Morgantown og Dutch Family Dinner i Amish Country

Morgantown har førerløs offentlig transport for de mange studerende og Dutch Family Style Dinner i Amish Country har ikke noget med Holland at gøre.

17. sep, 2016

Føreløse tog i Morgantown

Da jeg fandt mit hotel dagen før, bemærkede jeg en finurlig konstruktion, der godt kunne ligne en højbane/light rail.

Det var det.

Lidt hurtig research lærte mig, at Morgantown har et Personal Rapid Transport system (WVU PRT).
Det er universitetet der i 1975 installerede et offentlig transportsystem i byen og som hver dag transporterer 16.000 personer rundt i byen.

Studerende kan rejse på deres studiekort, men andre skal betale. Det koster 0.5 dollars for en tur.
Selvom det ser gammelt og slidt ud, så virker det og de små førerløse vogne racer dig hurtigt fra downtown til forskellige steder på universitetet.

Jeg tog et hurtigt kig omkring ude på WVU inden jeg fandt tilbage til downtown og min bil. Vejret blev gradvis værre og jeg forlod Morgantown i en stor regnbyge.

Regnvejr og ændrede planer

Jeg havde sat GPS til Flight 93 memorial, men vejret indbød ikke til en udendørsoplevelse, så jeg ændrede mening og kørte mod Hershey.

Jeg havde bestilt overnatning i Bird-in-Hand (det hedder byen) i Pennsylvania. Jeg kunne ikke nå en Amish Tour denne dag, men ville svinge forbi Hershey Chocolate World på vejen.

Der var dog et kæmpe arrangement og tonsvis af trafik, så jeg sprang det over og tog til mit motel i Bird-in-Hand.
Både Flight 93 Memorial, Amish Tour og Chocolate World tog jeg på tilbagevejen til Chicago, da jeg var færdig med New York.

Dutch Family Style Dinner i Amish Country

Selvom jeg ikke nåede en Amish Tour i Bird-in-Hand, nåede jeg en lokal oplevelse denne aften: Authentic PA Dutch Cooking Family Style*.

Jeg tog på Good ’n Plenty Restaurant for at spise. På et par af restauranterne i området foregår det på samme måde:
Ved indgangen bliver du spurgt om du vil spise a la carte eller Family Style.
Jeg valgte Family Style, betalte ved kassen og blev gik ind i spisesalen.
Ved Family Style sidder du med 10-12 andre ved et langbord.

En vært tager imod og fylder bordet op. Når du ankommer bliver du spurgt om hvad du hedder og hvor du er fra og du introduceres til da andre ved bordet.

Når bordet er fyldt, begynder maden at blive serveret.

Det kommer ind på fade og man sender rundt og ”langer over”.

Jeg betalte 23 dollars for maden og du bliver så rigelig mæt af alle de retter der serveres, bl.a. roastbeef, fried chicken og meatloaf plus all the fixings.

Der var også fem slags dessert.

Maden kommer i en lind strøm, og snakken går om bordet.

Du kan opleve denne form for family style dinner flere steder i USA. Jeg oplevede den selv i Lynchburg, TN for nogle år tilbage, på Miss Mary Bobo’s Boarding House. Den var endnu mere intim, da man sad i stuer i et hus, og der var en vært tilstede under middagen som holdt samtalerne kørende.

Når du er færdig på Good ’n Plenty Restaurant kan du kigge ned i bageriet eller ud i gift shoppen og købe noget med hjem.

*Dutch har ikke noget med Holland at gøre. Området er oprindeligt tysk og Amish. Tysk hedder Deutch på originalsprog. Over tid er det blevet til Dutch og sidenhen blev der blandet noget Holland (træsko og møller) ind i det.

Nuser motel med mormor feel

Jeg boede på Bird-in-Hand Family Inn. Et idyllisk motel, hvor noget af motellet er udformet som en lille by.
Værelset bar også præg af området og indretningen var en mormor værdig.

Se indlæggets rute

Her kan du se den rute jeg kørte i beskrivelsen ovenfor.

Duval Street i Key West, Florida

Efter et lidt stramt pakket program de første par dage i Miami, tog jeg nu turen ned til Key West til for at slappe lidt af inden nytårsaften.

Daytona International Speedway

Daytona International Speedway er imponerende med eller uden løb. En guidet tour rundt på anlægget tager dig med ind på den stejle bane.