Valley of the Gods

Valley of the Gods var en uventet overraskelse ved Mexican Hat. En perfekt afslutning på en dag, hvor jeg sprang flere ikoniske stop over.

25 sep, 2019

Hole n’the Rock

Da jeg lagde planer for den sidste uge på turen, havde Bryce Canyon hele tiden været på listen – hvordan jeg kom dertil, var den ubekendte. Oprindeligt skulle det være foregået på en mere nordlig rute, men jeg ville sikrer mig noget varme inden jeg skulle hjem, så valgte at køre syd om Lake Powell. Det betød jeg skulle syd på fra Moab og Canyonlands National Park og ned til en overnatning i Mexican Hat. Køreturen ad denne strækning er ikke i sig selv en oplevelse, men der ligger lidt langs ruten, hvis du har tiden.

Hole n’the Rock er en finurlig roadside attraction. Oprindeligt drevet af mand og kone (manden var fra Danmark) som boede inde i huller hugget ud af klippen og indrettet som hus. Dengang blev der også drevet en restaurant i klippen. I dag er det et lille museum du kan besøge og få en lille rundtur i. Et lille område ved stedet er også indrettet til have/park hvor en lille gåtur garanteret giver dig et smil på læben med nogle af de ting der er udstillet. Bagerst, hugget ind i klippen, ligger Albert Christensen og hans kone begravet. På vej til eller fra Moab, er et besøg et must.

Needles Overlook og Mesa Verde

Vejen sydpå er ikke rigtig en oplevelse i sig selv, men har du tiden kan du dreje fra og opleve vilde udsigter. Du kan dreje fra mod Needles Overlook, som jeg selv har været ved et par gange. Og så strækker Canyonlands National Park sig også ned til dette område.

Er du på den klassiske vestkyst roadtrip, vil du ikke komme helt herop, medmindre du har fire uger til at inkludere Yellowstone. Hvis du derimod er på roadtrip i Colorado og Rocky Mountains området, så vil du sikkert komme igennem området via Durango og Mesa Verde og krydse grænsen til Utah. Jeg kom selv fra Colorado til Utah i 2018, efter en guidet tour ved Mesa Verde.

Jeg holdt kompasset stik syd denne dag og kørte mod Mexican Hat. Det er en meget lille by nord for Monument Valley. Da overnatning i Monument valley bliver udsolgt hurtigt, kunne jeg ikke få den oplevelse med, når jeg kun tre dage forinden beslutter mig for at opleve stedet. Mexican Hat er dog en fin oplevelse (og ikke mindst billig). Jeg boede på Hat Rock Inn. Et klassisk roadside motel med parkering lige uden for værelset. Elsker den type moteller.

Valley of the Gods

På vej ind til byen havde jeg set et skilt hvorpå der stod: Valley of the Gods. Lidt googling opklarede hvad det var, og jeg tog ud i området for at se solnedgangen.

Valley of the Gods er et rekreativt område i et formidabelt landskab. Ikke så storslået som Monument Valley, men det har sine øjeblikk og så er der ikke mange mennesker i området. Rundt om på små camp sites, holdt biler der også havde fundet herud for at se solnedgang og de efterfølgende stjerner. Der er ingen lysforurening i området, så en oplagt mulighed for at opleve Dark Skies.

Jeg var en halv time for sent til rigtig at finde et godt spot til solnedgangen, så jeg kørte blot gennem området og tog nogle billeder så længe lyset tillod det.

Da lyset forsvandt fortsatte jeg af vejen jeg var kommet. Jeg havde ingen forbindelse på telefonen (som jeg bruger til GPS) og kunne ikke se hvor jeg var, men mente at havde set på google tidligere at ruten gik gennem Valley of the Gods og jeg ville komme ud på en asfalteret vej på et tidspunkt.

Jeg nåede at køre så lang tid på en ikke alt for god grusvej (tag ikke ud i Valley of the Gods i en almindelig bil) at jeg blev i tvivl om jeg var kørt forkert og ikke var på den rigtige vej mere. Jeg kom ud til sidst. Kunne have sparet en masse tid og kørsel i bælgmørke ved at have vendt om da solen forsvandt, men så havde jeg været en oplevelse fattigere fra min tur.

Se ruten i beskrivelsen ovenfor

Her kan du se ruten jeg kørte i beskrivelsen ovenfor fra Moab og syd på ned til min overnatning i Mexican Hat og turen ud i Valley of the Gods.