Prismatic Spring i Yellowstone National Park

Grand Prismatic Spring er nok det bedste view du kan få i Yellowstone National Park. Den farverige pool er et ikonisk og must-see motiv i Yellowstone.

23 sep, 2019

Koldt og tåget i Yellowstone

Havde fulgt vejret på denne tur på en app på telefonen, så jeg vidste temperaturen dykkede om natten. Inde i Yellowstone National Park dykkede den endnu mere, så det var en kølig morgen at stå op til. Men værre endnu, så var der tåget. Kulden havde jeg tøj med til, bl.a. et par strikhandsker jeg havde købt ved et tidligere besøg, hvor der også var rigtig koldt i Yellowstone. Tågen betød det var en udfordring at se flere af tingene og ikke mindst få nogle gode billeder.

Old Faithful Geyser

I håbet om, at solen vill brænde igennem i løbet af et par timer, kørte jeg til Old Faithful gejseren for at se om det var bedre. Det var det ikke rigtig og jeg havde ikke tjekket op på tiden, så kom kort efter gejseren havde været i udbrud.

Old Faithful er ikke så faithful mere, så der kan være 60-110 minutter mellem udbruddene (de kan sige det mere præcist når de har set om det forrige udbrud var kort eller langt). Skiltet sagde lidt over en time til næste udbrud. Værd at vente på hvis du aldrig har set Old Faithful før, men dette var mit 5. Besøg i Yellowstone National Park, og har set den i udbrud på tre af mine besøg. Så jeg sprang over denne gang. Her kan du se en video af et udbrud af Old Faithful på et af mine tidligere besøg.

Old Faithful Inn

Et overnatningssted inde i Yellowstone National Park jeg gerne vil krydse af min Bucket List, er Old Faithful Inn.
Det er et historisk sted (stod klar i 1904) og blev optaget på National Register of Historic Places i 1973 – og National Historic Places i 1987. Det historiske er fint nok, men det er bygningen jeg gerne vil overnatte og opleve på tæt hold. Den er, på godt jysk, vild. Det er en utrolig oplevelse at træde ind gennem den store røde dør og opleve den kæmpe bygning og alle detaljerne.

Grand Prismatic Spring

En anden ting jeg havde set frem til på denne tur, var Grand Prismatic Spring. Havde ikke været forbi på mine to forrige ture, men denne gang skulle det være. Og for første gang ville jeg gå op til Grand Prismatic Spring Overlook. Der var dog stadig meget tåget, så min første tur ved Grand Prismatic Spring var en kombination af tåge og damp fra de mange hot springs og pools, så fik ikke set så meget.

Jeg ventede en halv time i bilen og kunne se solen trængte mere og mere igennem og gik turen igen. Her så jeg mere, men der var stadig meget damp. Jeg havde desværre ikke hele dagen, så besluttede mig til at det var nok oplevelse (var jo ikke første gang jeg havde været her).

Fra boardwalken nede ved Grand Prismatic Spring kunne jeg se op på Overlook. Her stod der rigtig mange mennesker, men det skulle ikke afholde mig fra at tage samme tur – og forhåbentlig var solen brændt endnu mere igennem når jeg nåede derop.

Grand Prismatic Spring Overlook

For at se det hele lidt fra oven skal du ud på en lille hike og op til Grand Prismatic Spring Overlook. En lille halv time op ad, men det hele værd. Fra en lille ryddet plet har du et uforstyrret view ned over hele området med Grand Prismatic Spring som det første.

Der var mange turister denne dag (bus ture). Der var stadig megen damp da jeg nåede op til udsigtspunktet. Da der efter 15-20 minutter var tyndet ud i turisterne, var dampen også forsvundet, så jeg bedre kunne se området og ikke mindst Grand Prismatic Spring. Nu kunne jeg meget bedre se de farver, der ikke var så tydelige da jeg gik på stien langs kanten tidligere.

Thumb Geyser

Selvom jeg havde været tidligt oppe, så havde dels tågen spist en af min tid, men stop forskellige steder tager også tid, så for at få min dag til at hænge sammen, kørte jeg mod den sydlige udgang. Jeg kunne dog ikke springe Thumb Geyser over. Den lå på ruten ud af nationalparken og så ligger den ned til bredden af Yellowstone Lake. Thumb Geyser er et mindre område, men med stor variation. Der er gode farver og kontrasten med søen er fantastisk.

Ud af Yellowstone mod syd

Thumb Geyser var mit sidste stop i Yellowstone National Park på denne tur. Jeg kørte mod den sydlige indgang hvor jeg skiftede Yellowstone National Park ud med den næste nationalpark: Grand Teton National Park.

Turen fra West Thumb til den sydlige ind/udgang har nogle værdige stop, men det ligger bedre hvis du kommer ind i parken fra syd. Du følger en stor kløft på denne strækning og der er nogle gode views langs kanten.
Det må dog vente til jeg kommer på disse kanter en anden gang. Mit besøg i Yellowstone National Park var ikke mit første og bliver nok ikke mit sidste.

Yellowstone National Park om vinteren

Jeg besøgte parken første gang i 2008 og har siden været tilbage i 2010, 2013 og 2016. I 2013 oplevede jeg Yellowstone National Park om vinteren, hvor du ikke kan køre ind med bil i parken. Jeg var på en tre dages snescooter tur henover nytår. En helt utrolig oplevelse som giver dig et nyt og anderledes forhold til parken.

Her kan du se beretninger fra min snescooter tur i Yellowstone National Park:

Se ruten i beskrivelsen ovenfor

Her kan du se ruten jeg kørte i beskrivelsen ovenfor fra min overnatning inde i Yellowstone National Park forbi Old Faithful og Grand Prismatic Spring, inden turen ud af parken mod Grand Teton.

Annual Pass til nationalparker

Du kan spare penge på adgangen til nationalparkerne ved at købe et annual pass (årskort). Skal du besøge flere nationalparker på din roadtrip, kan udgiften til entre godt løbe op. Skal du rundt på den klassiske roadtrip på vestkysten, inkluderer den ofte 3-4 af de store nationalparker. Det løber op i mere end 100 dollars i entre. Et annual pass koster 80 US dollars (pris i 2024) og giver adgang til mere end nationalparkerne..