Centrosaurus Quarry Hike i Dinosaur Provincial Park

Canadian Badlands er både foranderlig og imponerende, specielt når du kommer tæt på. Der gemmer sig også en masse dinosaur fossiler i området, og denne hike bragte os tæt på 300 døde dinosaurer.

20. sep, 2014

Dinosaur i Canadian Badlands

Det var ikke kun pga muligheden for at prøve Glamping, at turen var gået til Dinosaur Provincial Park.

Canadian Badlands er ground zero for dinosaur fossiler i Canada og området gemmer på en utrolig historie i undergrunden.

Vi var startet ved Royal Tyrrell Museum dagen før, hvor vi så de færdigudgravede i udstillingerne.

Nu var det tid til at se nærmere på, hvor de kommer fra.

Centrosaurus Quarry Hike

For at komme helt tæt på og få historie og viden oveni, havde jeg fundet frem til de guidede ture i Dinosaur Provincial Park og dermed årsagen til vores overnatning i området.

Turen er en lille køretur ud i det område du ikke selv må køre i, og så en hike ud i området til en eksempel-udgravning.

Centrosaurus Quarry Hike starter ved Dinosaur Provincial Park Visitor Center, hvor vi blev hentet i en lille bus og en ivrig guide.

Efter en lille køretur fik vi den store introduktion ved bussen inden gåturen gennem terrænet startede.

Vi havde set noget af det utrolige og varierede landskab dagen før, men at gå mellem de forskellige og farverige formationer, hvoraf nogle kaldes Hoodoos, var en super oplevelse.

Turen er på 2.5 timer, hvoraf det meste foregår ude i det fri.
Der var derfor et godt stykke ud i landskabet, inden vi nåede til det alle var kommet for, nemlig dinosaurerne.

Det var dog ikke en kedelig tur.

Landskabet var billedeskønt og vores guide gjorde flere stop og forklarede geologien og landskabet, så vi bedre forstod hvor vi var og hvad vi gik i – og dets sammenhæng med dinosaurerne.

Dinosauer udgravning

Hiken gennem landskabet førte ud til en udgravning af dinosaur fossiler.

Fossilerne er ægte nok, men de graver ikke på denne mere. I dag bruges den til at fortælle ud fra om hvordan en udgravning af fossiler foregår.

En lille del er overdækket, så man kan vise det frem i al slags vejr, men de tydelige fossiler på jorden var ikke de enste i området.

Faktisk var der nogle store dinosaur fossiler lige uden for det afmærkede område.

Efter en detaljeret gennemgang af hvordan en udgravning foregår samt en masse info om stedets historie og geologi mm. blev vi sluppet løs, til selv at gå på opdagelse.

Der er to ting at se på: Det evigt foranderlige landskab og en masse fossiler.

Klik for stort billede

Medmindre du gik på rene klipper, så var der en stor sandsynlighed for, at du jokkede på fossiler, så det var anbefalet at kigge sig godt for.

Området flød med fossiler og jo mere du kiggede, jo mere fik man øje på.

Hvad der lignede en anden farve jord på afstand, var i virkeligheden knuste fossiler.

Der var mange. Rigtig mange.

300 døde dinosaure

Arkæologerne estimerede at der er fossiler fra ca 300 dinosaurer i området. Alle den samme type: Centrosaurus. Den der ligner et næsehorn. Knap to meter lang og op mod tre tons.

Man ved at de mange dinosaurer døde ca på samme tid, men ikke præcis hvorfor.
Dog regner man med, at det ikke er en speciel unormal ting og de fleste er enige om, at det var en normal ting, som man ser lignende tilfælde af den dag i dag i naturen.

Det var flokdyr og en pludselig oversvømmelse kan have drukket dem og skyllet dem det samme sted hen eller have ændret landskabet så de blev fanget på et lille område uden mulighed for at komme væk, og så er død af sult på sigt.

Eksempler på dette ses også den dag i dag, hvor en flok gnuer eller andet kan bliveskyllet væk i en flod.

Centrosaurus er blot en af 35 forskellige dinosaurer man har fundet fossiler af i Dinosaur Provincial Park, men denne samling af de mange centrosurus fossiler er unik for parken.

Dinosaur Provincial Park og centrosaurus tour

Her kan du finde mere info om de forskellige ture du kan komme på i Dinosaur Provincial Park.

Tags: , , , ,

About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året.Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA.God fornøjelse. Se mere om hvem jeg er.

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje i Denver.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA? Billig overnatning i New York
Billig Overnatning i Los Angeles
Billig overnatning i Miami
Billig overnatning i San Francisco

Her kan du finde overnatning i: Chicago, Las Vegas.

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....