for nogle af de mange lag tøj man har på.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-16

Kølig toilettur

Efter frokosten var der mulighed for at benyttet toilettet inde turen gik videre.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-18

Det var et af dem uden træk og slip. Fordelen ved at bruge dem om vinteren i minusgrader er, at de ikke lugter.

Ulempen er, at der kommer meget koldt luft op nede fra.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-19

Sulphur Caldron i Yellowstone National Park

Efter lidt mere kørsel, gjorde vi kort holdt ved Mud Volcano og Sulphur Caldron. Man bliver aldrig træt af kontrasten og selvom vejret ikke var super, bidrog de mørke skyer blot, til en mere dramatisk oplevelse.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-20

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-21

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-22

Yellowstone Grand Canyon med sne på

Den største attraktion for dagen var The Grand Canyon of the Yellowstone. Det er den ikoniske gule canyon, som har givet nationalparkens dens navn.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-23

Igen gør sneen det til en helt anden oplevelse end sidst jeg var her.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-24

Det store vandfald fryser ikke helt til, men der kommer en stor iskappe på, hvor vandet løber bagved. Om foråret når tøvejret kommer, brækker iskappen af. Det sker ofte med så store brag og smæld, at det kan høres mange kilometer væk og langt uden for parken.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-25

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-26

Mod Mammoth Hot Springs

På vej videre nord på i parken stoppede vi ved Roaring Mountain. Det blev vores sidste stop for dagen på vej mod udgangen ved Mammoth Hot Springs.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-27

Der bliver tidligere mørkt på denne årstid og de tunge skyer hjalp ikke, så det sidste stykke var ikke så scenic, men stadig lyst nok til at køre.

Klik for stort billede.

Klik for stort billede.

Snescooter uden sne

Efter Mammoth Hot Spring kom vi ud på nogle strækninger som satte vores evner lidt på prøve.

Der kommer ikke så meget sne her, så der var bare pletter. Når der ikke er noget sne, er det svært at styre, så nedkørslerne var en udfordring. Flere steder var der lagt flis ud, for at afhjælpe situationen, men når der kun var asfalt, var der ikke noget at gøre.

Overnatning og middag i Gardiner, Montana

Vi sluttede dagen ved en lille parkeringsplads udenfor Gardiner, MT, hvor vi parkerede vores snescootere og løsnede vores bagage. Havde været en dag uden så megen nedbør, men havde sørget for en vandtæt taske til min bagage, så jeg ikke skulle rode med en affaldssæk. Havde også kun pakket det mest nødvendige, så jeg kunne nøjes med en lille taske, som kunne sættes rigtig godt fast.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-29

Vi blev kørt i minibus ind til et Best Western, hvor vi skulle overnatte.

Efter vi var tjekket ind, mødtes vi i baren og fik en øl ovenpå dagens strabadser og nød en god bøf i restauranten.

yellowstone_snowmobile_day1_roadtrip_2013-30

Det var første gang vi rigtig havde tid til at lære hinanden bedre at kende og det er altid interessant at møde amerikanere under mere casual forhold og finde ud af ting om hinanden.

Efter maden hang jeg ud i baren med vores guide og hørte røverhistorier fra de lokale og andre guides.

Restriktionerne for adgang til Yellowstone med gæster og mindre støjende snescootere irriterede tydeligt guiderne.

Vi kunne køre 50 km/t på de snescootere vi kørte på. Langt under hvad en snescooter normalt kan køre.
Nye regler ville betyde, at der skulle bruges endnu støjsvagere snescootere, som kun kan køre 35-40 km/t.
Det kan bl.a. få store konsekvenser for en tre dages tur, da man ikke kan nå så langt om dagen.

Min snescootertur i Yellowstone Nationalpark

Her kan du læse om mine oplevelser på snescooter i Yellowstone National Park henover nytår 2013/2014.

Dag 1 – Opsamling, udstyr, første dag i sneen.
Dag 2 – Jagt på dyreoplevelser, dårligt vejr, nytårsaften
Dag 3 – Godt vejr, masser af damp, gejsere og Old Faithful.

Dag 3 har detaljer om, hvad turen kostede mm.

Min påklædning på snescooter turen.

Tags: , , ,

About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året. Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA. God fornøjelse. Se mere om hvem jeg er.

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje i Denver.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA? Billig overnatning i New York
Billig Overnatning i Los Angeles
Billig overnatning i Miami
Billig overnatning i San Francisco

Her kan du finde overnatning i: Chicago, Las Vegas.

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....

Top