Vandfald og Columbia Icefield gletcher i Jasper National Park

Columbia Icefileds Glacier er kun en kort bustur væk i Jasper Nationale Park. For nogle vil busturen måske endda være federe end at stå på en gletcher.

15 sep, 2014

Kølig morgen i Jasper

Vi vågnede til 3 graders varme i Jasper. Vi kunne se på vejrapp’en at det ville blive varmere i løbet af dagen, men sørg for at tage tøj med til lidt af hvert hvis du skal besøge The Canadian Rockies. Ikke kun hvis turen går der til i september, men generelt.
Jasper og Banff ligger i højden i bjergene så dels er der lidt køligere og dels er vejret omskiftelig.

Vi var forberedt på de 3 grader og vidste dagen ville bruge os endnu højere op, og muligvis til endnu køligere områder (ihvertfald var der garanti for sne og is).

Iøvrigt havde lejebilen (Jeep Grand Cherokee) varme i rattet og sæderne, så en morgenkold bil var ikke noget problem. Lejebiler i USA har generelt et højt udstyrsniveau. Her kan du se hvad du kan forvente af hestkræfter og udstyr i din lejebil.

Kort rute, lang dag

Målet for dagen lå 230 km væk ved Lake Louise. Jeg ved mange planlægger deres roadtrip med et større dagligt gennemsnit, men de fleste glemmer, at ting tager længere tid end man regner med.

Vi havde en håndfuld stop denne dag, og de 230 kilometer tog hele dagen. Her kan du se mere om, hvor lang tid ting i virkeligheden tager på din roadtrip.

Athabasca Falls

Dagens rute gik syd på fra Jasper ad highway 93 som også er kendt som Icefields Parkway.

Der er flere stop på ruten end vi kunne nå på en dag, så nøjedes med dem der lå i “vejkanten”.

Det første stop syd for Jasper var Athabasca Falls.

Modsat Wells Gray Provincial Park tidligere på turen var det ikke et majestætisk vandfald med stor højde.

Det der gør Athabasca Falls værd at stoppe ved, er den geologi der går igen fra Maligne Canyon hvor vandets hvirvler ned gennem slugter og kløfter under dig.

Det kan være svært at knipse nogle gode billeder der, uden at skulle uden for stierne og lidt tættere på kanten end de fleste måske har lyst til.

Truen videre gik gennem det evig idylliske landskab og når der ikke var noget at stoppe efter kunne man altid prøve at fange et godt motiv i sidespejlet. En øvelse jeg ved mange også ynder at gøre, og jeg har selv en god samling fra mange af mine roadtrips.

Sunwapta Falls

Dagens andet vandfald var Sunwapta Falls.

Et mere klassiske vandfald og mere tilgængeligt end Athabasca Falls.

Selvom der ikke er så meget højde på, er det imponerende at stå tæt ved kanten og høre vandets susen.

Columbia Icefield og Athabasca Glacier

Det største stop for dagen var Columbia Icefields.

Når du nærmer dig, er du ikke i tvivl om, at du er på vej ind i et lidt andet område end resten af Jasper. Du er ved foden af nogle dramatiske og sneklædte bjerge og vejen går op mellem dem mod Columbia Icefileds.

Columbia Icefields er et gletcherområde på 325 km2 i 100 til 365 meters tykkelse.

Det kan være svært at forholde sig til på afstand.

Modsat mange andre gletchere i området er det muligt at komme op på Athabasca gletcheren, som er en af del af Columbia Icefileds. Og det er endda nogelunde nemt, da det foregår i bus.

En tur op på gletcheren stater ved Columbia Icefields Discovery Centre.

Der kører flere busser, men stedet er godt besøgt, så for at være sikker, anbefales det du bestiller på forhånd.

Vi var der sidst på sæsonen og havde ikke booket på forhånd, så ventede kun en halv times tid på at komme afsted.

Turen op på gletcheren foregår i to dele.

Først en almindelig bus fra Discovery Centre over på den anden side af vejen og et stykke ind mod gletcheren.

Derinde skiftes der til en helt anden type bus (en Terra Bus), som i sig selv er turen værd. Et monster af en bus med 1.5 meter høje dæk der kan køre ekstremt stejlt og forcere gletcheren på de store dæk.

Buschaufføren fungere som guide på turen og fortæller (selvfølgelig) også om den ekstreme bus samt en stejl strækning af vejen der er 32,5 grader. Du finder lignende stejlhed i enkelte steder i San Francisco, men her foregår det i en kæmpe bus to meter over jorden.

Det er en kort køretur op på isen, hvorefter du kan gå ud på gletcheren og se (og føle) nærmere på den i 20 minutter.

Der løber smeltevand oppe på gletcheren som du kan drikke af, eller fylde en dunk. Du skulle være sikkert nok. Jeg drak af det, og oplevede ikke nogen problemer.

Klik på billedet for fuld størrelse

Glacier Skywalk

Siden jeg var der i 2014, er busturen ændret således, at man ikke køres tilbage men videre til Glacier Skywalk.
Det er et udkigspunkt som inkludere en glas skywalk, hvor du går ud over kløften på en bro af glas, inklusiv gulvet, så du kan se alt omkring dig.

Den var også åben i 2014, men vi købte den ikke til dengang. Nu er den inklusiv i billetten op på gletcheren.

Hvis du ikke vil betale for en bus tur, kan du gå lidt tættere på gletcheren fra Discovery Centre. Du kommer dog ikke til at kunne røre ved gletcheren, da den ligger et godt stykke længere væk end stien går.

Frokost ved gletcheren

Inden turen gik videre af Icefields Parkway mod Lake Louise, var det tid til en sen frokost med en af turens bedste udsigter over mod Athabasca gletcheren, de høje Canadain Rockies og Columbia Icerfields.

Mere om Columbia Icefields

Et besøg på Athabasca gletcheren og Columbia Icefields er sæsonbestemt. Hovedvejen gennem området kan være lukket om vinteren og turerne op på gletcheren kører kun fra maj til oktober (hvor yderdatoerne er mere vejrafhængige).

Gletcher og Skywalk er inkluderet i samme billet. Skal du både på cruise på Maligne Lake og forbi Columbia Icefields, er der kombi billetter til det også.

Tags: , , ,

About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året. Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA. God fornøjelse. Se mere om hvem jeg er.

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje i Denver.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA?
Billig overnatning i New York
Billig Overnatning i Los Angeles
Billig overnatning i Miami
Billig overnatning i San Francisco
Billig overnatning i Las Vegas
Billig overnatning i Chicago

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....

Top