København via Frankfurt til Houston

Turen fra København til Houston via Frankfurt foregik med Lufthansa. Det var economy class ombord på Airbus 380 – dobbeltdækkerflyet.

12. aug, 2017

Tidlig morgen i Københavns lufthavn

Som det ofte er, når du ikke flyver direkte fra Danmark til USA, så skal du tidligt afsted med dit fly fra Danmark.

Denne dag, som var starten på to ugers roadtrip, var ingen undtagelse. Jeg startede dagen med en taxa kl 05:00. Heldigvis er der ikke megen trafik på den tid af dagen, så det tog kun 12 minutter at komme ud til Københavns lufthavn.

Tjek ind gik fint i selvbetjeningsautomaterne, men måtte bruge 30 minutter på at komme af med bagage pga kø.

Ventetiden i sikkerhedtjekket var på 12 minutter da jeg startede på køen til bagage, men den var nede på på 5 min da vi kom der til.

Da første del af turen gik fra Danmark til Tyskland (Frankfurt) var der ikke em ekstra paskontrol på vej ud til gaten, ej heller et random sikkerhedstjek ude ved gaten.

Mellemlanding i Frankfurt

Der var 1 time og 40 minutter til at skifte fly i Frankfurt. Det er fint med tid i de fleste europæiske lufthavne – Amsterdam, Paris, Frankfurt. Du skal dog regne med ekstra tid hvis du flyver via London. Det skyldes de har et ekstra regulært sikkerhedstjek (og ofte en lang kø).

I Frankfurt var der ikke så meget personale til at tjekke pas, så det tog 15 minutter at komme igennem. Noget af det længste jeg har ventet i en Europæisk lufthavn.

Ved paskontrollen i Frankfurt blev jeg udvalgt til et ekstra sikkerhedstjek. Det er det samme du kan opleve ved gaten i København, hvor din håndbagage tjekkes en ekstra gang.

Efter paskontrollen var der stadig 1 time og 10 minutter til afgang.

Med Airbus 380 til Houston

Turen videre fra Frankfurt til Houston foregik med Lufthansas Airbus 380. Det kæmpe dobbeltdækker fly.

Inden boarding tog jeg billeder af pas, adresse på første overnatning samt af boardingkortet. Det gør jeg så jeg har alle informationerne på min telefon, så de er nemmere at finde, når jeg skal udfylde det tolddokument der blev udleveret på flyveturen.

Economy Calss på Lufthansa

Turen fra Frankfurt til Houston foregik på Economy Class. Jeg har fløjet Economy Class hos en lang række flyselskaber, og oplever ikke den store forskel.

På trods af det store fly, var der ikke ekstra plads på rækkerne på Economy Class sammenlignet med andre flytyper.

Immigration i Houston

Vi kom en time forsinket ud af Frankfurt, som ikke blev indhentet, så ankom en time senere end planlagt i Houston.

Ikke et problem for os, da vi ikke skulle videre. Blot igennem immigration og ud og hente lejebil.

Skal du videre med et andre fly efter immigration, vil jeg anbefale du minimum afsætter to timer til immigration og skifte fly. Immigration er en ukendt størrelse og kan godt bruge meget af den buffer som to timer normalt ville være ved et flysskifte.

Der er selvbetjeningsmaskiner, som speeder processen lidt op, og i alt tog immigration fra selvbetjening til jeg var igennem 10 minutter. Dog kom jeg igennem den korte kø, hvor andre blev sendt til en længere kø.

Efter immigration fandt vi vores bagage og gik ud mod bus til car rental.

Flere mellemlandinger og immigration

Jeg har fløjet med en lang række flyselskaber ud af København til USA. Enkelte gange har turen været direkte, men de fleste har inkluderet en mellemlanding. Her kan du læse flere fortællinger om afrejse, mellemlandinger og immigration.

Forbavsende let tur til Chicago

Det var en forbavsende let tur til Chicago. Selv med terminal-skift og kø, kø og kø gik det over al forventning. Og så har jeg aldrig fået så få spørgsmål i immigration.