Prøvetime som pilot ved Calgary

Målet var ikke at blive pilot, men at se tingene lidt fra oven. Og så er en prøvetime i fly på en roadtrip nu krydset af listen.

18 sep, 2014

Ud at flyve i Canada

Dette er ikke en speciel amerikansk/canadisk oplevelse, men qua at flyvning blandt private er mere udbredt på disse kanter pga de store afstande (og billigere certificeringer og ikke mindst fly) så var det oplagt at prøve.

Jeg har ikke ambitioner om at forfølge et certifikat til at flyve en maskine i ny og næ, men har længe haft det på listen over noget jeg vil krydse af på en roadtrip. Det samme gælder et faldskærmsudspring (kommer nok en dag).

Jeg havde fundet en lille lufthavn uden for Calgary med mulighed for at komme op i et mindre fly og overtage styringen samt lære lidt om meget af det der indgår i at flyve rundt i sit eget fly.

Som med så mange andre af mine oplevelser, så får jeg idéer og googler så efter det.
At finde en lufthavn med prøvetime i et fly er ikke svært i USA og Canada, og jeg gik med den lufthavn der passede ind i mit program.

Registrering og ground check

Jeg bestilte og betalte online og mødte op i lufthavnen.
En lille lufthavn med en masse privatfly (de fleste et og to motorers propelfly men også nogle jet imellem).

Jeg blev registreret og udfyldte nogle papirer. Ikke mindst den sædvanlige om at uheld, skader (og evt. død) var på eget ansvar. Ikke meget anderledes fra de ATV og jetski ture jeg har været på.

Da det var min tur kom en instruktør og hentede mig og fulgte mig ud til hans fly.

Her gennemgik vi en normal procedure af alle de ting du tjekker udenpå flyet, før du kan sætte dig ind for at flyve.
Han var god til at fortælle om alle tingene og ikke blot sige at x, y eller z så fint ud.

Inde i cockpittet (lidt overdrevet at kalde det for det, når det er en så lille maskine) gennemgik han de vigtigste instrumenter og pluggede mig ind i flyet radioanlæg.

Taxi og take-off

Så var det tid til at taxi ud til startbanen og han startede flyet.

Det første stykke af køreturen ud til startbanen var han i kontrol, men lod mig prøve nogle sving på vejen.
Her lærte jeg at den del foregår med fødderne, så jeg sad med hænderne i skødet og styrede flyet ud til start.

Take-off stod han for.

Udover at det foregik i en meget mindre maskine end jeg ellers har prøvet at flyve i, så var oplevelsen lidt den samme.
Acceleration og derefter take-off.
Dog ikke så stejlt i starten som et stort passagerfly.

Da vi var kommet en kilometers penge op og var styret ud mod et område hvor primært privatfly af denne størrelse fløj, var det tid til jeg overtog.

Han bad mig holde øje med et par instrumenter og forklarede hvordan retning og højde fungerede med henholdsvis pedaler og styrepinden.

Min tur til at flyve

Herefter slap han og flyet var nu i min kontrol.
Han bad mig skifte retning og højde for at sikre sig jeg havde forstået.
Det gik uden problemer og så var han tilfreds.
Nærmest som refleks begyndte han med small talk og spurgte ind til Danmark mm.

Jeg havde lige fået styretøjet til et fly, så svarede ikke så hurtigt som ellers, da jeg skulle holde øje med to instrumenter som fortalte mig om jeg holdt mig hvor jeg skulle. Ikke stresset, men skulle lige vænne mig til det.

Ind imellem vores snak om Danmark mm. udpegede han ting i horisonten og på jorden.

Vi kunne se The Canadian Rockies et stykke væk og under os strakte et grønt kuperet landskab sig til horisonten med få veje på kryds og tværs.

Legeplads for de rige og kendte

I vores snak lærte jeg, at den lille lufthavn blev benyttet af flere kendte og rige som har ferieboliger i området eller kommer op for at stå på ski om vinteren eller fiske om sommeren mm.
Bl.a Angelina Jolie, som selv har certifikat og et fly stående hun bruger når hun besøger.

Min instruktør udpegede også et nybyggeri af et kæmpe mansion som så ud til at få 9 garager. Han vidste ikke hvem der stod bag, men det så ikke billigt ud.

