Airboat, alligator og skumfiduser

Min formiddag med tømmermænd blev brugt ude i det fri ombord på en airboat hvor man kunne høre banjo i det fjerne og hvor vi fik lokket alligatorer til med skumfiduser.

6. april, 2012

Med bus ud til airboat-tur

Det havde været en lidt hård aften i byen i New Orleans og jeg havde derfor tømmermænd da jeg lidt over 10 stod foran Hotel Royal og ventede på bussen som skulle køre mig ud til det sted i Louisianas sumpe, hvor jeg skulle på airboat tur.

Fra hotellet tog det ca. 20 minutter ud til det sted jeg skulle med på airboat tur. Jeg havde bestilt og betalt det hele på forhånd online, så jeg skulle blot hen til skranken og hente min billet.

Der var mange mennesker der skulle afsted og lige så mange begyndte at dukke op fra sumpen og stige af den airboat tur de lige havde været på.

Da de endelig var klar til at tage nye ombord gik det stærkt med at få fordelt folk og kort efter var vi afsted.

Olieselskabernes kanaler

Vi lagde fra land og bevægede os ud i sumpen. Først sejlede vi igennem nogle menneskeskabte kanaler. De var i sin tid (vistnok i 50’erne) blevet lavet af olieselskaberne i tilfælde af, at de en dag fik lov til at bore efter olie. Det har de ikke fået (endnu) så lokalbefolkningen havde haft glæde af disse i mange år og har kunne nyde endnu mere af området.

På udflugt med døden

Sidst jeg var på airboat tur var i Everglades i Florida omkring nytår. Denne tur skulle dog gerne være en del anderledes, da vi skulle komme ind i naturområder som man kun finder i sydstaterne. Og jeg blev ikke skuffet. Nogle af de steder vi sejlede igennem lignede scener fra filmen Delivarance (den er filmet i Georgia og South Carolina).

Inden længe sejlede vi rundt i små udgreninger som var helt overdækket at træer og anden bevoksning og fik nogle glimt af stedets hovedattraktion, alligatorerne. Man kunne næsten høre Dueling Banjos i det fjerne.

Alligatorer og skumfiduser

Da vores guide havde fundet et godt ste at “parkerer” vores airboat, så gik han igang med at tilkalde sig opmærksomheden fra alligatorne. Til det formål brugte han skumfiduser (marshmallows). Han kastede hårdt de stor skumfiduser mod vandoverfladen gentagne gange for at tiltrække dem. Sløvt bevægede de sig nærmere båden. Det var ikke fordi at områdets alligatorer havde en speciel madsmag af han brugt skumfiduser, men fordi de var store og tydelige, så alligatorerne kunne se dem i det uklare vand.

Så snart de kom indenfor rækkevidde hapsede de på et splitsekund den skumfidus han havde lokket med.

Det var tydeligt at se, at disse alligatorer var vant til mennesker og specielt guiden. Han kunne uden videre røre ved dem (men understregede dog at vi IKKE skulle prøve på det samme). Han fortalte også, at der specielt var en i området som han havde et unikt forhold til. Den tog han nogle gange ud og besøgte og kunne nærmest have den sidden på sig, mens han fodrede den med kyllinger.

Vi gjorde stop flere steder hvor fremgangsmåden var den samme: Plaske med skumfiduser og lokke de store dyr hen til båden. Et imponerende dyr som an skal have stor respekt for.

Sumpskov

Fra de mindre kanaler bevægede vi os ud i et mere åbent landskab. Det var dog stadig utroligt at se på og det var nærmest som at sejle i en skov.

Airboat med filmhold

Vi mødte en anden airboat derude som havde et lille filmhold ombord. Jeg fandt aldrig ud af, hvad de var ved at optage, men pigen i de korte overalls var vært og flere på molen betragtede og snakkede til hende som om hun ‘var noget ved musikken’.

Gav den gas tilbage til molen

Til sidst på turen kom vi ud på åbent vand som jeg kunne kende fra Everglades. Her fik vi lov at mærke kræfterne i vores airboat og den fik fuld gas i et stykke tid, inden vi fandt ind i de kanaler som førte os tilbage til vores udgangspunkt og kunne stige fra borde igen.

Som med min tur ud til Oak Alley Plantation, så havde jeg købt en færdig tur hvor der indgik bustransport. I mit tilfælde var det et godt valg, da jeg slap for at skulle rode med bilkørsel morgenen efter en tur i byen i New Orleans.
Der er dog flere bynære airboat ture som man fint selv kan køre ud til. Er man der i højsæsonen, som bl.a påsken er, så vil jeg anbefale at booke på forhånd.

1. januar i Key West, Florida

Tømmermændene 1. Januar var til at have med at gøre, så der blevt kørt i historisk cocnh train, spist pulled pork, set på præsident bolig og sluttet af med mere hangover food.

Hemmingways hus i Key West

Hemmingway sætte kraftige spor i Key West, på trods af et kort ophold. Hemmingways hus er et besøg værd. Også hvis du ikke kender hans bøger.

One Comment

1. En større oplevelse (også i de lokales øjne) er at møde dem i deres naturlige element – den uspolerede natur syd for dæmningen (landevejen mellem Miami og Neaples). Her søger de mod vandhuller i den tørre årstid.
    Prøv at tage en tur til Shar Valley http://www.sharkvalleytramtours.com/contact/, hvor man kan cykle/gå på stier til et tidligere olieboretårn (prøveboring) – en større oplevelse er dog at tage turen med guide i en af de små trams, der drives af parken. De fortæller om hvor man ser alligatorer og de er også i stort tal omkring tårnet. Samtidig får man indsigt i nogen af de udfordringer Florida (og det sydlige USA står overfor.