Little River Canyon i Alabama

Little River Canyon er must-see natur I det nordlige Alabama. Jeg fik det oplevet på en tur fra Huntsville til Mobile, AL.

7 maj, 2017

En omvej fra Huntsville til Mobile, AL

Efter nogle dage i Huntsville, havde jeg planlagt 3 overnatninger i Mobile, Alabama. Det var en arrangeret tur med tre andre + arrangør, som jeg skulle mødes med om aftenen på en restaurant i Mobile. Der ventede derfor en tur på knap 600 km fra Huntsville ned til Mobile ved den mexicanske golf.

Jeg kørte dog ikke den mest direkte vej derned, da jeg havde fundet en naturoplevelse jeg ikke kunne ignorere: Little River Canyon.

Alabama kan synes flad og kedelig, men nord for Birmingham er der bakker og dramatisk natur flere steder. Bl.a. vandfald, som ex. Noccalula Falls.

Little River Canyon National Preserve

Da jeg besøgte Noccalula Falls et par dage tidligere havde jeg desværre ikke tiden til at se nærmere på området. Jeg tog derfor revanche denne dag ved at køre fra Huntsville tidligt, for at have tid til lidt af en omvej på min tur ned til Mobile.

Denne dag havde jeg kun tid til at se Little River Canyon som de fleste gør, nemlig langs kanten og ved det store vandfald.

Min tur startede i den nordlige ende ved Little River Canyon Falls Park. Her kan du komme nogenlunde tæt på det store vandfald og opleve det oppe fra landevejen eller nede i vandkanten.

Little River Canyon Rim Parkway er en snørklet vej der bugter sig langs kanten. På den er der flere stop hvor du kan komme helt ud til kanten af Little River Canyon og nyde en udsigt du ikke finder andre steder i Alabama. Der er også flere mindre vandfald du enten kan se eller hike til.

Den smalle, snørklede vej har en enkelt strækning hvor du skal være ekstra opmærksom. En stor klippe har fået lov at blive stående, så vejen deler sig i to. Det er et yndet stop, men der er ikke rigtig plads til de mange biler der holder ind. Så pas på – og ikke mindst fodgængere der er steget ud for at tage billeder.

Turen ned til Mobile, AL

Fordi jeg havde en aftale i Mobile, var jeg nødt til at forlade de skønne snoede landeveje og køre resten af turen på interstates.

Syd for Birmingham holdt jeg en kort frokostpause på Heaton Pecan Farm. Et skønt ikke-kæde-sted med masser af krims-krams til turisterne. Den store tekst på taget snød lidt, da der ikke var helt så meget pecan at købe sig fattig i. Ikke som Peach Park et par dage før et andet sted i Alabama.

Mobile, Alabama

Med en lille omvej på knap 100 km ud forbi Little River Canyon, havde jeg tilbagelagt knap 700 km denne dag på turen fra Huntsville ned til Mobile.
Kort før Mobile fra nord, krydser du et stort vådområde. Her synes lav-broen du kører på at fortsætte for evigt, hvilket gør en egentlig bro endnu mere imponerende i landskabet.

Mobile, AL er en mindre by med knap 200.000 indbyggere. Det har dog ikke mindsket byens trang til at se større ud. De høje huse kan ses på lang afstand men Mobile er ikke en kedelig omgang stål og glas. Dens historie går tilbage til 1702 og de næste par dage gik bl.a. med at lære mere om byens historie.

Se indlæggets rute

Her kan du se den rute jeg kørte i beskrivelsen ovenfor.

Hemmingways hus i Key West

Hemmingway sætte kraftige spor i Key West, på trods af et kort ophold. Hemmingways hus er et besøg værd. Også hvis du ikke kender hans bøger.