Forbavsende let tur til Chicago

Det var en forbavsende let tur til Chicago. Selv med terminal-skift og kø, kø og kø gik det over al forventning. Og så har jeg aldrig fået så få spørgsmål i immigration.

Tidligt op og afsted

Vækkeuret var sat til 5:30 og taxien kom før tid kl 5:55. Uden trafik og en tung speederfod tog det godt 10 minutter ud til lufthavnen. Flyet var kl 7:55, men CPH kan være travl på denne tid så vi tog ingen chancer og var der i god tid.
Til vores store overraskelse var der ikke et øje. Ingen kø ved check-in hos British Airways Vi havde alt papirarbejdet i orden (ESTA og første overnatning) og flyet var kun halvt fyldt, så vi blev fordelt med let hånd så alle fik masser af plads. 5 minutter efter var vi ved sikkerhedskontrollen. Der stod sikkerhedsfolkene nærmest som gadesælgere og gjorde sig til for at få lidt arbejde. Lutter smil og godt humør.

Med masser af tid og en konstatering af, at der heller ikke ved paskontrollen til vores første fly (vi fløj via Heathrow så man skal igennem paskontrollen inde i lufthavnen) var nogen kø, fandt vi en friskpresset juice i en café og en sofa med kig til flyenes holdeplads ved de forskellige gates og kunne se de første fly som lettede i morgendisen

Ingen kø ved paskontrollen og 100 meter til gate C23. Da der ikke var så mange der skulle med flyet gik check-in ved gaten også nemt og hurtigt. Faktisk så hurtigt at vi kunne roll back from gate 10 minutter før tid.

Skifte terminal i Heathrow

I alt betød den nemme proces i Københavns lufthavn at vi ankom 25 minutter før tid til Heathrows Terminal 5.
Fra T5 skulle vi skifte til T3 da vi skulle videre med American Airlines. Havde læst og printet en guide på Heathrows hjemmeside og fik endnu en ved check-in i København plus en mundtlig forklaring. Vi kunne læse man kunne forvente det kunne tage op til 120 minutter alt i alt.
Man tager en bus fra T5 til T3. Det tog godt 10 minutter. Dernæst skal man igennem sikkerhedskontrollen. Det er kun for transfer passagerer så dels er folk bekendt med proceduren nu (da de jo lige har været igennem en i den lufthavn de startede deres rejse i) og dels er der ikke så mange mennesker, så det gik smertefrit.

Ekstra sikkerhedscheck hos American Airlines

Vi var dog ikke igennem endnu. Efter sikkerhedskontrollen hang et stort skilt hvor der stod at alle American Airline passagerer skulle igennem en ekstra sikkerhedskontrol og kontrol af boardingkort. Det skulle vi tilgengæld stå i kø til. Pæn lang kø og vi frygtede at komme til at bruge god tid der. Vi havde dog rigeligt med tid (4 timer fra vi landede pga vi var kommet så godt afsted fra København) så vi indstillede os på at stå lidt i kø. Det var dog ikke så galt. Sikkerhedskontrollen består i en række spørgsmål om hjemland, arbejde, rejsensmformål, overnatning, returrejse og om vi selv havde pakket mm.

Dernæst kiggede en anden på boardingkort og vi fik dem til at sætte os sammen (var sat forskellige steder men flyet var fyldt så vi skulle høre i Heathrow da de ikke kunne gøre noget i KBH – og fordi det ikke var BA vi skulle videre med, så var det ikke lige sådan at ordne online på forhånd).
Det gik uden problemer og fra vi landede til vi gik rundt i T3 gik der 55 minutter.
Vi skal fra T3 til T5 på vej hjem og har to timer til det, men da vi ikke skal bruge tid på den amerikanske sikkerhedsdel så er vi ikke nervøse.

Turen med American Airlines

Vores AA fly var, selvom det var fyldt, til tiden og vi havde fået A og B sæderne i en 2-5-2 konfigurering og der var faktisk god plads. Onborad underholding i en skærm i sæderne, som dog ikke køre on-demand men i sløjfer (men hvad gør det når man har en iPad at underholde sig med).
Servicen ombord var god og vi sad et sted uden småbørn eller andre potentielle iritationsmomenter.
Havde fyldt iPad’en godt op og får samlet op på en række serier og påbegyndt nogle nye sæsoner (havde set frem til Torchwood Miracle Day og indtil videre skuffer den ikke).

Immigration i Chacago

Vi ankom til Chicago 10 minutter før tid ude i M terminalen. Det er en mindre terminal men der stod alligevel godt 100 i kø da vi nåede ned til immigration og da vi var kommet ind i køen kom der yderligere 100. Der var dog bemanding i alle båsene, så der var 18 til at servicere visitors og 18 til recidence. Der var dog ikke så mange i køen til recidence, så når der var plads, blev folk gennet derover – hvilket speedede processen op gevaldigt.
Vores immigration snak er den kortestes jeg har haft. Han stillede to spørgsmål: purpose of trip, All three weeks in Schaumburg (hvor hotellet til første overnatning ligger). Så tog han fingreaftryk fra højre hånd på os begge (ingen billeder) og lod os gå.
I alt tog det en halv time, men det var køen der udgjorde de 98%.

Så manglede kun tolden og det er altid en form sag så der gik vi lige igennem.
Ude i ankomsthallen stod flere news crew klar og en enkelt journalist spurgte mig om American Airlines flyet fra Paris var landet. Anede jeg ikke og spurgte heller ikke til hvem der kunne være interessant nok til at man møder op med tre nyhedsbiler. Efterfølgende kom jeg i tanke om, at der jo er Lollapalooza, så det kunne være et af de store navne der kom via Paris.

Da vi trådte ud af ankomsthallen ramte varmen og fugtigheden os (28 grader), men bussen ud til biludlejningsselskabet havde heldigvis AC kørende for fuld skrue. Vores oplevelse ved biludlejningsselskabet (positiv, men samtidig lidt underlige omgivelser) kommer der mere om i et senere indlæg.

Og så kommer der noget om min glemsomhed. Har glemt en enkelt lille dims og det ender nok med at jeg skal købe ny GPS, men mere om det en anden dag. Nu vil jeg drikke min Goose Island øl og få noget søvn.

Forsinket afgang til Seattle

Bortset fra en forsinkelse på 20 minutter, gik alt planmæssigt på turen til Seattle. Vi krydsede også en ny lejebil af listen, en Jeep Grand Cherokee.

Iowa 80 – worlds largest truckstop

Iowa 80 er verdens største truckstop og når noget er stort i USA, så er det rigtig stort. Timevis af oplevelser venter på Iowa 80 med bl.a. et museum, home cooking og alt til din lastbil.