Million Dollar Highway til Silverton

Den berømte Million Dollar Highway tog os gennem Colorados bjerge og ind til den historisk mineby Silverton.

19 aug, 2018

Farverige Colorado

Efter Arches National Park kørte vi tilbage mod bjergene i Colorado. Vi skulle ind til den gamle mineby Silverton og overnatte.

Det var en tur ad små byways og ikke mindst den berømte Million Dollar Highway. Perfekt til at cruise i vores Ford Mustang cabriolet.

Ved statsgrænsen mellem Utah og Colorado hang et farverigt skilt der bød velkommen. Og det var en farverig stat vi kørte ind i.

I Colorado ændrede landskabet hele tiden karakter. Mest bemærkelsesværdigt var Paradox Valley, som er et stort landbrugsområde der dukkede frem i dalen.

Da den frugtbare jord slutter, er vi tilbage i et prærie landskab på vej mod nye bjerge.

De blev krydset og nede fra dem sigter vi nu mod nogle af de rigtig høje bjerge. Der hvor du kan se trægrænsen og der ofte ligger sne året rundt. Vinteren i 2017/2018 havde dog været varm, så der kom ikke meget sne. Sommeren i 2018 var en af de varmeste, så den havde smeltet mere end ellers.

Million Dollar Highway

Vi skulle ad San Juan Highway. Bedre kendt som Million Dollar Highway. Den kørte vi på ved Ridgeway og fulgte den gennem Ouray.

Fra Ouray mod Silverton bliver The Million Dollar Highway for alvor en oplevelse.

The million dollar Highway er spektakulær flere steder, men ikke nem at tage billeder af. Vejene er smalle, så der er ikke plads til at stoppe for at tage billeder. I hvert fald ikke på strækningen mellem Ouray og Silverton.

Mellem Ouray og Silverton krydser du Red Mountain Pass i 3358 meters højde (11.018 ft).
Dernæst går det ned ad mod Silverton.

Overnatning i Silverton

Vi ankom sidst på eftermiddagen og lige som vi parkerede ved vores hotel, stillede Silverton Brass Band an til koncert.

Efter et par numre fra dem, tjekkede vi ind på Teller House Hotel.

En helt igennem positiv overraskelse med individuelt indrettede værelser hvor der var kælet for detaljen.

Selvom det kun var den 19. august, så var Silverton så småt ved at lukke ned for sommersæsonen. Det betød flere steder var lukket tidligt og der ikke var mange turister.

Et spisesteder var dog åben på Main St. og Handlebars så tilpas anderledes ud.

Her blev der serveret gode øl fra bryggerier i byer tæt ved og så havde de Elk Burger på menuen.

Jeg sluttede aftenen af på et af byens breweries. Tror Silverton er oppe på tre egne breweries, som alle er kommet til siden jeg var der 10 år tidligere.

Der er ikke sket meget i byen i den periode.

Der var snak om at et nærliggende ski område kunne skabe lidt mere liv og forbedre økonomien. Sådan gik det ikke. I stedet for at bruge Silverton som overnatningsby, tager folk blot en helikopter fra byen Telluride og tilbage igen, så Silverton mærker ikke noget til skiturismen.

Se ruten i beskrivelsen ovenfor

Her kan du se ruten jeg kørte i beskrivelsen ovenfor fra Moab i Utah, ind i Colorado, gennem Coloraods farverigelandskab og endelig ad Million Dollar Highway til Silverton.

Colorado State Capitol i Denver

State Capiltol er et indblik i amerikansk politik. I Denver tog vi en guidet tour for at få mere ud af besøget og få udsigten med på toppen.

Grand Teton National Park

Grand Teton National Park ligger i naturlig forlængelse af Yellowstone. Sving ind forbi og snyd ikke dig selv for en utrolig naturoplevelse.