Salt Lake City og mormonerne

Salt Lake City er byder på historie, politik og ikke mindst en forbindelse til Danmark i form af mange tusinde mormoner der udvandrede.

28 sep, 2019

Shopping og burger

Bryce Canyon var min sidste planlagte oplevelse på denne roadtrip. Jeg skulle flyve hjem fra Salt Lake City dagen efter jeg var i Bryce Canyon. Fra Bryce til SLC er der 4 timers kørsel. Jeg havde fundet en overnatning 20 km fra downtown Salt Lake City, lige overfor et outlet.

Ikke at jeg skulle shoppe så meget, men der lå en Converse butik der fristede med et enkelt par.

Jeg sluttede dagen af på Strap Tank Brewery, som også lå lige ved hotellet. Her blev det til turens sidste øl og burger.

Oplevelser i Salt Lake City

Jeg havde et par timer til overs, så kiggede nærmere på Salt Lake City. Jeg har været i Salt Lake City før, men ikke rigtig brugt så megen tid i byen. Du kan finde en masse ting at tage dig til i byen, så har du et par dage, er der nok at tage dig til.

Jeg var i Salt Lake City første gang i 2008, men det var før jeg skrev om mine ture. Jeg var tilbage igen i 2010. Her havde jeg været til Speed Week ved Bonneville Salt Flats og overnattede i Salt Lake City.

Salt Lake City er State Capital for Utah, så det er her de offentlige instanser er samlet. State Capitol Buildings er en god og gratis oplevelse, hvis din roadtrip bringer dig forbi en State Capital. Jeg har selv været forbi flere State Capitol Buildings på mine roadtrips i bl.a Austin, TX, Salem, OR og Sacramento, CA.

Salt Lake City er også et godt sted at se på fortiden. Natural History Museum of Utah har bl.a. en stor afdeling for dinosaurer.

Denne formiddag var der dog ikke tid til så meget. Jeg pakkede og ryddede op i min lejebil, så det var nemt at aflevere den i lufthavnen.

Jeg fandt et p-hus inde i Salt Lake City og gik lidt rundt downtown. Her kan du læse mere om parkering på din roadtrip.

Mormonerne i Salt Lake City

Sidst, men ikke mindst, så har Salt Lake City og Utah stærke forbindelser til Danmark. Næst efter UK, var det Danmark der sendte flest immigranter til Utah i 1800-tallet. Knap 17.000 udvandrede fra Danmark til Utah. De fleste var mormoner, og Salt Lake City er LDS (Latter Day Saints) kirkens højborg i USA.

Temple Square er (nok) det meste kendte spot i Salt Lake City. Et stort område der tilhører LDS kirken, men som er åbent for alle.

Der er flere kirker og bygninger af historisk karakter og Salt Lake Temple, der reflekteres i en lille water feature, er et populært motiv. Vil du dykke ned i kirkenshistorie, er der også et visitor center.

Jeg ville gerne have været til koncert i Salt Lake Tabernacle, men der var ikke nogen aktiviteter i de dage jeg havde mulighed for det. Er du i Salt Lake City og det passer med en koncert, så skal du tage derind. Salt Lake Tabernacle er kendt for at have verdens bedste akustik, så om du er religiøs eller ej, vil det være en musikalsk oplevelse at opleve.

Shopping I Salt Lake City

City Creek Center er det bedste bud på en god shopping oplevelse downtown Salt Lake City. Det er et mall der fylder to city blocks og har mange af de brands, som mange er på jagt efter i USA. Selv kiggede jeg kun ind forbi en Apple Store. Her stod folk i kø udenfor, for at købe den nye iPhone 11. Jeg skulle ikke have noget denne gang, så browsede blot rundt og lod mig friste.

Her kan du læse mere om shopping på din roadtrip.

Jeg havde parkeret ved The Gateway, som er en anden shopping mulighed i Salt Lake City, men lige så meget et entertainment district med mange mad muligheder og biograf.

Aflevering af lejebil og afgang

Salt Lake City er en mindre by (efter amerikanske forhold) og lufthavnen ligger tæt på downtown. Der er kun 15 minutters kørsel fra downtown til lufthavnen og i SLC ligger biludlejningen inde i lufthavnen i p-huset ved terminalerne. Aflevering af lejebil er som alle andre steder. Du kører frem i rækken. En medarbejder scanner din bil, går en runde og tjekker for skader og aflæser kilometertallet.
Jeg fik tilbud om at få min kvittering sendt på email i stedet for printet (min mail havde de i system, da jeg havde oplyst den ved afhentning). Jeg sagde ja til email, men spurgte først om hvad beløbet på kvittering var. Der stod kun den tankfuld benzin jeg havde købt ved afhentning. En god idé at tjekke din kvittering inden du rejser hjem, da evt. tvivlsspørgsmål er nemmere at udrede når du er ved selskabet.

Her er en artikel om afhentning og aflevering af lejebil.

Tjek ind og sikkerhed i SLC er ikke anderledes end i resten af USA. Jeg er der som oftest to timer før afgang, så en lang kø ved tjek ind eller sikkerhed ikke ødelægger noget (eller giver sved på panden). Jeg skulle flyve kl 14. Det gik nemt i lufthavnen så der var tid til at nyde en frokost mens jeg kiggede på aktiviteten ude i lufthavnen.

Turen hjem gik planmæssigt. 10 timers flyvetur til AMS. Herfra skulle jeg gennem paskontrollen inden jeg fløj til København.

Se ruten i beskrivelsen ovenfor

Her kan du se ruten jeg kørte i beskrivelsen ovenfor fra Bryce Canyon National Park op til min sidste overnatning lidt uden for Salt Lake City og endelig ind til downtown Salt Lake City og lufthavnen.

Colorado State Capitol i Denver

State Capiltol er et indblik i amerikansk politik. I Denver tog vi en guidet tour for at få mere ud af besøget og få udsigten med på toppen.