Great Smoky Mountains Natl. Park i marts

Turen til Great Smoky Mountains Natl. Park tog mig gennem det olympiske område benyttet til vandsport ved OL i Atlanta 1996.

28 marts, 2018

Kuperede oplevelser i sydstaterne

Sydstaterne er overvejende flade og landskabet er en smule ensformig.
Den direkte rute op til Chicago fra Chattanooga ville ikke give megen variation, så jeg tegnede en zigzag rute for de næste par dage der ville give mig lidt bakker og bjerge.

Fra Rock City i Chattanooga udstak jeg først en kurs mod byen Cherokee i North Carolina. Den ville bringe mig fra interstates, til highways og videre til scenic byways.

Jeg ville komme ind i kuperet terræn, men hvad turen ellers bød på havde jeg ikke sat mig ind i.

Jeg kendte udemærket området jeg begav mig ind i. Så sent som december 2017, var jeg kørt ind i samme område fra syd fra Atlanta. Denne gang kørte jeg fra vest mod øst.

Da der var kommet ro på efter interstates og de større highways, kunne jeg nyde omgivelserne på de små byways.

Vinteren havde holdt godt fast i USA i 2018, og selv hernede i syden var foråret ikke helt dukket op. Stadig mange nøgne grene, men en lille smule grønt og farver dukkede op i ny og næ. Turen gik dog også op i højden, så der var lidt mere bart.

Olympiske White Water aktiviteter

På en længere strækning efter Lake Ocoee kørte jeg langs floden, som havde godt med vand på denne årstid. Fra vejen havde jeg flere gange set white water både i vandet og ved et tilfældighed spottede jeg nogle kajakroer som lå og hyggede sig i nogle af de kraftige strømme i floden.

De øvede sig på forskellige tricks, bl.a. at spinne med bagenden i vandet.

Få minutters kørsel senere fandt jeg årsagen til den megen aktivitet i vandet netop her. Det er hvor alle white water aktiviteterne til de olympiske lege i 1996 (Atlanta) foregik, og forholdene er super til at lege i vandet her.

Great Smoky Mountains National Park

Min videre rute tog mig væk fra floden og ind mod Great Smoky Mountains.
Jeg havde sat GPS’en til byen Cherokee. Den sidste by inden Great Smoky Mountains National Park.

På denne side af Smoky Mountain National Park (østsiden), er Cherokee den bedste mulighed for en overnatning tæt på parken og du finder masser af små moteller med afsæt i områdets historie med native americans.

Vejret holdt tørt og solen kiggede frem fra tid til anden, så min tur gennem Smoky Mountains så ud til at blive super. Dog måtte jeg gå slukøret fra en af de ting jeg gerne ville have oplevet på denne tur.

Stadig ikke adgang til Clingman Dome

Jeg kørte gennem Great Smoky Mountains National Park i december 2017. Den tur var super, men meget kold.

Med lidt flere plusgrader på termometeret denne gang håbede jeg på at Clingmans Dame var åben, men nej. Jeg var her 4 dage for tidligt til at få et gensyn med Clingmans Dome, som jeg sidst “så” på min tur gennem Great Smoky Mountains National Park i 2013.

Vejen ud til Clingmans Dome var lukket for biler, men du må gerne gå (7 miles hver vej) eller cykle derud.
Der var ikke sne på vejen i december og garanteret ingen sne nu, så var lidt skuffet over, de ikke havde åbnet vejen lidt tidligere i år.

På toppen af Smoky Mountains National Park

Newfound Gap er det højeste du kan komme med bil i Smoky Mountains National park og ligger på grænsen mellem Tennessee og North Carolina. Her lå lidt sne, men langt fra så koldt som sidst.

Jeg tog endnu et kig på Appalachian Trail ved dette stop. Har set mig meget lun på at gå noget ad den og har gjort stop ved stien ved flere lejligheder, bl.a. i North Adams i Massachusetts.

En anden ikonisk vandresti der kunne være interessant at gå noget af, er Pacific Crest Trail på vestkysten. Her gjorde jeg også stop på en tur.

Hold øje med dyreliv – og mennesker

Der er et spændende dyreliv i Great Smoky Mountains National Park og generelt i alle nationalparker. Når du kommer forbi på tidspunkter af året, hvor der er mange turister, skal du være ekstra opmærksom. Ikke kun pga. evt. dyreliv på vejbanen, men også på pludselig opståede trafikale situationer.
Specielt Yellowstone er kendt for spontane trafikpropper, hvor Park Rangers må ud og bryde dem op og dirigerer trafikken.

I Great Smoky Mountains National Park kom jeg forbi en af disse situationer. Folk holder ind uden varsel og der er fodgængere hvor de ikke skal være, så når du nærmer dig disse situationer skal du være ekstra opmærksom.
Da jeg var alene i bilen fandt jeg aldrig ud af, hvilket dyr folk var så vilde efter at se. Jeg havde travlt med at orienterer mig efter pick-up trucks der fyldte for meget og city sliskers, hvis børn rendte rundt i vejkanten, mere fokuseret på dyr and biler.

Ude af Great Smoky Mountains National Park tog jeg en detour rundt om Gatlinburg, som giver mulighed for et godt view til byen. Jeg overnattede i Gatlinburg i december 2017, så sprang den over denne gang.

Dolly Partons fødeby

Mit mål for dagen var Sevierville – Dolly Partons fødeby.
På vejen kom jeg forbi Pigeon Forge som, sammen med Gatlinburg, er de store trækplastre i området.

Hvor Gatlinburg har sat sig på Moonshine, så er Pigeon Forge hvor du finder Dollywood (og en masse andet tivoli krims-krams).

Dollywood er en anderledes forlystelsespark. Den har en masse rutcherbaner og andre forlystelser, men også en stor country og western del, med masser af familievenlig underholdning. Dollywood er et must-see hvis man er på den store sydstatstur. Jeg besøgte selv Dollywood i 2013.

I Sevierville foregår der ikke det vilde. Jeg havde kig på at tage til Dolly Parton’s Dixie Stampede, men oplevede det i Florida i 2006 og var til dinner show i Pigeon Forge i 2013, så valgte en stille aften på motellet med bbq take-out fra en af områdets kæder. Dagen efter skulle jeg i byen i Nashville, så en hvileaften var på sin plads.

Se ruten i beskrivelsen ovenfor

Her kan du se ruten jeg kørte i beskrivelsen ovenfor fra Chattanooga øst på til Cherokee og gennem Great Smoky Mountains National Park.

Annual Pass til nationalparker

Du kan spare penge på adgangen til nationalparkerne ved at købe et annual pass (årskort). Skal du besøge flere nationalparker på din roadtrip, kan udgiften til entre godt løbe op. Skal du rundt på den klassiske roadtrip på vestkysten, inkluderer den ofte 3-4 af de store nationalparker. Det løber op i mere end 100 dollars i entre. Et annual pass koster 80 US dollars (pris i 2024) og giver adgang til mere end nationalparkerne..

Guidet bustur i Miami

En hel dag til lands og til vands fik mig rundt til Cocnut Grove, Coral Gables, The Biltmore Hotel, Little Havana og Bayside Park.

Fine dining og cocktails i Savannah

Savannah er et perfekt sted at afsætte tid til lokale kulinariske oplevelser. Lad sydens egnsretter og lokale råvarer være et afbræk i roadtrippens fast food.