Ind mellem de forskellige emner vi snakkede om, tilføjede han et ny retning eller højde jeg skulle justerer flyet til.

Landing

Efter en god halv time i luften, havde han linet mig op til lufthavnen og et par kilometer ude tog han over og lagde an til landing.

Da de to styrepinden og pedaler er forbundet, sad jeg med hænderne i skødet på første række og oplevede hvordan en landing foregår.
Der blev drejet, trykket og justeret på flere knapper og snakket over radioen en gang imellem.

Langsomt kom landingsbanen nærmere og vi landede fløjlsblødt og taxiede af banen mod holdepladsen tæt ved hvor vi startede.

Prisen for turen inkluderede en ekstra passager, som sidder på bagsædet og bl.a kan tage billeder mens du koncentrere dig om at flyve.

Tags: , ,

About the Author

Jeg er ekspert i rejser til USA & Canada. Jeg har kørt titusindvis af miles i udlejningsbiler i USA & Canada. Overnattet i 48 forskellige stater i USA (målet er alle 50) og 5 provinser i Canada og set de helt store og helt små seværdigheder. Holdt 4th of July i Chicago, Nytår i New York , Austin, TX og Key West. Været til verdens største musik festival i Milwaukee og kørt Route 66 fra Chicago til LA. Kørt sportsvogn fra Miami til Key West, fløjet varmluftballon i Rocky Mountains, været til Speedweek i Bonneville og prøvet cowboy action shooting i Texas. Min første tur til USA var i 1999. Siden 2003 har jeg været der mindst en gang om året.Her på siden deler jeg ud af min erfaring og mine oplevelser fra USA. Der er også er en samling praktiske råd som alle bygger på egen eller andres erfaringer med rejse i USA.God fornøjelse. Se mere om hvem jeg er.

2 Enlightened Replies

Trackback  •  Comments RSS

  1. Søren says:

    Hvad kostede sådan en tur.

Vigtigt!

Inden du stiller et spørgsmål om din planlægning, flybillet, billeje, roadtriprute, overnatning mm., så læs disse sider grundigt igennem først.

Planlægning

Turen går til USA
Huskeliste til din roadtrip
ESTA - undgå at blive snydt
Flybilletten til USA
Data og taletidskort på mobil

Rejsegarantifonden

Se dit sikkerhedsnet hos Rejsegarantifonden

Billeje

Billeje i USA
Billeje i Californien.
Billeje i San Francisco.
Billeje i Los Angeles.
Billeje i New York.
Billeje i Chicago.
Billeje i Florida.
Billeje i Miami.
Billeje i Denver.
Billeje til krydstogt i Florida.
Lej en cabriolet i USA
Aldersgrænse ved billeje i USA
Ekstra Chauffør ved billeje i USA
Forsikring og fee på billeje
Envejsgebyr på billeje i USA
Bagageplads i lejebiler
GPS

Ruten til din roadtrip

Køreturen i USA
Din roadtrip tager længere tid end du regner med
Hjælp til ruter i USA
Den klassiske roadtrip på vestkysten
Route 66

Overnatning

Info om overnatning i USA
Hvad koster en overnatning i USA? Billig overnatning i New York
Billig Overnatning i Los Angeles
Billig overnatning i Miami
Billig overnatning i San Francisco

Her kan du finde overnatning i: Chicago, Las Vegas.

Hvad koster en roadtrip i USA

Hvad er budgettet for en roadtrip i USA?
Se prisen på min roadtrip i 2013

Læs også de tidligere spørgsmål og svar. Jeg ved der er en del, men det kan i mange tilfælde svare på dit spørgsmål og spare dig for ventetid på et svar fra mig eller andre.

Bemærk!

Hvis dit spørgsmål omhandler en rejse lidt ude i fremtiden, så vil spørgsmålet ikke blive besvaret med det samme. Der kan godt gå dage eller uger inden du får svar.

Post a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

X

Jeg er vild med at hjælpe!

Når du spørger, så svarer jeg, men glem ikke al den information du allerede kan finde her på siden. Har du ikke allerede søgt efter svar på dit spørgsmål, så prøv. Det kan være du slipper for at vente på mit svar.

Vent venligst ....

Top